Hej, tog isär min b20 med 6 bultad vev häromdagen, såg då att det satt m-stakar med b21kolvar i. men dom ska väl inte passa?, dom glappa väldigt mycket i sidled och två av dom var även glapp uppåner, alltså lagerna slut eller nåt? någon som vet hur det kan va så?
räven wrote:Hej, tog isär min b20 med 6 bultad vev häromdagen, såg då att det satt m-stakar med b21kolvar i. men dom ska väl inte passa?, dom glappa väldigt mycket i sidled och två av dom var även glapp uppåner, alltså lagerna slut eller nåt? någon som vet hur det kan va så?
M-stakens lagerdiameter är en aning mindre än sexbultade vevens originalmått. Veven är troligen nedslipad till M mått. M staken är dock 2mm smalare än sexbultade vevens originalstake, därför glappet i sidled. Du kan nog kasta veven.
lånar tråden lite.. funkar det med en vevaxel från en tidig B21 oxå? upp till -82 eller något sånt? eller är det bara rykten jag hört? har nämligen en vevaxel från en -78 B21 den passar i ramlagrena i alla fall det vet jag.
Stoffe wrote:lånar tråden lite.. funkar det med en vevaxel från en tidig B21 oxå? upp till -82 eller något sånt? eller är det bara rykten jag hört? har nämligen en vevaxel från en -78 B21 den passar i ramlagrena i alla fall det vet jag.
Veven skall då komma från en mycket gammal B21. De senare har nämligen inte längre en lös holk bakom remdrevet. Motorn skall nog härstamma från 70-talet för att det skall lyckas.