123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Hasso wrote:*Satt inte dessa på SAAB? Trycket på burken kan skilja med det finns att köpa som reservdel
svar:på vilka saabar ? var kan jag köpa nya dessa ?
SAAB från tiden (67) och där omkring
Hasso wrote:*Det här är ett ämne som är diskuterat. Läser man reservdelslistan så har "vanlig AMAZON + Sport + GT 4". Combi har 4,5"
svar: ej enligt reklambladen/tidningsreklamen
Vi är iallafall överens om att 5,5" inte är original.
Hasso wrote:Nja väldigt sällsynt verkar vara att ta i. Det finns fler tutor än torkararmar (ialla fall i min värld)
svar: det kan nog stämma men torkar armarna växer ej på träd de heller. Jag har haft svårt att få fram exakt vad för tutor GT:n utrustades med. Har sett lika många olika varianter som GT-vagnar (snälla - lägg upp några bilder på din GT:s tutor så man vet vilka man skall hålla ögonen efter - snälla).
Jag försökte starta en tråd angående GT tutor för några år sedan, men det var ingen som nappade på det :?
Den "runda låg ton" heter 240990-2 eller på Bosch 0 320 123 013
Hasso wrote:*Elsystemet är samma som standard med tillägg på två kabelstammar om jag kommer ihåg rätt.
svar: går inte bla. kabeln till bagagerumsbelysningen inne i orginalstammen ?
Jo det gör den, nu har jag inte monterat någon belysning bak på en 67'a men i en 63'a (som jag äger själv) finns det en extra ledning som inte används utan ligger där och väntar.
Hasso wrote:Det är allmänt känt att vägverkets uppgifter om typkod altför ofta aviker från verkliga typkod och inga uppgifter från vägverket får tas som sanning.
Endast fordonets instansade uppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
svar: så om jag har en vanlig gammal 121:a utan instansat nr i karossen så kan jag köpa/göra en plåt med 122-siffror och ringa vägverket och meddela att de nu efter 40 år kan ändra min bil till en sport (även för en PV där sportidentiteten betyder ca 50000:- i påslag vid försäljning)
Ju dyrare bil ju mer undersökningar måste man göra. Såg en GT på annons för över hundra tusen, tyckte bara på bilderna att den verkade skum. Har sänt kommentar till en "GT vetare" men inte fått respons. Nu skall jag inte köpa en GT, men eftersom få vet hur den "skall" se ut finns det några som blir lurade. För GT sälj med original 5,5" fälgar eller hur :shock:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Tack för dina svar.

Ja 5,5\" är inte orginal men snygga (har 9st KPZ till min).
Du vet inte om den andra tutan möjligen kan ha dessa siffror på sig: Hella IGM4453KA7143 samt AGREE TP-AR 502/503 536/541 och se ut som den på den vita Amazonen på sida 1 (strut formad) för det gör min?

Bra att veta om sladden, min är avklippt.

Var det den GT:n för 142000:- som du menade (röd) som såldes för ca 3 veckor sen (låg ute ca 3 veckor på blocket) ?
Jag studerade inte den så noga men reagerade över att GT-stammen var dragen genom torpedväggen via \"dräneringshålet\" till höger i bild och inte som på min bredvid orginalstammen men lite åt id-brickans håll. vad reagerade du på ?
Jag förstog inte det sista men ja många GT säljs med orginal 5,5\" fälgar som inte varit orginal på någon amazon nånsin !
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasso wrote:ingen riktig har några 100 procentiga svar - inklusive VOLVO (inte ens hur många som tillverkades).

4,5"
svar: ej enligt reklambladen/tidningsreklamen

Endast fordonets instansade uppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
svar: så om jag har en vanlig gammal 121:a utan instansat nr i karossen så kan jag köpa/göra en plåt med 122-siffror och ringa vägverket och meddela att de nu efter 40 år kan ändra min bil till en sport (även för en PV där sportidentiteten betyder ca 50000:- i påslag vid försäljning)


69-70 kallades väl inte för GT eller ?
I volvos arkiv finns uppgifterna om exakt hur många gt som tillverkades och till vilket land de levererades, tyvärr har volvo inget som helst intresse att kolla dessa uppgifter.

Fälgbredden finns det olika uppgifter om (4" eller 4,5") i samtida motortidningstester och i GT-broschyren finns inga uppgifter om fälgbredd.

Jag var kanske lite otydlig om den instansade typkoden så här skulle det stå.
Endast fordonets instansade originaluppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
Om man ersätter (läs förfalskar) en bils uppgifter blir det inte rätt bara för att det ser äkta ut.

69-70GT
titta här http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html
Hasso wrote:orginal 5,5" fälgar
Fälgarna är original kpz 5,5" men inte volvo original.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Tjena Lars, var det inte din GT som nämndes innan ?

Jag var kanske lite otydlig om den instansade typkoden så här skulle det stå.
Endast fordonets instansade originaluppgifter på typplåt/kaross är helt rätt.
Om man ersätter (läs förfalskar) en bils uppgifter blir det inte rätt bara för att det ser äkta ut.

Svar : Men efter 40 år kan man väl inte ringa upp vägverket och säga att man har andra typkoder på bilen jämfört med vad de har i sina register så nu får de ändra till de jag uppger !
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Hasso wrote:Tjena Lars, var det inte din GT som nämndes innan ?

efter 40 år kan man väl inte ringa upp vägverket och säga att man har andra typkoder på bilen jämfört med vad de har i sina register så nu får de ändra till de jag uppger
Min GT har inte figurerat i någon disskussion här på forumet förutom att det finns en bild på undersidan av instrumentbrädan i en annan tråd och att någon undrade om vilket skick den var i.
Visst kan man få uppgifterna ändrade men det är inte alls lätt och att det är instansat på bilen räcker inte som bevis enligt en annan tråd någonstans på forumet.

För övrigt bör du lära dig att citera så att inläggen blir begripliga.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Trodde en av bilarna på sida 1 var din - fel av mig !

Eftersom jag tycker att citera med namn på vem som skrivit vad kan tolkas som rena påhopp så undviker jag att namnge författaren på inläggen jag bemöter !

Problemet med identiteten är att vägverket ogärna ändrar i sina papper angående typkoden - speciellt eftersom bilen i fråga år 39 år gammal och ingen har märkt detta innan.

Och eftersom vägverket inte ändrar detta så är det svårt att sälja en sådan bil med löftet om att det är en GT men det står inte i pappren.

Sedan tycker jag personligen att man inte ska bry sig om det står 131 eller 133 i pappren om bilarna ser likadana om båda har GT-utrustning - köp den bästa bara !
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Lars Bd wrote: Hursomhelst är "din" gissning på 10-70st lika mycket värd som min på 10-1000st och http://www.volvoadventures.com/123GTproduction.html gissning på 5000st 69-70, för ingen vet säkert och alla är mer eller mindre grova gissningar utan några fakta att grunda gissningen på.
Men att tillverkning har skett av 69-70 GT måste anses helt säkert.
Det var ingen gissning. Jag hade hört det av en kille som påstog att det rörde sig om dom siffrorna, och jag undrade bara om dom stämde.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Eftersom jag tycker att citera med namn på vem som skrivit vad kan tolkas som rena påhopp så undviker jag att namnge författaren på inläggen jag bemöter !
Då kan man citera utan namn så syns det att inte det är dina ord.


Vilken bil man ska köpa bestäms helt av vilka krav man har, om ett av kraven är att bilen ska ha lämmnat fabriken som en äkta GT Sport eller 121 med en speciell färg så har typkoden avgörande betydelse, vill man däremot ha en gammal rolig skattefri bil så saknar typkoden helt betydelse utan utrustning och skick fäller avgörandet.
Micke_ed wrote: Det var ingen gissning. Jag hade hört det av en kille
Det var någons gissning iallafall och de kan stämma men kan också vara helt fel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Då kan man citera utan namn så syns det att inte det är dina ord.
Ja det är sant !

Är det inte någon som har bra tumme med VOLVO och kan ta reda på antalet GT-vagnar (eller killen i södra sverige som har register på var alla GT-vagnar befinner sig)?

Såg nu att det fanns faktablad om GT:n på denna hemsida (din)- kanonbra !
Det finns inga andra faktablad med mer deteljerade bilder på tex. tutor, relän m.m. ?

Man ser många bilder på GT-vagnar men utan GT-saker, är de garagerade/sålda eller tror folk att de har en GT pga att någon sagt det vid en försäljning.

Är det såld en enda \"GT\" från 69-70 i sverige ?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Sidan är inte min men den är så bra att alla borde använda den och skicka bidrag, det tillverkades omkring 667500 amazoner och på sidan finns det bilder på 426st.
Det saknas alltså bilder på ca 667000 bilar och med största sannolikhet finns inte era bilar med, kan ni ändra på det.

På 40 år hinner backspeglar reläer och annat bli förstört eller helt enkelt urgammalt och omodernt, därför plockas det bort och försvinner.
Den andra tillverkade 70:an är en högerstyrd GT som enligt uppgift ska vara nysåld i Sverige, förste ägaren blev erbjuden den som kompensation/ersättning för någon form av reklamation.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd:Har alltid undrat vad du haft för Amazon men inte kommit för mig att fråga.Nu vet jag ju att du har en GT :D
Är den under renovering???Du har inte lust att lägga ut ett par bilder på den,skulle va kul att få se den.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Hasso wrote:Jag studerade inte den så noga men reagerade över att GT-stammen var dragen genom torpedväggen via "dräneringshålet" till höger i bild och inte som på min bredvid orginalstammen men lite åt id-brickans håll. vad reagerade du på ?
det samt att jordningen inte var på chassibrickan

tutorna såg man tyvär inte!, kul att det finns "fler detaljnördar" där ute 8)

Har fotograferat en del GT motorrum här är ett av dom, ser bra ut förövrigt.
Tuta hittar du på bild 0008

http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0006.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0007.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0008.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0009.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0010.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0011.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0012.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0013.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0014.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0015.jpg

Har inte sett ett horn från HELA bara BOSCH men har inte lagt ner min själ i studerandet av tutor

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amazon_V8 wrote:kul att få se den.
En ledtråd, det är ett renoveringsobjekt och finns på amazonpictures.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Hasso
Posts: 38
Joined: Mon Oct 03, 2005 9:03 pm

Post by Hasso »

Kanonbra bilder
det samt att jordningen inte var på chassibrickan
Ja till varvräknaren- tror inte jag såg en enda kabel från varvräknaren (de ska komma igenom torpedväggen vid kupefläkten).
Dock ser man på den vita GT:n att id-brickan är skruvad och inte nitad så den har nog varit borta ett tag den oxå.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

QV wrote:
Hasso wrote:Jag studerade inte den så noga men reagerade över att GT-stammen var dragen genom torpedväggen via "dräneringshålet" till höger i bild och inte som på min bredvid orginalstammen men lite åt id-brickans håll. vad reagerade du på ?
det samt att jordningen inte var på chassibrickan

tutorna såg man tyvär inte!, kul att det finns "fler detaljnördar" där ute 8)

Har fotograferat en del GT motorrum här är ett av dom, ser bra ut förövrigt.
Tuta hittar du på bild 0008

http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0006.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0007.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0008.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0009.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0010.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0011.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0012.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0013.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0014.jpg
http://www.malartorp.com/amazon/gt_m_rum/rimg0015.jpg

Har inte sett ett horn från HELA bara BOSCH men har inte lagt ner min själ i studerandet av tutor

/Janne
Varför finns det inget SN instansat på chassinummer brickan?
Post Reply