Kamaxelbyte

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Kamaxelbyte

Post by D59471 »

Jag mätte upp lyftet noggrant på alla ventiler igår på min motor i samband med inbryning av vipparmarsytor och inställning av ventilspel.

Jag funderar dock över om det kanske vore bättre att mäta lyftet direkt mot stötstängerna? Att plocka bort vipparmsbryggan och sedan dra runt motorn och mäta kamnockarna mellan stötstängerna och topplockets ovankant? Nu mätte vi mot vipparmarna, visserligen med noggrannt inställt ventilspel, men det spelet borde ändå kunna påverka lite tycker jag?

Lyftet var lika på alla nockar utom två. Den ena låg ca. 1.0 mm under de övriga i lyft och den andra ca. 0.5 mm under de övriga i lyft.

Är det tillräckligt för att motivera ett kambyte med allt vad det innebär?

Motorn är i finskick och jag river inte av toppen och allt annat som krävs för ett kambyte i \"onödan\". =)
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

Du verkar vara en nogrann person,det är givetvis bra,om du inte byter kammen skulle tro att du kommer tänka-\"fan varför bytte jag inte kammen för!\" eftersom du vet om att det finns 1mm skillnad så lär du tänka på det och bli irriterad över det pga att \"du vet om det\"
Lycka till!
BLT turbo
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kamaxelbyte

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Motorn är i finskick
Sånär som på en utsliten kam, när du byter kam kommer du att få en motor som går riktigt.
Jag tycker inte att ett kambyte med dessa förutsättningar är i onödan men det behöver inte göras nu utan vid en lämpligare tidpunkt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ditt resonemang låter sunt Lars. Det blir nog ett kambyte i höst när sommaråkningen är över så att man slipper stressa i garaget.

Motorn rycker trots allt en del och går inte 100% jämnt på tomgång osv. Visst går maskinen superfint när man är ute och åker, men med en fräschare kam skulle den säkert gå ännu bättre.

Tack för era råd.
Post Reply