Säkerhetsbälten

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Säkerhetsbälten

Post by Fender King »

Så hette det väl förr (alltså inte bilbälten) innan alla bilsnackare/skrivare blivit idioter...
Har ni rullbälten i edra bilar? I min combi -62 finns inga bälten alls. Fram finns fästen kvar, men bak kan jag inte se att det suttit något alls under det upptippbara sätet. Skruvhål upptill finns även bak. Skulle helst vilja ha även ett mittbälte av tvåpunktsmodell bak.
Tacksam för ideér.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Rullbälten

Post by Fredrik Lofter »

Jag har bytt de gamla bilbältena fram till rullbälten och även satt in rullbälten bak, där det tidigare inte fanns bälten alls. Du kan läsa om hur jag gjorde här:

http://hem.bredband.net/b215872/amazon/ ... Amazon.pdf

Kort kan sägas att rullbälten är en väldigt smart investering som ligger helt i linje med den anda i vilken Volvo bygger sina bilar. Bälten från 240-serien passar rakt av, även om det nog är klokt att köpa nya (från t.ex. Veteranprodukter). Fästen för bälten bak kom mig veterligen först med modellåret 1967 och då endast för statiska bälten. Det fattas med andra ord ett fäste för själva rullen, något man alltså får ordna med själv på ett sätt som tilltalar AB Svensk Bilprovning om man vill köra lagligt med bilen sedan.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Får man köra lagligt med bälten enbart fram, om det kör ihop sig med bakrullarna? När vi fraktar barn tar nåt annat fordon.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Principen är väl - rätta mig någon om jag har fel - att om bilen har bälten installerade så ska de också användas om någon sitter där under färd. Underförstått så förväntas de då både fungera och vara korrekt installerade. Detta kontrolleras vid t.ex. en besiktning. Ytterst är det förarens ansvar.

Det blir lätt en FÖR teknisk och ointressant diskussion kring detta, och frågor av typen \"men om jag har dubbla rullar och bältet löper två varv runt ungen, då måste det väl vara OK?\" besvaras kanske bäst av Vägverket, Svensk Bilprovning, Polisen eller annan myndighet. Lyssna med dem.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men hur var det med förberedelse för säkerhetsbälten egentligen Lofter?

Fender King har ju en Kombi från 1962. Jag har aldrig sett en kombi med originalmonterade bälten bak, men det kanske fanns möjlighet till fasta bälten bak efter 1967?

Gäller det samma för en kombi som en sedan? Var fäster man bältesrullarna på en kombi exempelvis?

Fender King:
De bälten som sitter i bilen måste vara ordentligt installerade. Och sålänge någon sitter på platsen där bältet finns måste de användas.

Men tänk på, liksom lofter påpekade ovan, att rullbälten från Volvo 140/240 passar rakt av där fram. Även om det inte ser helt original ut. Några modifieringar behöver dock inte göras.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Upptill på stolpen bak sitter skruvhål lika som fram. Under soffan sitter ingenting. Nere på dörrstolpen har jag inte ens tittat. Skaffar man alla fem bältena från en 240 kan det inte vara nå större problem att få dit grejerna.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Lite off topic, men lite intressant. Jag har bälten bak, märkta volvo original och ditmonterade av Volvo 1986. Vet inget mer än så.
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fender King:

Okej. Jag har fästen bak på C-stolpen även i min 2-dörrars 1964:a. Därför tycker jag att påståendet om förberedelse för bältesmontage bak 1967 verkar lite långsökt?

Och visst får du garranterat dit bältena från en 245:a utan problem. Men det är ju roligare om monteringen kan göras med så lite modifieringar som möjligt.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Fästen för bälten bak med modellåret 1967 är som sagt vad jag hade för mig. Ställde frågan på det gamla forumet för en del år sedan och lyckades då få någon med en 67:a att bekräfta fästen bak, någon med en 63:a eller 64:a (minns ej vilket) lyckades däremot inte finna några fästen. Vetenskapligare än så var det inte, men det är som ni själva upptäckt väldigt lätt att se om man har fästen för bälten bak eller inte - det är bara att känna efter.

Jag vet flera som satt 240-rullar i hatthyllan (nu pratar vi sedan) och fått backning på det vid besiktningen (om rullarna ska sitta i hatthyllan måste denna först förstärkas - vanligt att en plåt svetsas fast i hatthyllan underifrån, dvs i bagageutrymmet). Man får alltså inte montera säkerhetsbälten hursomhelst. Ett tips kan ju vara att kolla upp detta med berörd myndighet innan så att man inte gör en massa irreversibelt jobb i onödan.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Ang fästen för bälten bak

Post by Fredrik Lofter »

Enligt Volvo hade Amazon fästen för säkerhetsbälten både fram och bak redan vid lanseringen 1957. Vore kul om någon här med en 57:a kunde bekräfta det?

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!
I Volvos reservdelskatalog är skruven till bakre bältesfästena med (955692-9) och det står inget om från villket chassienummer så den var säkert med från början. Jag ska kolla en -57:a för säkerhets skull.
:shock:
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Hej,

jag har en 57:a Amazon. Bakom galonen på sidostolparna mellan fram- och bakdörr finns två hål (i lodrät riktning) som jag antar är för säkerhetsbälten.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Post Reply