har köpt nya fälgar nu

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

har köpt nya fälgar nu

Post by black_widow »

hejsan.

har köpt 4 stycken 5,5\" fälgar som jag måste lacka om. Undrar vilken färg man ska använda, de ska naturligtvis vara i sliver. Går Hammarlack bra, håller det?
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Det håller. Bror min målade sina fälgar med svart Hammarlack, blev bra.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag rekommenderar inte hammarlack på så fina fälgar.. du kan inte lacka om dom sen utan att blästra dom först då.

Är dom rostiga nu så finns det ingen färg som håller, men är dom fina så funkar vanlig sprayfärg bra, tvätta, slipa ytan, grunda och lacka med slutgiltig kulör.. betala gärna för lite bättre kvalite på färg..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

annars gjorde zinkspray från biltema stor skillnad på en av mina vinterfälgar, 100% oseriös lackering, tvättade inte ens fälgen
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ska du ändå kosta på att lacka fälgarna så gör dt ordentligt, annars är det bortkastat.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Blästerfirmorna tar väldigt lite för att blåsa av färg/rost på 4st rena 5,5\" fälgar. Grunda med 2k epoxygrund.

Hittar du någon grådaskig färg med väldigt lite metallic så blir det nog finfint till dina 5,5:or. Låt någon färgfirma blanda upp färgen innan och ta med den till blästerfirman om de har en hyffsad lackbox.

Färgnyansen på 5,5 fälgar finns inte som recept. Sök lite på forumet så hittar du massor om det.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

D59471 wrote:Färgnyansen på 5,5 fälgar finns inte som recept. Sök lite på forumet så hittar du massor om det.
Stog det inte i förr förra numret av "Amzonbladet" att det hade hittats en originalfärgburk med fälgfärg till Amazon? Det skulle bli senare rapport med färgkod till denna färg i följande nummer men jag såg då inget om det i det senaste som kom för nån vecka sedan.

Givetvis ska du kosta på en blästring och riktig lackering på dina 5,5:or. Om inte annat så har du igen det den dagen du kanske ska sälja dem.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

okej, får tacka så mycket för svaren :D

Det är så att en fälg har fått sig lite små \" hål \" ser ut som någon har gnagit lite på dom :P
Vad kan man göra åt sånt? De andra 3 är i mycket bra skick
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Antagligen är det rost, är det bara gropar kan du spackla men är det hål igenom kanske du ska svetsa igen hålen först, annars läcker de väl luft då du monterar däcken.
AVG
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

det är bara en massa gropar. Inget som gått igenom alls.
Nått speciellt spackel man ska använda till just alufälgar?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jaha. Det är inte 5,5 plåtfälgar som va \"tillbehör\" till Amazon.

En burk fälgfärg? Det måste väl va Robert Schermans burk. Den har stått i hans garage i flera år nu ju. :D
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

oj, skrev fel :P menar förstår plåtisarna
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

D59471 wrote:Jaha. Det är inte 5,5 plåtfälgar som va "tillbehör" till Amazon.

En burk fälgfärg? Det måste väl va Robert Schermans burk. Den har stått i hans garage i flera år nu ju. :D
Mycket möjligt men det stog att "han" skulle måla på en bit som "han" skulle ta till en billackerar och översätta till en sorts färgkod. Det skulle stå i fäljande nummer med jag såg inget, någon annan som vet något??
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
MC
Posts: 1
Joined: Sun Dec 10, 2006 2:19 am
Location: ESKILSTUNA

Re:

Post by MC »

Spilloljan wrote:
D59471 wrote:Jaha. Det är inte 5,5 plåtfälgar som va "tillbehör" till Amazon.

En burk fälgfärg? Det måste väl va Robert Schermans burk. Den har stått i hans garage i flera år nu ju. :D
Mycket möjligt men det stog att "han" skulle måla på en bit som "han" skulle ta till en billackerar och översätta till en sorts färgkod. Det skulle stå i fäljande nummer med jag såg inget, någon annan som vet något??
: :shock: Hallå där tar upp denna tråd igen. Jag har också 5,5 plåtfälgar som jag vill lacka i originalkulör. Någon som har rätt färgkod :!: snälla skrivner den här tack M C
Post Reply