Vindruta till Amazon

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Vindruta till Amazon

Post by Spilloljan »

Hej!
Jag har just blivit ägare till en jättefin Amazon -70! :D Men jag har ett problem, Vindrutan är original och läker vatten i överkanten. Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att byta en sådan? Är det lönt att söka efter en bättre begagnad eller är det nytt som gäller?

Synd på originalrutan, inkörnings anvisningarna är kvar på den...
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

hey hey,jag har oxå en 70a som läcker vid rutan :) standard!,men på min gamla 62a så fanns det oproblemet åxåjag fick helt enkelt täta med silicon,var noga med att det inte syns!det ser förjävligt ut om man råkar grisa till det med siliconet,gör rent innan med lite aceton eller thinner. :arrow:
BLT turbo
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Åk till en glasmästare och täta med rätt sorts tätmassa, använd inte silikon det är det sämsta du kan använda, för om du någon gång ska lackera om bilen då blir du olycklig.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Dessutom utsöndrar silikonet syror när det härdar vilket gör att rost lätt uppkommer runt rutan framöver. Silikon hör hemma i badrum, inte å bilar!

:!:

Det finns många tätmedel att välja bland, men hör med bilglasmästaren med koll på gamla bilar för att få rätt sort. Jag monterade mina rutor hos en lokal gammal glasmästare som visste vad som var bra/dåligt.

Sika har många produkter som fungerar, bla Sika 221 mfl. Dessa utsöndrar ej syror och ger ej problem vid lackering. Men jag skulle föreslå rätt tätmassa. Fördelen är att den lätt kan tvättas bort på efterhand och inte \"hårdnar\" som silikon och de flesta andra tätmedel gör (trots att det flexar en del efter härdning).
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Håller med om silikon. Värdelöst. Det kostar inte många kronor att åka till en glasmästare och få det riktigt gjort
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo, men tyvärr så är rutan så sliten att den måste bytas, är det någon som har lämnat bort och gjort det? Hur dyrt blev det?

Tänkte bara tvär höra, får väl ringa till någon bilglas firma i närheten annats...
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Ja köpte en jättefin begagnad ruta för 150spänn. Sen ska du nog också byta listen med. Med själva monteringen blir inte dyr
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ruta och list är det som kostar pengar. Försök komma i kontakt med en bilglasfirma som är duktiga med gamla bilar. De moderna rutorna monteras med helt andra metoder och viss erfarenhet är bra för att få det snyggt och tätt.

Jag skaffade en ny gummilist från veteranprodukter och en fin alusarg att ha runt rutan. Sedan lät jag bilglasmästaren ta hem en ny vindruta och då bjöd han på monteringen. Vid monteringen hjälptes vi åt en fredageftermiddag när de inte hade något jobb att göra.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Jag vet en snubbe som säljer nya rutor till äldre bilar. Nu vet jag ju inte om du har nära till honom, men han har sin firma i Söderköping.
Jag ringde till honom och frågade vad han tog för priser.
Ska du ha klart glas utan toning kostade det ca 800:- och med toning runt 1000:- och då är dom nya och fina.

Jag kan leta upp nummret till honom om du vill...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Volvolelle vet jag har haft vindrutor för 750kr/st. http://www.motoroldies.se
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Varenda bilglasmästare kan beställa hem rutor till Volvo Amazon. Priserna brukar vara mellan 800-1000kr. Klarar man inte av att montera den nya rutan själv utan vill ha hjälp av dem brukar det bli en bra affär att köpa ruta och arbete på samma ställe.

Att montera en amazonruta är dock inte svårt. Det finns en ganska utförlig beskrivning här på forumet över detta för den som söker lite. ;)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo jag såg en annons i Classic. Ja ringde han, men han bodde ju långt ner i landet... han sa att frakten skull gå på 300kr. Då tjäna jag på att köpa en ruta här istället.

Men det är ju int bara rutan som måst köpas jag tror div. lister är bra no så dåliga.

Nån som vet av nått bra ställe att köpa div gummi lister till dörrar, bagagelucka etc.? Dom som jag har sett har ju varit svin dyra... :?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Lister för vinruta, dörrar mm. är ju inte universal utan har fått nytillverkas. Denna nytillverkningen av gummilister var väl egentligen vad som startade veteranprodukter för ett antal år sedan. Saker som nytillverkas blir ju självklart dyra. Jag vet dock inte runt vilka marginaler VP och de övriga \"nasarna\" har byggt om sin verksamhet, men man får ju ibland intryck av att de tar ut lite höga priser ibland. Men det torde snarare bero på höga tillverknings- och distribueringspriser än stor förtjänst.

Ett kortfattat svar på in fråga...

Alternativen är få och listerna är dyra. Vad göra? Spräck spargrisen och töm hushållskassan, sen kryper du till fristad med slantarna. ;)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Problemet är väl att spargrisen är så spräckt den kan bli... :wink:

Ajja ska Amazon vara fin så får man väl lida pin :)
Post Reply