Identifiering av bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Identifiering av bakaxel

Post by CCB »

Hur ser man lättast vilken bakaxel jag har?
Det ska sitta en amazon lamelldiffaxel på den men jag har nu hört rykten om att den kan vara bortplockad, hur kollar jag det lättast?
Hissar upp hela bakvahnen och tittar om hjulen snurrar åt samma håll?
Eller?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jao, det är nog \"säkraste\" sättet iaf.
Märkningarna på axeln behöver ju nödvändigtvis inte stämma.


Eller förresten, om 'lamelldiffen är trasig, kan det inte bli så att hjulen snurrar åt olika håll då?
Då måste du plocka bort kåpan och kika om det sitter ett lamelldiffpaket eller ej.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Lyft ena bakhjulet och blockera det andra så att det ej kan rotera om det lyfta hjulet utan problem kan roteras saknas diffbroms.
Med diffbroms kan hjulet roteras men det ska krävas 5-10 kpm (vet ej det exakta värdet).
Kom ihåg att inte ha växel eller handbroms i.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

Lars Bd wrote:Lyft ena bakhjulet och blockera det andra så att det ej kan rotera om det lyfta hjulet utan problem kan roteras saknas diffbroms.
Med diffbroms kan hjulet roteras men det ska krävas 5-10 kpm (vet ej det exakta värdet).
Kom ihåg att inte ha växel eller handbroms i.
Jo, menhur mycket bromsverkan dsom finns beror väl på hur den spändes in från början och slitage??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

tackar

Post by CCB »

OK tack
Jag ska testa lyfta ena å om ja inte blir helt säker då så lyfter jag väl båda. Å sista utvägen ä väl å kolla bakom kåpan, men då måste man väl inhandla ny olja också..
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

sjekke om det er diffbroms: :? :!: pall bilen opp bak så bakjula er fri....snurre framåt på ett jul,da SKA det andre julet snurre SAMME vei,altså frammåt :!: om det ikke jør det er det IKKE diffbroms..... :!:
Post Reply