Skattekvitto till skattebefriad bil

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Skattekvitto till skattebefriad bil

Post by Fender King »

Jag köpte bilen från -62 nybes. Efter en vecka fick jag ett rött märke som det står 2005 på. Får man inte kvitto på besiktningen i tvåårsintervaller? Att slippa betala skatt är ju för övrigt suveränt för en fattig fan.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Skattekvitto till skattebefriad bil

Post by Lars Bd »

Fender King wrote:Får man inte kvitto på besiktningen i tvåårsintervaller?
Jo papperet från bilbesiktningen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du får ett inbetalningskort för en registerhållningsavgift på 35 kronor. Thats it. :)
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Vägskatten har ingenting att göra med hur ofta man besiktigar bilen, vägskatt ska betalas en gång per år. Eller inte betalas när bilen är mer än 30 år. Men den ska likafullt \"inte betalas\" en gång per år :-)

Att bilen sen måste vara godkänd vid kontrollbesiktningen för att man ska få betala (eller inte betala) skatten är liksom en bisak. En sprillans ny bil besiktigas första gången när den är tre år gammal, men skatten ska betalas varje år ändå. Samma fenomen på en gammelbil...

/Tomas
Amazon combi 67
Posts: 15
Joined: Wed Nov 17, 2004 12:34 am
Location: Göteborg

Re:

Post by Amazon combi 67 »

.Men du får inget kontrollmärke utan godkänd besiktning, så kontrollmärket utgör bevis för att: skatten är betald ( gäller ej fordon som är äldre än 30 år), gällande trafikförsäkring och godkänd kontrollbesiktning, uppfylls inte dessa tre punkter så utfärdas inget kontrollmärke.[/quote]

Hej är väldigt ny här.

Jag vet inte riktigt vad du menar men jag har en volvo 145 från 69 och jag fick mitt kontroll märke på den i måndags och den ska besiktas innan den siste Januari 2005.
Har köpt mig en Amazon combi från 67 nu och det går inte att beskriva hur härligt det är att glida runt i den på dagarna. Ett annat ämne sorry.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är väl bara en tidsfråga innan våra kära bilar är det också. Vilket år bestämde de att bilar äldre än 1950 är besiktningsfria? Var det år 2000 eller då de \"fyllde\" 50 år ?

Betyder det att man måste vänta ända till år 2020 innan bilar äldre än 1970 blir besiktningsfria? Eller följer de bilens ålder på samma vis som skattebefrielsen gäller bilar äldre än 30 år? Vilket i så fall skulle innebära att jag kan sluta besiktiga bilen efter år 2014. Det är ju snart ju! :)
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:06 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det var ju ett intressant sätt att utforma en regel. Men visst, bilar före 1950 lär väl knappast användas lika flitigt idag. Är det därför folk bygger Hotrods på karosser äldre än 1950 eller? ;)
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re:

Post by Mb_star »

D59471 wrote:Det är väl bara en tidsfråga innan våra kära bilar är det också. Vilket år bestämde de att bilar äldre än 1950 är besiktningsfria? Var det år 2000 eller då de "fyllde" 50 år ?

Betyder det att man måste vänta ända till år 2020 innan bilar äldre än 1970 blir besiktningsfria? Eller följer de bilens ålder på samma vis som skattebefrielsen gäller bilar äldre än 30 år? Vilket i så fall skulle innebära att jag kan sluta besiktiga bilen efter år 2014. Det är ju snart ju! :)
det har ju varit snack om att besikningsbefrielse gärnsen ska flyttas till 1960 och äldre.

men även att den skulle upphöra helt!!

stog lite om det i wheels!

hade ju vart kung om man kunde crusa i sin 59 utan att besikta den nåmera! :wink:
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

I dagsläget gäller att fordon före 1950 slipper besiktning, av den enkla anledningen att vi i sverige har som princip att inte införa retroaktiv lagstiftning. dvs. att innan 1950 fanns inte bilprovning i sverige. att vi nu bara behöver besiktiga våra klenoder varannat år beror på att bilprovningen som den sjuka \"myndighet\" den är (ett vinstdrivande företag med myndighetsutövning, om än statligt ägt, sjukt va?) -iaf, de är så överbelastade (på många håll) att de valt att lätta på kraven för äldre fordon, då dessa antingen är i princip felfria, eller ändå görs i ordning till besiktningen, och ses återställs till bus-skick. =P med lite tur gör dom om det till en \"alla äver 50 års ålder\" regel, man kan ju hoppas. i Finland tex. besiktas ju (väl?) inte motorcyklar alls... och MC planeras ju få glesare besiktinig i sverige också. den som lever får se.
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Post Reply