Köpråd OD-låda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Köpråd OD-låda

Post by Pälle »

Hej!

Har blivit erbjuden en OD-låda + kardanaxel som suttit i en GT. Bilen togs ur trafik -87 och motor o låda togs ur bilen för många år sedan. Det går alltså inte att kontrollera lådans funktion. Säljaren vet inte så mycket om vxllådor och har inte heller själv kört bilen innan den skrotades.

Törs jag köpa den lådan? Vad kan man kolla med lådan lös på backen? Detta vet jag;

- Solenoiden ska väl klicka till om man lägger ström på
- Kontakten som hindrar OD´n att gå i på alla växlar måste finnas

Vad mer ska jag kolla? Glapp/spel?

Kan man köpa den där kontakten/switchen och solenioden om de skulle vara defekta? Är de lätta att byta? Kostar de skjortan?

Många frågor blev det.

Tacksam för snabba svar!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Ingen...

Post by Pälle »

.. som vet nåt om detta? Kom igen nu :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Delar för renovering av OD-låda samt kunnande om växellådorna finns på SVIS. Ring till SVIS om du vill ha tips inför ett OD-köp. Den som renoverar lådorna på SVIS kan nog mer om dessa saker än de flesta andra.

Om du bara får ett skrivet kvitto där lådans funktion garranteras kan du ju montera den i bilen och provköra. Skulle något uppenbart fel finnas som ej innefattar vanlig service utan nån form av defekt, då borde du ju kunna häva begagnatköpet enligt konsumentverkets rekommendation? :)

Enklast är väl dock att göra en överenskommelse med säljaren. Du monterar lådan i bilen, är det något strul som ej är lätt att åtgärda får han tillbaks den, punkt slut.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Kontroll

Post by Pälle »

Lådan är nu kollad. Inga märkvärdiga glapp i axlarna, växlarna (de 4) går i fint och switchen på locket sitter där den ska. Men.... solenoiden klickar inte till när man lägger ström på den.

Går den att renovera om den skulle vara defekt? VolvoLelle vill ha 1650 kr för en ny till M41D. Ruggigt pris!

Har fått ned priset på lådan + kardanaxeln ännu mer så jag köper den på chans...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du är medlem i klubben är det ju bara att ringa till SVIS och höra om de kan laga din solenoid eller har utbytesdelar.
Post Reply