Jag vill få bort underredsmassan, oljan och allt vad det nu är som blandar sig under en bil - till helt plåtrent för att kunna lacka.
Har noterat att ex gasolvärme funkar alldeles utmärkt för att snabbt få bort stora mängder underredsmassa, men att det lämnar en smältfilm kvar som är svår att få bort \"mekaniskt\". Att enbart skrapa går ju långsammare, men gör det samtidigt enklare för nästa varv med vinkelslip/axialborste.
Så undringen är helt enkelt: nån som har några genvägar i form av arbetsordning, metoder/verktyg och kemikalieval?
Genvägar till plåtrent undertill
Skaffa en riktigt kraftig avfettning på dunk. Det lär knappast bli en miljövänlig produkt så se till att håll dig i en lokal med avskiljande avlopp.
Spruta på avfettningen under hela bilen. Låt den stå och dra i en vecka. Lägg på avfettning igen utan att tvätta eller så. Så håller du på tills massan börjar bli lös. Sedan lånar du en kraftig hetvattentvätt av en lastbilsfirma, hissar upp bilen (gärna i en lyft) och spolar underredet plåtrent. Rikta inte strålen för nära, då ryker grundfärgen under underredsmassan också.
Sedan är det ju bara att slipa bort alla rostfläckar och laga golvet på bästa vis. Och slutligen spruta med riktig 2k epoxygrund, och sen vaxa och underredsskydda med någon modern massa (ej asfaltsbaserad).
Spruta på avfettningen under hela bilen. Låt den stå och dra i en vecka. Lägg på avfettning igen utan att tvätta eller så. Så håller du på tills massan börjar bli lös. Sedan lånar du en kraftig hetvattentvätt av en lastbilsfirma, hissar upp bilen (gärna i en lyft) och spolar underredet plåtrent. Rikta inte strålen för nära, då ryker grundfärgen under underredsmassan också.
Sedan är det ju bara att slipa bort alla rostfläckar och laga golvet på bästa vis. Och slutligen spruta med riktig 2k epoxygrund, och sen vaxa och underredsskydda med någon modern massa (ej asfaltsbaserad).