Färg på grillgaller, -64

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Färg på grillgaller, -64

Post by tomastomas »

Grillgallret på min -64 ser en aning risigt ut så jag tänkte fräscha upp det lite. Är det nån som har ett förslag på ett fabrikat/kulör som passar bra? En matt grå nyans tycker jag mig ha förstått att det skall vara men har nån lite mer detaljerad info?

Tacksam för svar!

/Tomas
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.....

Post by Amazon_V8 »

Grillgallren var alldrig lackade i nån färg vad jag vet.

/Micke
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Hmm... Nånting måste det vara för vad det än är så har det har börjat flagna av och plåten där under har blivit lite rostig. Krom tror jag inte det är för så jämngrått krom har jag isåfall aldrig sett. Förzinkat? Kanske, men jag skulle nog gissa på en ljusgrå färg av något slag. Mer info, någon?

/Tomas
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

....

Post by Amazon_V8 »

Det kan ju vara så att nån föregående ägare har lackat gallren,för original var dom alldrig lackade i nån färg.Förövrigt är grillgallren gjorda i aluminium.Du har ingen bild på dom??Är det kanske så att det är den gamla modellen av grillgaller med en stor kromribba i mitten??

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, du har helt rätt. Grillgallren till 1962-1964 års modell var visst lackerade. Färgen är en grådaskig nyans som är ganska matt. Gallren som sitter på min bil hittade jag nya i Volvokartong ihop med resten av grilldelarna. De hade aldrig varit monterade och är därmed i originalutförande.

Här är en bild, men nyansen är betydligt mer matt/grådaskig i dagsljus än vad bilden visar!

Image

Det är svårt att hitta rätt nyans. Försök att hitta ett nytt galler som aldrig har varit monterat tidigare. Antingen om någon har ett liggandes som du kan få titta på, eller om du hittar ett på en marknad. Gå sedan till en billackerare och få en liten skvätt färg uppblandad. Det är verkligen ingen \"metallic\" i färgen, utan bara en grådaskig nyans som är matt som sagt. Blanda ut färgen tunnt och spruta den sedan på gallren efter att du har sprutat dem med 2k grundfärg.

Slipa gallren kan man göra försiktigt med sådan halvhård svart trissa (negerkrull) som du kan köpa i järnaffären och sätter på borrmaskinen. Putsa försiktigt bara, särskilt ute i kanterna då pinnarna är sköra. Men försök att få det helt plåtrent.

Om du vill ha mer detaljerade bilder på gallren med bättre ljus som visar nyansen får du säga till. Bor du i Stockholm är du välkommen att komma och titta pådem, men då får du maila mig först.
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Amazon_V8, självklart är det den gamla modellen med mittribba, jag sa ju att det var till en -64:a :-) Bild har jag inte men du kan titta på D59471:s bild, så ser de ut. Fast risigare :-)

D59471, jag såg bilderna på din bil i en annan tråd. Fantastiskt fin om jag fåt säga det sjäv! Jag tycker färgen ser ut att vara väldigt lik sån här zinkspray, \"Kallgalv\" och den är ju sannerligen väldigt matt. Skulle vara praktiskt om man kunde ta sånt direkt, då har man ju rostskyddet fixat också. Näe, ska leta nån bra färg istället men en dagsljusbild på ditt galler skulle onekligen vara bra att ha! Till Kongliga Hufvudstaden är jag inte speciellt ofta så jag får nog stå över vad gäller verkliga-livet-titten men tack för erbjudandet!

/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag testade kallgalv på mina gamla galler. Det blev sådär. Sedan testade jag med en fälgfärg på sprayburk och det blev bättre men för mycket metallic. Sist lät jag en färgpulare blanda en sån grådaskig nyans och då blev det riktigt riktigt bra. Lika bra som de jag har nu skulle jag vilja säga.

Skall ut och lufta bilen imorgon om det inte regnar och då åker digitalkamerna med. Återkommer!
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Nu har jag hittat en bra färg. Kanske inte perfekt men rätt så bra. Multona 0176 har än jämn grå kulör, inget silverglitter i den bara grå.

Har nu grundmålat, målat grått och täcklackat gallren så nu ser de inte så tokiga ut. Glad i hågen gick jag ut i garaget och skulle sätta dit dem. Det gick ju inte alls. Va rackarns? Det som sitter på min är gallren till en 65-66:a och dessa är fästade med två små \"öron\" som sticker ut från fronten på höger och vänster sida i \"gapet\" där grillgallren ska sitta. Dessa öron gör att sargen inte går att trycka dit. Nästa problem. Gallret har två öron i överkant där gallret skall skruvas fast under \"toppytan\" på fronten. Där finns inga hål i fronten att skruva fast dessa i.

Visst, min -64 är av en sen modell men enligt reservdelskatalogen skall de ha den grå grillen fram till ch.nr. 84599. Min har nr 83030. Kan det vara så jävligt att de bytte grill mitt i serien och att min alltså SKA ha en 65-66-grill? Efter allt besvär jag har haft med att köpa, slipa och lacka och ha mig... Skit också.

Lösning: Såga bort öronen så att innerkanten på \"gapet\" blir jämn och fin. Samt borra två hål uppifrån i fronten för att skruva fast gallren. Men... är det rätt att göra så när fronten verkar vara gjord för de senare grillgallren?

Erfarenheter, någon?

Lev väl!
/Tomas
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

tomastomas wrote: Men... är det rätt att göra så när fronten verkar vara gjord för de senare grillgallren?
Ja det är rätt att göra så om man vill ha rätt grill på bilen.
Ska det inte vara ett par fästen nedåt också?
Med största sannolikhet har fronten någon gång blivit utbytt och eftersom 62-64 fronten då hade utgått och ersatts av 65-70 fronten blev även grillen utbytt till den nyare typen.
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Re:

Post by tomastomas »

Lars Bd wrote:Med största sannolikhet har fronten någon gång blivit utbytt och eftersom 62-64 fronten då hade utgått och ersatts av 65-70 fronten blev även grillen utbytt till den nyare typen.
Ja, det låter ju troligt. Då är det väl bara att ta fram den lilla kapskivan till Dremlen och kapa bort öronen. Rätt SKA ju vara rätt, men nog känns det lite tråkigt att behöva såga i en annars fräsch front.

Är det nåt annat som skiljer fronterna åt tro? Så att jag inte sätter igång och kapar bara för att sen upptäcka att det LIKA FULLT inte passar. Då har jag inte ens kvar öronen att fästa den gamla grillen med. Huuua... :-)

/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är riktigt att öronen för den nyare grillen skall kapas bort. Grillgallren för 1962-1964 års modell fästes med ett särskilt clips i underkant. På
Volvos sprängskiss är clipset utmärkt som detalj nr. 11. Grillen på min bil byttes ut av Volvo mot en nyare varmgalvad front i slutet på 60-talet. Och i samband med detta slarvades det och två vinklade plåtbitar monterades för att hålla grillgallren på plats i underkant istället för clipsen. Dessa har sedan hängt med av en slump och sitter där än idag när bilen har original-renoverats. *skäms*

Eventuellt läggs hålen igen framöver och de riktiga fästena åker dit istället. Nåt skall man ju syssla med även när bilen i princip blivit klar (blir den väl aldrig men).

Skitig insida av fronten där vinklarna syns...
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Sluta tramsa nu. Din front är INTE skitig :-) Jag hade faktiskt hoppats få se bilder av just din bil och där kom de. Tack så mycket!

Rätta mig om jag har fel, men sargen skall bara klämmas runt kanten på öppningen va? Inga skruvar eller clips på den?

Du som har din grill monterad där den ska, skulle du kunna mäta upp var hålen i toppen på fronten sitter där grillgallrets öron monteras? Eftersom jag måste borra mina hål själv är det är nog det bästa sättet att få det så rätt som möjligt i första försöket :-)

Lev väl!
/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sargen klämmer man bara runt plåtkanten på fronten. Man börjar i något lämpligt hörn med att sätta sargens kant innanför plåten, sedan jobbar man sig runt för att slutligen hamna vid skarven där bitarna precis skall kunna möta varandra med lagom \"spänning. Sedan täcks skarven av mittribban. Sargerna kan få formas och vridas lite försiktigt för hand för att passa 100%-igt i grillöppningen.

Jag är relativt säker på att jag har två hål för mycket i min front faktiskt. Men jag skall mäta upp de rätta hålen så att du vet hur de skall sitta. Du får även en bild på ovansidan här...

Image
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Finemang, du är en pärla! Och din bil också för övrigt :-)

Jag testade att klämma fast sargen idag så långt det gick tills jag kom till ett öra där det självklart tog stopp. Det verkar inte vara några problem alls. Kanske man ska fylla sargen med underredsmassa så man inte får spaltrost där den ligger an mot fronten? Bara en idé jag fick precis nu...

Imorrn ska sågas, borras och monteras!! Ska även försöka ta en bild så ni får se hur det blev. Om det blev såpass bra att jag törs visa upp resultatet alltså.

För övrigt fick bilen nya gummilister i dörrarna idag också. Nu är mercedeskänslan tillbaks igen :-)

/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har bilen här hemma idag så jag kan mäta hålens position lite mer exakt. Återkommer med mått frammåt lunch om det är till någon nytta?

Lite asfaltsbaserad underredsmassa bakom sargarna är kanske inte dumt. Men det kan ju lätt bli lite rinningar och skit när man tvättar bilen isf. Annars kan man ju ta sådan \"knådad tätdeg\" som användes original för att täta clipshål inuti dörrar/framskärm/bakskärm på amazonen från volvo. Sånt finns att handla hos mekonomen exempelvis. Då kan man ju rulla lagom tunna korvar och lägga i sargen. Sedan knådar man till dem så att sargen kommer på plats ordentligt. Då borde man slippa allt vad vibrationer och rost heter.

Kul med nya gummilister. Det gör verkligen susen! :) Jag måste byta de inre tygbeklädda gummilisterna i dörrgångarna på min bil snart känner jag. Men det finns lite andra småsaker som hamnar högre på prioriteringslistan just nu (renovera original-fördelaren, smörja upp fläkten, renovera AC bränslepumpen, byte till AC luftburk mm.)
Last edited by D59471 on Sun May 30, 2004 8:53 am, edited 1 time in total.
Post Reply