Vägverket

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Vägverket

Post by karleric »

Jag brukar gå till Vägverkets websida https://www21.vv.se/fordonsfraga/ för att få fram typ- och chassienummer på bilar som jag lägger in i galleriet.
Den senaste veckan har man inte fått uppgifter om chassienummer. Jag har mailat Vägverket och frågat om det är ett tillfälligt fel eller om det är några nya regler som gäller. Jag har inte fått något svar. Någon som vet vad det är frågan om?
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Dom har gjort om sidan, nu får man ju tjänstevikt o bredd o längd på fordonen, men chassienummer verkar dom ha tagit bort, väldigt dumt då det är det iaf jag brukar vara intresserad av många gånger.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Om man ringer till dom kan man nog få chassi numret fortfarande. Eller så kan du ställa frågan direkt.
0771-141516
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Jag ringde 0771-14-15-16.
På det automatiska valet får man bl.a namn på nuvarande ägaren, men inte chassienummer.

På val nummer 9 \"tala med en handläggare\" fick jag följande \"upplysning\" Jag tror att man bara kan få det på sitt eget fordon...jag vet inte varför dom har tagit bort det..eller om det bara är tillfälligt fel.....
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag pratade med en handläggare där i fredags, då fick jag chassinumret på en bil jag frågade på.
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Svar från Vägverket:


Hej Karl Eric!

Nej det är inget tillfälligt fel att du inte kan få chassienummer/identifieringsnummer när du söker uppgift om annat fordon på http://www.vv.se

Justitiekanslern, JK, har beslutat att chassienummer/identifieringsnummer är att betrakta som personuppgifter och därför inte kan lämnas ut
via Internet enligt Personuppgiftslag SFS (1998:204). Står fordonet du
söker på registrerat på ett företag eller en juridisk person kan uppgiften enligt samma lag lämnas ut.

Med vänliga hälsningar

Hans Cassepierre
Handläggare
Vägverket
Kundtjänst Fordon
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det blir till att skriva in att: från och med datum XX.XX.XXXX så har samtliga personer godkänt att chassinummer blablabla får publiseras.

Nått sånt eller? Jag menar så ingen kommer ikläm :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Men om man ringer in får man det! Den lagen jäller bara för datorerna. Dom får lämna ut det via telefon. Samma sak med namnet och adressen till den som äger bilen.
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Det finns däremot en sida där man kan få fram chassi id:

http://www.autokatalogen.se/wls/clear_reg_no_search.do?
Post Reply