Färg på grillgaller, -64

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Eller kanske sånt här vax man sprutar in i balkar och hålrum? Det är dessutom i princip gyllengult till kulören, vilket passar bra på min gyllengula bil. Ifall det skulle rinna och äckla sig.

Ja har du tid att mäta så vore det trevligt. Då får jag \"originalhål\", inte bara \"hål som passar bra men inte är 100% exakt\". Typ :-)

/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, hålen i min front skall stämma mot 64:ans front. Men de där två oanvända hålen som du ser på bilderna skall du inte ha. De fanns förmodligen från början i den där varmgalvade fronten av senare årsmodell som hamnade på min bil för en massa år sedan.

Återkommer med mått om en timme eller så.
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Finemang! Om du helt enkelt inte mäter de \"överblivna\" hålen så vet jag ändå inte var jag ska borra dem så då kan jag inte sätta dit dem, även om jag ville. Vilket jag ändå inte behöver :-)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kika på högra delen av fronten på den här bilden så ser du två skruvar. En precis i högerkant av bilden och en lite närmre huvlåset.

Image

Den skarpa plåtkanten på frontens ovansida använder vi som referens. Den andra referensen får bli framskärmens främre fästplåt där skärmen skruvas i fronten.

Mätt från plåtkanten på frontens ovansida är det 13mm in till det bortre hålet i bild och 16mm in till det närmre hålet (närmast huvlåset) i bild.

Från framskärmens fästplåt (mätt paralellt (13mm in) med frontens skarpa plåtkant) är det 39mm till det bortre hålet i bild.

Det sista måttet du behöver är centrumavståndet för att placera hålet närmast huvlåset rätt. CC avståndet får du genom att mäta avståndet mellan hålen i fästvinklarna vid grillgallrens ovankant.

OBS! Skruvskallarna i bild är lite i största laget egentligen. Mät hålen i grillgallrets vinklar i ovankant för att se vilken borrdimension du skall använda. Plåtskruvarna skall vara korta, precis så att de når genom frontplåten och in i vinkeln på grillgallret.


ÄNDRING:
Jag hoppas att du insåg att CC avståndet inte skulle vara 26-27 mm. Jag skrev helt fel och kan ej kontrollmäta just nu, men mät på grillhalvorna så finner du var hålet närmast huvlåset skall placeras.
Last edited by D59471 on Sun May 30, 2004 11:53 am, edited 1 time in total.
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Suveränt, man tackar och bockar! Nu ska här ut i garaget och borras :-)

Återkommer med bildbevis senare!

/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Härligt. Glöm inte att rostskydda plåtytorna i borrhålen innan du skruvar dit grillen bara. 2k eller vanlig rostskyddsfärg som får torka ordentligt, sen en liten fettklick innan du drar i plåtskruven så det inte börjar rosta i pärlan. :)
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Nu är det klart. Och uj uj så fint det blev. Som en ny bil helt enkelt. Att jag har accepterat den gamla grillen fram till nu har jag svårt att förstå, hua så ful den är om man jämför. Däremot var ju den nya sorten något mer lättmonterad, den här kunde komma både snett och jättesnett med lite otur. Speciellt mittribban... Nåväl, det blev rätt så bra till slut eller vad tycker ni?



Image

Image

Jag är nöjd :-)

Tack så mycket för hjälpen!
/Tomas
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Härligt! Det blev ju jättebra. Jag diggar verkligen 62-64 grillen mer än alla andra grillvarianter till amazon. Efter den kommer den tidiga grillen med de djupa kromade sargarna. Bilen ser ju strålande ut. Nu kan du glida obehindrat utan att behöva tänka på vad som sitter där fram. ;)

Jag ser att du saknar Volvo 121 emblemen fram på skärmarna. Du vet att du kan klippa bort pinnarna från emblemen, fila bort resterna av pinnarna. Sedan tar du dubbelhäftande tejp med starkt lim, klistrar emblemet mot en sådan tejp (med pappen kvar på baksidan) och skär sedan bort tejpen runt emblemet. Sedan kan du riva bort pappen på baksidan, måtta in hur emblemen skall sitta och montera dem på skärmarna. Tvätta av lacken lite försiktigt med T-Röd eller liknande innan du trycker dit dem bara.

Om du behöver måtten för emblemen, eller kanske till och med Volvo 121 emblem, så kan jag ordna det. Jag har ett par NOS emblem liggandes och ngt. begagnat i ok skick. :)

*nästa projekt*
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Återstår att skaffa såna där clips till nederkant av grillgallret som du pratade om, nu hänger det löst och fladdrar litegrann. Tittar man inte noga ser man det dock inte men på nåt sätt ska jag se till att de hålls mot fronten. JAG vet att de saknas, det räcker för att förta känslan litegrann. Men som sagt, jag tycker det blev ganska bra i alla fall :-)

/Tomas
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Hmm. Min vana trogen läste jag inte hela inlägget du skrev utan bara första raderna. När ska jag lära mig att läsa klart ett inlägg innan jag skriver mitt eget? *suck*

Jo jag vet att jag saknar emblemen. Har funderat på dessa men eftersom de kostar 340 kr/st hos Motoroldies (endast fem mil bort, smidigt och bra!) och man sällan ser begagnade på annons så har det projektet legat nere ett tag... Nu kan jag leva på den nya grillen ett tag :-)

/Tomas
E Lindblom
Posts: 5
Joined: Sun Mar 14, 2004 9:30 pm

Post by E Lindblom »

Hej

Får väll be om ursäkt för att jag drar fram en så pass gammal tråd men jag skulle gärna vilja se de bilderna som D59471 hänvisar till i inläggen eller om någon annan har kort på de nedre infästningarna till grillgallerna.

Tack på förhand
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Jag med...

Post by Pälle »

Jag skulle också vilja se de där bilderna för grillmontering, speciellt de som avser de övre hålen där man skruvar fast gallren. Please.....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Färg på grillgaller, -64

Post by Pälle »

Snälla, snälla... ingen som har bilderna som vi så gärna vill se?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Re: Färg på grillgaller, -64

Post by Lothigius »

angående 121 emblemen på skärmarna... satt inte dom bara bara upp till ett visst chassinr?
har läst det någonstans..

och varför står där 121 när bilen är en 130????

bara undrar

Mvh Pierre
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Jag med...

Post by Hasse63 »

Pälle wrote:Jag skulle också vilja se de där bilderna för grillmontering, speciellt de som avser de övre hålen där man skruvar fast gallren. Please.....
Har du letat nedan?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply