V8 fyrportsförgasare på B20
V8 fyrportsförgasare på B20
Att köpa stora förgasare som är bra till B20 kostar ju en del, kan man inte bara bygga ett insug och stoppa på någon fyrports holly förgasare på en B20.
Grövre än det kan det väl inte bli eller ser ni nå problem med detta?
(kul ide bara då det finns drivor med fyrportare liggandes)
Grövre än det kan det väl inte bli eller ser ni nå problem med detta?
(kul ide bara då det finns drivor med fyrportare liggandes)
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re:
Hansen Racing såld väll en sådan sats med insug och en fyrportare. Vad jag läst så funkade den rätt bra med drog en massa bränsle. Så vad jag förstår så blev det ingen försäljningssucce.Cpt Tuttle wrote:Ska funka rätt bra också enligt det jag sett, vilket iofs. bara varit "på papper"...
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Helt rätt tänkt KBM. Såg i en annan länk här att nya weber kostar 8500:- paret. En beg Holley får man för 1000-1500:- och då får man 7000:- över att köpa bensin för
Visserligen är Holleyn lite grovhuggen i sin konstruktion, men sätter man sig in i hur den funkar är den enkel att bestycka. Största problemet med de är vacumventilen som ger tillskottsbränsle vid belastning, men den kostar 60:- att köpa ny. När den är trasig efter tex. en baktändning flödar soppan in i motorn och ger \"raggarbilssyndrom\"
Endera bygger du ett insug med öppen plenumkammare, då suger motorn ur alla spjäll samtidigt, eller annars bygger du ett två plans insug, där du delar på plenumkammaren, alltså går cyl.1&4 till halva förgasaren och cyl 2&3 till den andra halvan. Jag tror mest på den senare varianten för att få ett högre och jämnare flöde genom portarna. Då blir nog storleken inget problem och du kan säkert köra med en vanlig 600.
Visserligen är Holleyn lite grovhuggen i sin konstruktion, men sätter man sig in i hur den funkar är den enkel att bestycka. Största problemet med de är vacumventilen som ger tillskottsbränsle vid belastning, men den kostar 60:- att köpa ny. När den är trasig efter tex. en baktändning flödar soppan in i motorn och ger \"raggarbilssyndrom\"
Endera bygger du ett insug med öppen plenumkammare, då suger motorn ur alla spjäll samtidigt, eller annars bygger du ett två plans insug, där du delar på plenumkammaren, alltså går cyl.1&4 till halva förgasaren och cyl 2&3 till den andra halvan. Jag tror mest på den senare varianten för att få ett högre och jämnare flöde genom portarna. Då blir nog storleken inget problem och du kan säkert köra med en vanlig 600.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Re:
Precis min tanke, det senare alternativet.Dukten JR wrote:Helt rätt tänkt KBM. Såg i en annan länk här att nya weber kostar 8500:- paret. En beg Holley får man för 1000-1500:- och då får man 7000:- över att köpa bensin för
Visserligen är Holleyn lite grovhuggen i sin konstruktion, men sätter man sig in i hur den funkar är den enkel att bestycka. Största problemet med de är vacumventilen som ger tillskottsbränsle vid belastning, men den kostar 60:- att köpa ny. När den är trasig efter tex. en baktändning flödar soppan in i motorn och ger "raggarbilssyndrom"
Endera bygger du ett insug med öppen plenumkammare, då suger motorn ur alla spjäll samtidigt, eller annars bygger du ett två plans insug, där du delar på plenumkammaren, alltså går cyl.1&4 till halva förgasaren och cyl 2&3 till den andra halvan. Jag tror mest på den senare varianten för att få ett högre och jämnare flöde genom portarna. Då blir nog storleken inget problem och du kan säkert köra med en vanlig 600.
Men då är det bättre att köpa en edelbrock än holley, dels så kostar dom mycket mindre och sen är de väl inte lika höga. Edelbrock för marint bruk borde funka bra, 4st lika stora portar. Annars finns det väl risk att man dränker motorn.
Plus att det kan vara svårt att synka 2 förgasare så bilen går riktigt bra. ett problem mindre.
Men jag kan inte meka nu, krossade ett finger i en bildörr i helgen så jag är sjukskriven i 2 veckor=(
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Re:
Törs du erkänna i vad den sitter då?hinken wrote:Jag har en holley 750 på min 850 motor det är lite pill och bygga ett insug spec om man vill ha alla kanaler lika långa
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Re:
först bild,sen åter till topic tackhinken wrote:hehe klart sitter i en vw 1600 som är Can Am breddad.
åter till topic nu.
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Raggarbils bitar
Dom Holley satser som Hansen racing sålde till Volvo B18/20 på 70-talet var antingen en fyrportsförgasare på 495 CFM (vissa påstår dock att den var bara på 395 CFM) eller en tvåportsförgasare på 550 CFM.
Insugsröret såg ut som ett DCD insug med fyrportsanslutning där man hade ett lite plenum direkt under förgasaren, volymen på detta plenum var runt 0,5 liter.
Fyrportsförgasaren som sådan satt som original på någon av Fords
4-cylindriga motorer för marinbruk.
När det gäller bränsleförbrukningen så blev den precis så bra som man själv lyckades ställa in, man fick ingenting gratis. Motorn kunde med andra ord dra knappt någonting alls eller ohygglig mängd soppa, oftast var det det senare som gällde. Själv kunde jag se soppa förbrukningen med blotta ögat genom att titta på soppamätaren då jag stampade full gas. Jag har aldrig varit med om något liknade vare sig före eller efter.
Även om den fyrportare jag hade monterad på min standard B18 inte var i speciellt bra skick så gick motorn trots stor soppa förbrukning extremt bra inom ett snävt varvtalsområde, inom detta område så uppträdde motorn som om den var försedd med både trimtopp och vass kam, vilket förvånade både mig och mina polare. Så visst finns det potential med dessa förgasare om man bara lyckas ställa in dom på rätt sätt.
Sedan har vi det här med munstyckena till dessa förgasare, där fanns det att välja mellan borrade och tråddragna, de senare hade betydligt bättre kvalité. Numer finns det munstycksplattor att köpa som passar rakt av och där man kan använda Weber bitar istället, ett riktigt lyft med andra ord.
Det enda riktigt ruttna med dom gamla förgasarna är spjäll lagringen, den bestod av tunna remsor av teflon, med allt vad det innebär, ingen weber kvalité med andra ord.
Insugsröret såg ut som ett DCD insug med fyrportsanslutning där man hade ett lite plenum direkt under förgasaren, volymen på detta plenum var runt 0,5 liter.
Fyrportsförgasaren som sådan satt som original på någon av Fords
4-cylindriga motorer för marinbruk.
När det gäller bränsleförbrukningen så blev den precis så bra som man själv lyckades ställa in, man fick ingenting gratis. Motorn kunde med andra ord dra knappt någonting alls eller ohygglig mängd soppa, oftast var det det senare som gällde. Själv kunde jag se soppa förbrukningen med blotta ögat genom att titta på soppamätaren då jag stampade full gas. Jag har aldrig varit med om något liknade vare sig före eller efter.
Även om den fyrportare jag hade monterad på min standard B18 inte var i speciellt bra skick så gick motorn trots stor soppa förbrukning extremt bra inom ett snävt varvtalsområde, inom detta område så uppträdde motorn som om den var försedd med både trimtopp och vass kam, vilket förvånade både mig och mina polare. Så visst finns det potential med dessa förgasare om man bara lyckas ställa in dom på rätt sätt.
Sedan har vi det här med munstyckena till dessa förgasare, där fanns det att välja mellan borrade och tråddragna, de senare hade betydligt bättre kvalité. Numer finns det munstycksplattor att köpa som passar rakt av och där man kan använda Weber bitar istället, ett riktigt lyft med andra ord.
Det enda riktigt ruttna med dom gamla förgasarna är spjäll lagringen, den bestod av tunna remsor av teflon, med allt vad det innebär, ingen weber kvalité med andra ord.
Re:
Jag vill också se bild!rock´n´ronny wrote:först bild,sen åter till topic tackhinken wrote:hehe klart sitter i en vw 1600 som är Can Am breddad.
åter till topic nu.
Jag har en 4-port q-jet 700cfm som jag renoverat förra vintern.
Om den inte går att använda som jag vill på min firebird så kommer jag köpa en passande till den och den fuggen kommer att provas på b20 motorn.
Jag tror nämligen nålarna är för klena för firebirdens 400 motor och jag vill inte köra sönder den snurran.
Och det där med rörens längd är inga problem då jag jobbar med sådant varje dag på jobbet. Lite rör, en tigsvets och sen skära ut själva flänsarna i lasern i 6-8mm plåt.
-
- Posts: 3
- Joined: Wed May 09, 2007 8:16 pm
Våga prova
Tjena alla. Jag kör med en Holly 600 Ekonomiförgasare på min B20. Har ett Hansen Racing insug med en egentillverkad adaptor för att passa förgasaren.
Funkar faktiskt bra men kräver mkt laborerande och justerande. Den går till och med något snålare än med orginal Strombergförgasare.
Har ett par predator förgasare liggandes som skall provas till sommaren. så det är bara att testa, man lär så länge man lever.
Funkar faktiskt bra men kräver mkt laborerande och justerande. Den går till och med något snålare än med orginal Strombergförgasare.
Har ett par predator förgasare liggandes som skall provas till sommaren. så det är bara att testa, man lär så länge man lever.