V8 fyrportsförgasare på B20

Moderatorer
Post Reply
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

V8 fyrportsförgasare på B20

Post by KBM »

Att köpa stora förgasare som är bra till B20 kostar ju en del, kan man inte bara bygga ett insug och stoppa på någon fyrports holly förgasare på en B20.
Grövre än det kan det väl inte bli eller ser ni nå problem med detta?

(kul ide bara då det finns drivor med fyrportare liggandes)
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Det finns B20 insug till Holly-fyrportare till och med...
Tack till SM-Racing.se
Image
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

man bör väl inte ha allt för stor gasare då? typ en 400 eller nått.. det är ju bara en 2liters motor.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Ska funka rätt bra också enligt det jag sett, vilket iofs. bara varit \"på papper\"...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Cpt Tuttle wrote:Ska funka rätt bra också enligt det jag sett, vilket iofs. bara varit "på papper"...
Hansen Racing såld väll en sådan sats med insug och en fyrportare. Vad jag läst så funkade den rätt bra med drog en massa bränsle. Så vad jag förstår så blev det ingen försäljningssucce.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Nä men om man väljer en liten fyrportare, behöver ju inte vara större än runt 350-400cfm och sen om man använder en fugge med sekundärporten som är vacumstyrd så kan man nog få en relativt bensinsnål kärra.

Blir nog till att bygga ett insug på jobbet för skojsskll, se hur bra det fungerar.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Post by Dukten JR »

Helt rätt tänkt KBM. Såg i en annan länk här att nya weber kostar 8500:- paret. En beg Holley får man för 1000-1500:- och då får man 7000:- över att köpa bensin för :lol:

Visserligen är Holleyn lite grovhuggen i sin konstruktion, men sätter man sig in i hur den funkar är den enkel att bestycka. Största problemet med de är vacumventilen som ger tillskottsbränsle vid belastning, men den kostar 60:- att köpa ny. När den är trasig efter tex. en baktändning flödar soppan in i motorn och ger \"raggarbilssyndrom\" 8)

Endera bygger du ett insug med öppen plenumkammare, då suger motorn ur alla spjäll samtidigt, eller annars bygger du ett två plans insug, där du delar på plenumkammaren, alltså går cyl.1&4 till halva förgasaren och cyl 2&3 till den andra halvan. Jag tror mest på den senare varianten för att få ett högre och jämnare flöde genom portarna. Då blir nog storleken inget problem och du kan säkert köra med en vanlig 600.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

Dukten JR wrote:Helt rätt tänkt KBM. Såg i en annan länk här att nya weber kostar 8500:- paret. En beg Holley får man för 1000-1500:- och då får man 7000:- över att köpa bensin för :lol:

Visserligen är Holleyn lite grovhuggen i sin konstruktion, men sätter man sig in i hur den funkar är den enkel att bestycka. Största problemet med de är vacumventilen som ger tillskottsbränsle vid belastning, men den kostar 60:- att köpa ny. När den är trasig efter tex. en baktändning flödar soppan in i motorn och ger "raggarbilssyndrom" 8)

Endera bygger du ett insug med öppen plenumkammare, då suger motorn ur alla spjäll samtidigt, eller annars bygger du ett två plans insug, där du delar på plenumkammaren, alltså går cyl.1&4 till halva förgasaren och cyl 2&3 till den andra halvan. Jag tror mest på den senare varianten för att få ett högre och jämnare flöde genom portarna. Då blir nog storleken inget problem och du kan säkert köra med en vanlig 600.
Precis min tanke, det senare alternativet.
Men då är det bättre att köpa en edelbrock än holley, dels så kostar dom mycket mindre och sen är de väl inte lika höga. Edelbrock för marint bruk borde funka bra, 4st lika stora portar. Annars finns det väl risk att man dränker motorn.

Plus att det kan vara svårt att synka 2 förgasare så bilen går riktigt bra. ett problem mindre.

Men jag kan inte meka nu, krossade ett finger i en bildörr i helgen så jag är sjukskriven i 2 veckor=(
hinken
Posts: 82
Joined: Thu Jul 21, 2005 7:04 pm
Location: Gustavsberg

Post by hinken »

Jag har en holley 750 på min 850 motor det är lite pill och bygga ett insug spec om man vill ha alla kanaler lika långa :D
Folkracefantast.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

hinken wrote:Jag har en holley 750 på min 850 motor det är lite pill och bygga ett insug spec om man vill ha alla kanaler lika långa :D
Törs du erkänna i vad den sitter då? :lol:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
hinken
Posts: 82
Joined: Thu Jul 21, 2005 7:04 pm
Location: Gustavsberg

Post by hinken »

hehe klart sitter i en vw 1600 som är Can Am breddad.

åter till topic nu.
Folkracefantast.
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Re:

Post by Ronny S »

hinken wrote:hehe klart sitter i en vw 1600 som är Can Am breddad.

åter till topic nu.
först bild,sen åter till topic tack :D
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Raggarbils bitar

Post by J.LUNDIN »

Dom Holley satser som Hansen racing sålde till Volvo B18/20 på 70-talet var antingen en fyrportsförgasare på 495 CFM (vissa påstår dock att den var bara på 395 CFM) eller en tvåportsförgasare på 550 CFM.
Insugsröret såg ut som ett DCD insug med fyrportsanslutning där man hade ett lite plenum direkt under förgasaren, volymen på detta plenum var runt 0,5 liter.
Fyrportsförgasaren som sådan satt som original på någon av Fords
4-cylindriga motorer för marinbruk.

När det gäller bränsleförbrukningen så blev den precis så bra som man själv lyckades ställa in, man fick ingenting gratis. Motorn kunde med andra ord dra knappt någonting alls eller ohygglig mängd soppa, oftast var det det senare som gällde. Själv kunde jag se soppa förbrukningen med blotta ögat genom att titta på soppamätaren då jag stampade full gas. :shock: Jag har aldrig varit med om något liknade vare sig före eller efter. :D
Även om den fyrportare jag hade monterad på min standard B18 inte var i speciellt bra skick så gick motorn trots stor soppa förbrukning extremt bra inom ett snävt varvtalsområde, inom detta område så uppträdde motorn som om den var försedd med både trimtopp och vass kam, vilket förvånade både mig och mina polare. Så visst finns det potential med dessa förgasare om man bara lyckas ställa in dom på rätt sätt.

Sedan har vi det här med munstyckena till dessa förgasare, där fanns det att välja mellan borrade och tråddragna, de senare hade betydligt bättre kvalité. Numer finns det munstycksplattor att köpa som passar rakt av och där man kan använda Weber bitar istället, ett riktigt lyft med andra ord.

Det enda riktigt ruttna med dom gamla förgasarna är spjäll lagringen, den bestod av tunna remsor av teflon, med allt vad det innebär, ingen weber kvalité med andra ord.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

rock´n´ronny wrote:
hinken wrote:hehe klart sitter i en vw 1600 som är Can Am breddad.

åter till topic nu.
först bild,sen åter till topic tack :D
Jag vill också se bild!




Jag har en 4-port q-jet 700cfm som jag renoverat förra vintern.
Om den inte går att använda som jag vill på min firebird så kommer jag köpa en passande till den och den fuggen kommer att provas på b20 motorn.

Jag tror nämligen nålarna är för klena för firebirdens 400 motor och jag vill inte köra sönder den snurran.

Och det där med rörens längd är inga problem då jag jobbar med sådant varje dag på jobbet. Lite rör, en tigsvets och sen skära ut själva flänsarna i lasern i 6-8mm plåt.
mr_tedsson
Posts: 3
Joined: Wed May 09, 2007 8:16 pm

Våga prova

Post by mr_tedsson »

Tjena alla. Jag kör med en Holly 600 Ekonomiförgasare på min B20. Har ett Hansen Racing insug med en egentillverkad adaptor för att passa förgasaren. :D
Funkar faktiskt bra men kräver mkt laborerande och justerande. Den går till och med något snålare än med orginal Strombergförgasare. :shock:
Har ett par predator förgasare liggandes som skall provas till sommaren. så det är bara att testa, man lär så länge man lever. :twisted:
Post Reply