Luftningsnippeln gått av i hålet!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Luftningsnippeln gått av i hålet!

Post by anton! »

Lyckades vrida av den fastärgade luftningsnippeln i kopplingscylindern, så att brottet hamnade nån mm in i hålet.

Hur får jag ur stumpen? har testat att banka ett jack i den för att sen försöka få ut den med en slagmejsel (sån man slår på så att sen vrider sig). Men godset gick bara sönder mer. Sen tänkte jag borra ut den men kom på att det inte är ett helt genomgående hål ut i cylindern vilket gör det jäkla svårt att pricka exakt rätt med borren.

Vad ska jag göra? skaffa en vänstergängad skruv + gängtapp?
näe, nåt förslag?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Lägg en M6 mutter ovanför den avbrutna luftnippeln och svetsa fast den med MIG:en. Låt den svalna ett tag innan du börjar skruva upp muttern. Detta brukar ofta funka, men inte alltid. Lycka till.
AVG
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Bra förslag, har tyvärr ingen fungerande svets bara... tur att kompisar finns. Ska testa imorrn. Tack!
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

som en liten hint så brukar det vara väldigt svårt att få ur sånt här om den är fastärgad. Mest för att det är aluminium, gängan blir sig aldrig lik igen och börjar man borra så är det svårt att få det centrerat och försöker man sen gänga hålet så skär det snett för att det finns järnrester kvar.............brukar vara enklast att köpa en ny eller skaffa en bättre beg.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

kan det inte fungera med en svinpitt?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re:

Post by StefanM »

Micke_ed wrote:kan det inte fungera med en svinpitt?
chansen är extremt liten..............och går den av så går det definitivt inte att borra ur den.........
Chevyzon
Posts: 77
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:34 pm
Location: Mellan Sverige och finland
Contact:

Post by Chevyzon »

Om du skall svetsa mutter så kona av den invändigt då får du lättare att svetsa.Så att den blir trattformad typ går med stegborr
Fullblod från Volvo Amazon.Det intelligenta valet.
http://spaces.msn.com/chevyzon/
http://petrolinahotrodders.websida.org/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Värm på aluminiumen så mycket du vågar.

för att sedan ta ur nippeln läste jag i en amerikansk tidning att dom rekomenderade \"vänster skruvade\" borrar.

/Janne

dessa borrar är beställningsvara men \"LUNA\" har dom.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Tack för hjälpen, jag försökte svetsa dit en mutter idag, men jag klarade inte av att få dit den så pass hårt att det gick att få ut stumpen. Okej om det hade vart en dyrare pryl men jag tror att jag åker till skroten och fixar en \"ny\" istället.

En följdfråga, är det samma huvudcylinder på en amazon 66a med b18 som det är på en 61a med b16?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nja, det är samma artikelnummer men en del delar invändigt är bytt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Allright, men det fungerar väl ändå? eller måste jag byta ut allt annat också?
Post Reply