Trubbel med bromsar

Moderatorer
Post Reply
knugen_142
Posts: 2
Joined: Mon Oct 09, 2006 9:49 am

Trubbel med bromsar

Post by knugen_142 »

Hej.., jag har en volvo 142a, en 73a...., Nu är det som så att bromsarna slutade funka för mig, jag tappade trycket..., försökte lufta, men såg att det rann bromsvätska från servot lr bromscylindern...., så åkte till skroten och köpte servo och cylinder, men jag får inte upp trycket när jag luftar. Jag fick bara ut luft och olja på de första luftningarna, sen när jag öppnar nippeln och nån trycker på pedalen så kommer det inte ut nå mera, är som den läcker tryck nånstans lr nåt, vad tror ni, är det servon lr huvudcylindern?

Ursäkta mitt skrivsätt, jag kommer från landet.... 8)

Tack på förhand...
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

cylindern du köpte då, är den från en bil som du vet fungerade i bromsarna eller låg den lös?
Att köpa dylika saker begagnat är rena lotteriet, den du köpte kan ju rentav vara sämre än den du hade..............
Nya huvudcylindrar är alltid ett säkert kort även om de ibland är dyra.
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Post by Croner »

Om du gör exakt som du skriver gör du helt fel när du luftar!.
Du ska inte öppna och sen trycka på pedalen.
Stäng ALLA nipplar. fyll fullt med vätska pumpa på pedalen.
Sedan håller du pedalen så långt ner det går.Sen ropar du på en
polare,flickvänn,granne osv att öpnna nippeln medans du håller bromsen nere.
Sedan stänger han/hon nippeln sedan kan du släppa bromsen å börja pumpa. Detta kan du få göra om ca 10grr för att få bra tryck.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du måste också lufta i rätt ordningsföljd. Jag tror du ska börja med hö. bak, vä. bak, vä. fram, hö. fram. Jag törs inte svära på denna ordningen, men kolla i rephandboken om du har någon, annars kanske någon kan bekräfta detta eller rätta.
AVG
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Man luftar vänster bak först,sedan vänster fram,övre inre nippeln,höger fram övre inre,höger bak,höger fram yttre nippeln,höger fram,nedre innre,vänster fram,yttre,vänster fram,nedre inre nippeln.Har man en huvudcylinder med varningskontakt (för kretsbortfall) måste man ta bort den medans man luftar,och återmontera den när luftningen är klar.
Post Reply