kolvar

Moderatorer
Post Reply
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

kolvar

Post by vin o sprit race team. »

dålig kvalitet på kolvar :lol:
Image
eller kan de va nåt annat :wink: .
har gått åt nåra såna här dom sista åren.
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

najs! :D

när det rasar är det ballt. fast lite tråkigt egenligen :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Dåliga kolvar ?

Post by J.LUNDIN »

Den vänstra kolven på bilden har definitivt spikat sönder och det har inget att göra med kvalitén på kolven. Oavsett vilket kolv fabrikat du väljer så tål ingen kolv denna typ av misshandel.... :D Den andra kolven verkar ringlandet ha havererat på, förmodligen har skadan uppstått i samband med kraftig spikning där kolvringarna först brustit och sedan tagit med sig ringlandet.

Det här är inga ovanliga kolvskador vid alltför optimistiskt laddtryck med för lite soppa och kylning.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Hur många ras har du vart med om?
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Motorras?

Post by J.LUNDIN »

Det beror vad man lägger i ordet ras, delar som ofrivilligt lämnar hål efter sig i motorblock eller? Nej det har inte inträffat någon gång. Det som har inträffat är nog mer att betrakta som \"missöden\" :D Kolvar har jag dock bränt mer än en gång, det har nog hänt ett 20-tal gånger, toppackningar, oräkneliga gånger. sprukna cylinderväggar, 5 gånger, bakaxel 2 gånger, kopplings/svänghjulshaveri 2 gånger. Avbruten avgasventil, 1 gång. Generatorhaveri, 2 gånger, Ett turboras orsakad av en ventilstyrning på insugs sidan :!: som delade på sig och slog av alla vingar på turbinhjulet, detta utan att skada något annat i motorn :shock: :!: . Förövrigt har det nog inte inträffat fler missöden vad jag kan komma på just nu.
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Post by vin o sprit race team. »

den vänstra kolven gick de hål i när jag hadde för små spridare på tilläggssprutet, motorn var i detta utförande då.

Image
Image
Image
sprickor i ringlandet har de blivit många på senare år,körde med mindre klämspalt men samma kompförhållande verkade hålla mycket sämre då.har senare hört att man kan få dom att hålla bättre om man snedsvarvar utifrån o inåt mot urgröpningen,men har ej provat,har satt i smidda vw kolvar nu.
Image
cyl slipad lite för o passa mot toppen,går bra när kolvarna stannar under toppdeck.
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

tuff motor och snygg motor 8) är det du som gjort grenrören? mycket snyggt. Vad är det för \"tratt\" du har på baksidan insuget?

Är motorn bromsad, hk?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Post by vin o sprit race team. »

motorn i utförandet ovan gav 240hk bromsade hästar på hjulen.då höll motorn i många år,sen blev de större turbo o ökning laddtryck byte spridare,intercooler,mer portning,större avgasvent.då blev den o gå mycket bättre.grenrör o insug är egenhändigt byggt.tratten på insuget var en kul grej bara.för ett par års sen såg motorn ut så här.men gick bara 6mil sen ramla en ventil ner i cyl o de blev totalhaveri :cry:
Image
Image
Image
så akta er för dom här så kallade stålbrickor :roll:
Image
försökte prata med firman som sålt grejorna,men de e som vanligt ingen annan som har haft problem me dom brickorna.har kört aluminumbrickor förut o dom hållt bra men man vet ju att dom kan bli utmattade,så man köpte stålbrickor som man trodde skulle hålla i många år,så blir de ras på första lugna provturen så blir man lite matt....
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Post by jens gustavsson »

berätta mer om hur du tunat motorn så kanse jag kan komma med nåra tips om hur du ska få kolvarna att hålla bättre eller hur du ska få bort spikningarna(samma sak)

laddtryck?

hur ställer du in rätt bränslemängd, bredbands lamda avgastemp?

ungefärlig tändkurva på höga laddtryck?

kam?

förbräningsrum, kompa och klämspalt?

bränsle?

turbo storlek och avgstryck/ laddtryck?



jag har också haft problem med ventil brikor mest troligt från samma firma (pm för namn) knastren har sjunkigt ned i dem och motorn tappat tomgång flera gånger(negativt ventilspel)
.

nu kör jag med nå wv race modell som har fungerat i 2 sesonger.


om jag får va ärlig så tror jag att nästan alt elände (haverier) kommer från K_jet insprutningen.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Post by vin o sprit race team. »

har väll inte haft nå hi-tech grejor o ställt in motorn med,vanlig smalbandslamda,öron o lyssna efter spikningar,de senaste året även avgastemp.laddar ca1,6-1,7,komp6,8-1,kör me stummad tändning ca 23grad,vanlig brytarlös b21 fördelare med högeffektspole i klenaste laget. gik 004 kam,turbo in55mm,ut 65mm a-r avgashus okänt?har ej mätt avgastrycket,har svetsat i en nippel nu! kör på vanlig macksoppa.de som är problemet är tillägssystemet,sitter ingen mappsensor i den,endast tillslag och sedan efter var tusende varv,så det blir väldigt svårt o få rätt bränslemängd,kör nu med två tilläggssystem så man får två tillslag.
Image
k-jetroniket är orört saab turbo,egentligen skulle man riva ur allt o köpa sprut- tändning.men den här motorn är lite mer snikmotor,håller på o bygger en annan,den blir de haltech sprut o msd-digital tändning på.så den kanske blir lättare o justera.
Image
insug i nuvarande form.
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Jag vet inte hur du trimmar men bilderna är underbara, en nämde en tratt vilken jag såg men en röd vatten kran?!?! vad e den till?
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jag vill se mer bilder på bilen.På garagebilden med huvven avlyft såg den ju helt brutal ut :twisted:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Tar mig friheten 8)

Image

Tror bilden är tagen i Borlänge för typ 3-4 år sedan
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Post by vin o sprit race team. »

he he kul me gamla racebilder såg ju rätt koncentrerad ut :lol:
måste varit på flygrakan i romme?
slänger in nåra bilder till gamla o nyare.
kör med väldigt lågt lufttryck ser de ut som :lol: race avesta..
Image
race avesta.
Image
tullinge.
Image
motor...ps röda kranen är så enkelt som en värmekran :lol:
Image
motor hur allt började sugturbo t03 weber 40.
Image
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re:

Post by jens gustavsson »

vin o sprit race team. wrote:har väll inte haft nå hi-tech grejor o ställt in motorn med,vanlig smalbandslamda,öron o lyssna efter spikningar,de senaste året även avgastemp.laddar ca1,6-1,7,komp6,8-1,kör me stummad tändning ca 23grad,vanlig brytarlös b21 fördelare med högeffektspole i klenaste laget. gik 004 kam,turbo in55mm,ut 65mm a-r avgashus okänt?har ej mätt avgastrycket,har svetsat i en nippel nu! kör på vanlig macksoppa.de som är problemet är tillägssystemet,sitter ingen mappsensor i den,endast tillslag och sedan efter var tusende varv,så det blir väldigt svårt o få rätt bränslemängd,kör nu med två tilläggssystem så man får två tillslag.8.photobucket.com/albums/p195/kardandan/DSC00257.jpg[/img]
k-jetroniket är orört saab turbo,egentligen skulle man riva ur allt o köpa sprut- tändning.men den här motorn är lite mer snikmotor,håller på o bygger en annan,den blir de haltech sprut o msd-digital tändning på.så den kanske blir lättare o justera.
28.photobucket.com/albums/p195/kardandan/DSC00504.jpg[/img]
insug i nuvarande form.

:lol: hi-tec inssjusterigs grejor har jag heller aldrig haft till min B20, bara avgastemp och motor-öra.

tappar du mycket om du sänker tändningen mot 20 grader eller?


jag förstår att du vill bygga lågbudjet men det fina i dagens läge är att man kan hitta en haltec F3 för ett par tusen sen byter du mappsensor (om du ska ladda över 1.8 bar iallafall) sen har du ju färdigt med bränsle skenor , 4 st 850-1000cc spridare och dubbla pumpar behövs ju också men det blir inte dyrt.


läste du om eriks hi-tec (vems) F kams B20? den blev rätt frän/driftsäker tackvare fult sjusterbart styrsystem och bredbands lamda fast motorn var mycket mild 365 drivhjulare (410hk på motorn kanse)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4476&start=0
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
Post Reply