volvo 164 turbo

Moderatorer
Post Reply
rockhemmet
Posts: 9
Joined: Tue Jun 01, 2004 9:53 pm

volvo 164 turbo

Post by rockhemmet »

hej.
jag håller på med en större renovering utav en 164 från 69... i samband med renoveringen funderar jag även på att trimma. om jag har råd blir det troligen dubbelturbo vilket inte skulle sitta helt fel enligt mig.
till frågan då:
Är det någon som vet hur besiktingen ser på trimmning?
hur petiga är de på såhär gamla bilar och hur mycket tolererar de i effek?

är tacksam för svar
MVH / johan
renoverar en 164...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är oftast enklare att trimma bilar från 1975 och tidigare. Volvo har uppgett ett maximalt effektuttag på sina modeller utan att modifiera bromsar m.m. På PV:n tror jag det är 100 hk, Amazonen har max 160 hk om den har skivbromsar fram. Däremot vet jag inte vad 164:an har, men det borde vara över 200 hk. Det kanske finns någon här på forumet som vet det, annars kan du kolla det med Volvo.
AVG
babs
Posts: 22
Joined: Sat Mar 27, 2004 9:29 am
Contact:

Re:

Post by babs »

Arne wrote:Det är oftast enklare att trimma bilar från 1975 och tidigare. Volvo har uppgett ett maximalt effektuttag på sina modeller utan att modifiera bromsar m.m. På PV:n tror jag det är 100 hk, Amazonen har max 160 hk om den har skivbromsar fram. Däremot vet jag inte vad 164:an har, men det borde vara över 200 hk. Det kanske finns någon här på forumet som vet det, annars kan du kolla det med Volvo.
min 164 var reggad med 197hk vilket är max i 164,med ventilerade skivor fram,sen vad motorn i verkligheten ger är ju en annan femma,min gav 263hk,utan turbo,bes. med blanka papper förra månaden....
amazoncustom
Posts: 72
Joined: Sat Apr 10, 2004 11:19 am
Location: Nyköping

coolt

Post by amazoncustom »

b30 med turbo är ballt...
inga svårigheter att besikta, bara avgasvärdena är ok och bilen är regbes med turbo.
Post Reply