6bult med m-stakar?

Moderatorer
Post Reply
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

6bult med m-stakar?

Post by räven »

Hej, tog isär min b20 med 6 bultad vev häromdagen, såg då att det satt m-stakar med b21kolvar i. men dom ska väl inte passa?, dom glappa väldigt mycket i sidled och två av dom var även glapp uppåner, alltså lagerna slut eller nåt? någon som vet hur det kan va så?
Edvinsson, Amazon-70
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Re: 6bult med m-stakar?

Post by Finnsebbe »

räven wrote:Hej, tog isär min b20 med 6 bultad vev häromdagen, såg då att det satt m-stakar med b21kolvar i. men dom ska väl inte passa?, dom glappa väldigt mycket i sidled och två av dom var även glapp uppåner, alltså lagerna slut eller nåt? någon som vet hur det kan va så?
M-stakens lagerdiameter är en aning mindre än sexbultade vevens originalmått. Veven är troligen nedslipad till M mått. M staken är dock 2mm smalare än sexbultade vevens originalstake, därför glappet i sidled. Du kan nog kasta veven.
räven
Posts: 63
Joined: Wed Jan 05, 2005 11:11 pm

Post by räven »

okej, tack för svaret!, det är alltså inte bra att dom är för smala om man ska köra trimmat?
Edvinsson, Amazon-70
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Skaffa dig en 8 bultars vev och montera i så kan du använda M-stakarna, ramlagrena är identiska på 6-bultars och 8-bultars veven.
AVG
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

lånar tråden lite.. funkar det med en vevaxel från en tidig B21 oxå? upp till -82 eller något sånt? eller är det bara rykten jag hört? har nämligen en vevaxel från en -78 B21 den passar i ramlagrena i alla fall det vet jag.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja, det ska gå bra, du byter ut drevet till kamdrivningen.
AVG
Finnsebbe
Posts: 44
Joined: Wed May 19, 2004 2:43 pm

Re:

Post by Finnsebbe »

Stoffe wrote:lånar tråden lite.. funkar det med en vevaxel från en tidig B21 oxå? upp till -82 eller något sånt? eller är det bara rykten jag hört? har nämligen en vevaxel från en -78 B21 den passar i ramlagrena i alla fall det vet jag.
Veven skall då komma från en mycket gammal B21. De senare har nämligen inte längre en lös holk bakom remdrevet. Motorn skall nog härstamma från 70-talet för att det skall lyckas.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Stakarna till 6-bultveven är oxå starka och bra.

KG säljer 6-bultstakar som är upptagna för 24mm kolvbult.
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

jag demonterade en b21 från 79 i våras iden var det fast hylsa på veven
så det ska nog va en ännu tidigare o det ska gå
Post Reply