Bygga egen instrumentpanel?

Moderatorer
Post Reply
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Bygga egen instrumentpanel?

Post by Withnail »

Hej på Er!
Har en idé på en instrumentpanel som nog kan bli snygg.
Varvmätare, oljetryck, temp & klocka är ju inga problem att installera, däremot hastighetsmätaren.
Hur tar man reda på vilka man kan använda?

Eller mer exakt: Om man måste byta kabeln hela vägen ner till lådan eller inte. Fattningen på baksidan, kalibrering etc.
Är det någon här som gjort detta?

Har tyvärr fastnat för en modell som egentligen är avsedd för MC (typisk cockpit-look) och jag har förstått att det kan bli knivigt med utväxlingen.
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Enligt Avd.9 Instrument och värmesystem är hastighetsmätaren kalibrerad så att mätarens drivlina ska rotera 0,63varv/meter vägsträcka.
Sedan tillkommer en felprocent beroende på vilken däckstorlek som används.
Har du en mätare som ska ha annat varvtal/meter-vägsträcka kan du höra med tex http://www.instrumentjige.se/ om en kalibrering är möjlig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Hej. låter kul med en ny instrumentpanel..lägg gärna upp lite bilder/skisser på hur du hade tänkt att det skulle bli, har funderingar själv på å bygga en egen, hade tänkt mig p1800 mätare, tycker de ä snygga, sen ett handsfack med:P de enda ja saknar på amazonen.

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Withnail »

Tack så mycket Lars!
Min idé bygger på samma form och infästning som orginal.
Dock utskuren i rostfritt stål, t ex en gammal diskbänk som fått sig en rejäl övergång av stålborsten.
Mätarna skulle vara av cockpit-typ (såsom P1800), där finns det jäkligt snygga grejer från bl a gamla HD, Triumph eller Scootrar.
Bara basic annars: Hastighet, varv, oljetryck & temperatur, ev en klocka.

Eller: samma platta som ovan med moderna visare från MOTO
(http://www.samsmotor.se/instrument.htm)
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En lite noggrannare läsning visar att det inte var helt rätt vad jag skrev tidigare.
Tidigt utförande är 0,63varv/meter eller 630varv/km
Senare utförande är 0,64varv/meter eller 640varv/km
B16 borde vara tidigt utförande och b18/20 65- sent men vad b18 62-64 är vet jag inte.
Även 140 -72 har 0,64varv/meter eller 640varv/km.
140 73- står det något på mätartavlan har jag för mig och det ska tydligen stå 0,63 eller 0,64 på baksidan av amazonens mätare.
P1800 har 0,62 eller 620 minst tom 65.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Vet du om det funkar med p1800 hastighetsmätare direkt i en amazon då?? någon som vet om vajern passar?

Mvh Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Viren sitter på både 1800 och amazon i en m40/41 låda så tar man en komplett mätare med vire och ev vinkelväxel från p1800 kan inte det vara något problem förutom den \"felvisning\" (som även kan bli mindre) ett byte av mätare medför.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Withnail »

Tack så mycket Lars för all info!
Vi får se hur det går :)
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Withnail, ett tips: Om du saknar mätare, t ex en gammal Smiths varv eller Jaeger eller vad du nu vill ha så kolla lite på ebay.co.uk. Där är sådana saker mycket billigare än t ex de löjliga priserna som syns på Tradera. Tänk bara på att en del instrument är för positiv jord, och jag vet inte om man kan använda dessa.

Lycka till, låter spännande.

Förresten, på Metallvaruhuset kan du köpa spillbitar rostfritt och alu för 50 kr kilot. Låter väl ändå roligare än en gammal diskbänk? :roll:
-anglofil-
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Withnail »

Ahhh låter intressant.
Positiva jordanslutningar går väl att fixa med någon form av omvandlare eller switch?
Vill minnas att jag läst om positiv jord i ett annat inlägg här?
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Post Reply