Skötsel vita däcksidor.

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Skötsel vita däcksidor.

Post by Gusten-37 »

Jag undrar vad man skall rengöra och behandla vita däcksidor med så att de håller sig fina.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har inte kommit på nåt bra att behandla dem med så att inte skiten fäster faktiskt. Har testat lite olika smörjor men resultatet har aldrig blivit riktigt bra.

Men nånting skulle man vilja ha på. Nåt torrt vaxskikt eller nåt som gör att smutsen inte fastnar så djupt, typ bromsdamm och vägdamm.

Har de blivit riktigt smutsiga så brukar jag...

1) Spola bort det värsta med vattenslangen
2) Ta en ren fin svamp med bilschampo på och tvätta bort så mycket det går
3) Om det ovan inte räcker: Ta en bit fin svinto, löddra upp den ordentligt i ljummet vatten. Putsa försiktigt bort den skit som är kvar.

Steg 3 bör man nog göra så sällan som möjligt för att inte putsa bort för mycket av den vita färgen.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

D59471 wrote:Jag har inte kommit på nåt bra att behandla dem med så att inte skiten fäster faktiskt. Har testat lite olika smörjor men resultatet har aldrig blivit riktigt bra.

Men nånting skulle man vilja ha på. Nåt torrt vaxskikt eller nåt som gör att smutsen inte fastnar så djupt, typ bromsdamm och vägdamm.

Har de blivit riktigt smutsiga så brukar jag...

1) Spola bort det värsta med vattenslangen
2) Ta en ren fin svamp med bilschampo på och tvätta bort så mycket det går
3) Om det ovan inte räcker: Ta en bit fin svinto, löddra upp den ordentligt i ljummet vatten. Putsa försiktigt bort den skit som är kvar.

Steg 3 bör man nog göra så sällan som möjligt för att inte putsa bort för mycket av den vita färgen.
Det funkar även bra med vanlig såpa, vatten och en Scotch-svamp!! :lol:
Dock skall man iaktaga viss försiktighet vid gnuggandet som du riktigt påpekar! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Post by Gusten-37 »

Hej.
Jag tackar för svaren skall prova med detta .Det är ju svårt att lyckas att hålla dem rena och vita.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

tvätta med en alkalisk avfettning typ smartabs fordonsavfettning, skrubba med en skurborste, hela sidan, tvätta av låt torka.
Sen köper du deras vinylsheild, lite lurig att få tag på men inehåller inget silicon och lämnar en torr yta.

Smartabs grejor finns på http://www.pingens.se


mvh/ Nicklas
2 x Amazon-66
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag brukar köra med stålull! och vatten, blir skitbra!
Post Reply