Motorfråga, har säkert varit på tal många gånger tidigare

Moderatorer
Post Reply
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Motorfråga, har säkert varit på tal många gånger tidigare

Post by Blå_Faran »

Har ju min Amazon -70 kvar ännu men utan motor, motorn ligger i garaget. Hade planer på trimning av B20:n, men skulle nu vara intresserad av en ny komplett motor, men till den egentliga frågan:

Vilken nyare volvo motor med mer hk, nyare teknik går att sätta in i amazonen utan större problem??
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

b21 b23 o b230 passar på M40 lådan. fast den blir rakställd. tror du får byta tråg o oljepump för det, men är inte säker, sen bygga nya motorfästen..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Modern motor

Post by A-masen »

Här har du ett ännu modernare förslag.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4168
Dom talar visserligen om en 5-cylindrig i tråden. Men en modern 4:a räcker ju långt och håller du dig till måttlighet, så klarar du besiktning också. ~ 140 hkr är ju markant mer än den ursprungliga motorn. Dessutom lättare och miljövänligare.
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Post by Blå_Faran »

5:an vore säkert en rolig grej, men jag är ute efter något som inte har sån stor prislapp. Har för mig att vissa 345 eller 360 mitten av -80 talet har någon modell av en 2.0 liters motor,någon som vet något om dessa, ex hk?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Franska motorer

Post by A-masen »

Det var Renault-motorer och fanns även i 400-serien. Men i vissa 360 fanns också B 19. En förkrympt B 21. Som dock har samma yttermått som dom vanliga 21 och 23.
Dom flesta motorer och modeller finns på nätet om du använder Google. Ett exempel: http://www.globalxs.nl/home/n/nhpot/engines.htm
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Post by Blå_Faran »

Har hittat modeller som B200 E och B200 K motorer i 360, menar du att dessa också e renault maskiner?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Motortyper

Post by A-masen »

Nu börjar vi komma in i en djungel av beteckningar. Alla B XX är inte franska. Bara ett fåtal. Jag mailar ett E-mail till dig över den här siten.
Post Reply