Luftfilter till B16 A

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Luftfilter till B16 A

Post by Kybele »

Jag ser i verkstadshandboken att B16 A har ett metallfilter som ska rengöras. Det verkar inte hälsosamt att rengöra filtret med bensin.

Finns det moderna pappersfilter till denna luftrenare?

För jag vill inte ha annan luftfilter-burk än original i bilen.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter B16

Post by Ola O »

Jag har ingen aning om det finns andra filter än originalfiltret i alla fall. Jag bruka lägga filtret i lacknafta ett tag så det blir rent. Det är det enklaste. Därefter skall man doppa filtret i motorolja.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag antar att du har en \"oval\" AC luftburk i plåt med avtagbart lock till din B16? Denna luftburk finns i två varianter. Antingen med stålulls-filter som smörjs med motorolja för att få smutspartiklar att fastna, eller med filterinsats av \"papper\". Du kan ju alltid byta ut din burk mot den som ser likadan ut utvändigt och använda pappersfilter istället. Reningen torde bli effektivare och du slippar tvätta med lacknafta/bensin med jämna mellanrum.

Samtidigt är de där originalburkarna med stålulls-filter ganska fräcka. Spara den om du byter till något annat! :)
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter B16A

Post by Ola O »

Jonestrand, du har fel. En B16 A motor har ett helt annat luftfilter en en B18 A har. Om det däremot är möjligt att montera ett AC-filter på en B16 skall jag dock låta vara osagt. Kan nog passa tror jag
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Okej, så B16A motorerna t. amazon har samma luftfilter sin B16A på PVn? Dvs. den avlånga plåtburken med ståltrådsfilter i som oljas in och rengöres med jämna mellanrum.

Det sitter väl ändå Zenith förgasare med samma insugsdiameter som på B18A ? Och då borde ju AC burken passa. En filternsats i paper till den avlånga burken blir nog inte riktigt lika enkelt dock. Och AC burken är inte originalässig och tuff på en B16 motor som den avlånga i plåt.

Man kan ju dock ha olika filter beroende på om man finåker till träffar eller \"transporterar\" bilen genom landet. För visst borde väl ett pappersfilter filtrera insugsluften betydligt bättre än de där oljeindränkta filtren? En god vän har ett sådant oljeindränkt filter på en gammal 50-tals plymouth (ser ut som en gigantisk PV). Och den lär ryka ganska illa när filtret är nyinoljat har jag hört. :)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

I min träbåt har jag den sköna kombinationen B20 med (äldre) B18 bestyckning. Dvs, fördelare, förgasare m.m. är från den äldre motorn i båten (en B18). Följdaktligen har jag dubbla Zenith 36:or och deras flamdämpare är i metall och har oljeindränkta filter. Stört omöjligt att få tag på nya. Men de är enkla att göra rent - dopppas i lite bensin, blåses ur med tryckluft och doppas sedan i motorolja. Får de bara stå och rinna av något dygn så ryker det inte sedan.

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter till B16A

Post by Ola O »

På B16A heter förgasaren 34 VN och på B18 36VN. Jag tror att det är förgasarfoten som skiljer och att det är möjligt att sätta på et ACfilter på den. B16 Amazon har samma luftfilter som B16 PV, dvs den långa stålburken med ett nät i ena endan som skall oljas in med jämna mellanrum.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, för visst borde väl 34VN och 36VN ha samma insugsdiameter? Om inte annat så lär det ju gå att sätta en grövre gummiring runt insuget på en 34VN om den skulle ha lite mindre diameter än 36VN vid insuget.

Men kör med plåtburken. Den är ju absolut fränast på en originalbil. Är man ute efter att bruksåka eller köra långt när det är mycket flugor och skit kanske man skall satsa på en alternativ burk att skruva dit då. Det går ju både med den senare plåtburken som finns nytillverkad och som kom 1965 och den tidigare AC plåtburken med pappersinsats som satt t.o.m. 1964 exempelvis.

Är det fler än jag som har noterat att burken f.o.m 1965 har gått upp till dryga 1000kr i inköpspris? De låg tidigare kring 250-300kr men enligt de senaste prislistorna lär de ha stigit någe fruktansvärt i pris.
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Jag har nu rengjort och inoljat filtret, och det ligger på tork.

MEN mitt B16A luftfilter är inte fastsatt på samma sätt som jag sett på andra bilder av 57:or. I verkstadshandboken Avd 12 (smörjning) sidan 4 ser man att stålullsfiltret plockas ur rakt framåt, nära kylaren.

Mitt luftfilter sitter vänt åt andra hållet, och stålullsfiltret plockas ur närmare kupén (eller motorblockets bakände). Luftfiltret sitter stagat i topplocksbultarna. Insuget till förgasaren sker långt bort från stålullsänden, och inte mitt under luftfilterburken som jag sett på andra bilder.

Någon kommentar?

Jag har bild på motorn, men ingen hemsida att lägga den på och länka till.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Luftfilter B16A

Post by Ola O »

Det stämmer säkert. Jag tror att ditt luftfilter är en tidig version. Jag har nog sett detta på en annan 57a faktiskt, minns dock ej om det var på en PV eller Amazon bara.
Post Reply