Är ny här så vet ej om det står någonstans men jag ska byta alla bussningar både bak och fram. Var ska jag köpa? KG, VP, Motoroldies??.
Har fått fram att det ska gå på ungerfär 1120 kr på KG inkl. dämparband och nån bult och mutter. Vad ska det kosta??
Byte av bussningar
-
- Posts: 25
- Joined: Mon Apr 26, 2004 7:04 pm
- Location: Hässleholm
Mekonomen mfl. lär kunna skaffa bussningar.
Har du rätt verktyg för att göra jobbet då det behövs när de nya bussingarna ska pressas in. Annars så är det bara att trava in på en mekonomenverkstad och be om att få en offert. Där dår du delar och arbete utskrivet så du vet vad allt kommer att kosta för sig.
Har du rätt verktyg för att göra jobbet då det behövs när de nya bussingarna ska pressas in. Annars så är det bara att trava in på en mekonomenverkstad och be om att få en offert. Där dår du delar och arbete utskrivet så du vet vad allt kommer att kosta för sig.
Det beror på om du ska ha helt original eller om du vill ha lite distinktare och styvare väghållning i kombination med andra fjädrar, stötdämpare och kanske krängningshämmar. I så fall ska du kanske satsa på dessa Superflex bussningar som finns. I originalfallet bör du hålla dig till konersionella gummibussningar.
AVG
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Det är ju bara att kika i prislistorna hos KG Trimning, Veteranprodukter, Mekonomen, Volvo Lelle, Bilia (GCP) med flera och jämföra. Glöm inte momsen hos Veteranprodukter med flera.
Angåennde monteringen av de nya bussningarna behövs inte direkt specialverktyg. Det underlättar helt klart om man har en passande kona och tillgång till hydraulpress när bussningarna till nedre länkarmarna fram skall monteras. De gamla bussningarna knackar man lätt bort med en hammare/slägga. De nya skall pressas i så rakt som möjligt tills de bottnar. Någon bussning till bakvagnen kan även behöva tryckas dit med hydraulpress. Annars kan det gå med rätt anhåll/kona och några försiktiga slag med en klubba.
När du ändå härjar med framvagn och bakvagn kan du ju passa på och blästra och lackera länkarmar och andra detaljer i fram/bakvagn. Du lär ju behöva plocka loss det mesta för att göra jobbet och då kan du lika gärna passa på och få det fräscht.
Angåennde monteringen av de nya bussningarna behövs inte direkt specialverktyg. Det underlättar helt klart om man har en passande kona och tillgång till hydraulpress när bussningarna till nedre länkarmarna fram skall monteras. De gamla bussningarna knackar man lätt bort med en hammare/slägga. De nya skall pressas i så rakt som möjligt tills de bottnar. Någon bussning till bakvagnen kan även behöva tryckas dit med hydraulpress. Annars kan det gå med rätt anhåll/kona och några försiktiga slag med en klubba.
När du ändå härjar med framvagn och bakvagn kan du ju passa på och blästra och lackera länkarmar och andra detaljer i fram/bakvagn. Du lär ju behöva plocka loss det mesta för att göra jobbet och då kan du lika gärna passa på och få det fräscht.