Förvånad.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Förvånad.

Post by olman »

Har ju ett tag letat efter en kardan till min Od låda . Haft köpesannonser ute utan resultat .Satt framför datorn o beslöt mej för att kolla bildelsbasen mest på skoj. Helt otroligt en skrot i Tollarp hadde en på sidan. Säkert såld eller något fel tänkte jag. Komplett Od kardan till amazon , Jo den finns kvar fick jag till svar på bred skånska. Så kom ju kärnfrågan vad vill du ha för den. Eftersom jag inte är någon expert vet jag ju inte riktigt vad den är värd. Är 550 + frakt ok frågade han ,klart att det är svarade jag . Så jag fick min kardan körd från skåne till dörren i uppsala för 750 kr. Det kan ju inte vara fel. Dom skulle ha mellan 500 o 1000 kr för att kapa en på en firma här i stan. En liten solskenshistoria.
22134 VF
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Grattis!

Det är alltid roligt när man hittar biten man vill ha efter man har letat länge.
Har du hittat OD spaken ets.?
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Nej det har jag inte ,men har hela vintern på mej . Ska inte börja plocka i dom nya sakerna förän till våren. Är som en ekorre nu o samlar på mej det jag behöver under vintern.Finns ju spakar på tradera till härliga priser har jag sett . Äver motoroldies har ju för 475 kr kan ju köpa en där om man inte hittar en till bra pris.
22134 VF
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

det finns faktiskt mycket delar till veteranbilar utlagt på bildelsbasen. hittade en spretans ny framskärm till en bil av annat märke jag håller på med. Vad ska ni ha frågade jag? Näe den där kommer vi aldrig att bli av med så den ska vi ha 300kr för.............I england kostar dom runt 2000 om man nu hittar nån överhuvudtaget............
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det kan löna sig att ringa till en bilskrot och fråga för alla bilar läggs inte in på bildelsbasen, och de mindre(minsta bilskrotarna lägger inte in någon del alls.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

jag körde min kardan från m40 i svarven och korta han, sen var de bara fram med svetsen :D passa perfekt på min m41D
Amazon -68
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Men fick du ballans i den...?
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

jo jag har då inte märkt nå obalans..
Amazon -68
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Vad är det för skillnad på OD spaken som motoroldies säljer o den uppsjö som säljs på tradera. 475 kr för en på motoroldies och upp till 1000 kr på tradera. Är ju ingen orginalfreak så en från motoroldies funkar bra för mej.
22134 VF
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Krille_____ wrote:jo jag har då inte märkt nå obalans..
Ren lyckträff i sånna fall. Har du inte merkt något i olika hastigheter? Vibrationerna kan komma i steg i olika hastigheter. tex mellan 50-55 sedan mellan 75-80 ets. Men vara helt vibrationsfri däremellan.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

kortar man en kardan i en svarv och vet vad man gör så brukar det gå ganska bra. Däremot om man kortar på en höft och kapar med kapmaskin så snittet blir vint så brukar man få problem. Bäst blir det om man sticker av röret så snittet blir rakt och sen trycker på det på yoken. Då blir det rakt 99ggr av 100 och obalansen som blir brukar inte vara märkbar.
Krille_____
Posts: 37
Joined: Thu Sep 21, 2006 7:40 pm
Location: Älvsbyn

Post by Krille_____ »

jo de var just därför jag korta i en svarv :P nä inga vibrationer alls har jag märkt i nån hastighet, så jag hade väl tur eller nå hehe:D
Amazon -68
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Då fick man göra en god affär igår med då. Fick tag i en OD spak för 300 hundra på blocket . Lyckade vara den första som fick tag i säljaren. Pratade med honom senare på kvällen när vi avslutade affären o det hadde tydligen brunnit i hans telefon. Kan man ju förstå. Finns vissa fördelar med att jobba natt o kunna kolla av annonsutbudet på mornar o dagtid.
22134 VF
Post Reply