70-custom amazon med 19\" Uppdat.sid1
Re:
Ja inte går den att höglanspolera iallafall som du skrev,högglans polering innebär iallafall för mig att det är nästintill en nykromad blank ytfinish på den.Raggarn wrote:ja jag har en orginal och den går att polera, kanske inte till samma glans som på en su, det va kanske en dålig jämförelse. Men kom inte å säg nåt annat nu. Jag vet fortfarande inte vad en svartplåt kåpa är, det förblir ett mysterium för moi.
Vad är det jag inte ska komma och säga,jag förstår verkligen inte hur du inte kan förstå vad som menas med en svartplåts ventilkåpa,det går ju inte förklara närmre
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.
Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss.
Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss.
Re:
Jo det var nog detRaggarn wrote:högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.
Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss.
Nej så här är det ventilkåpan är alltså gjord i plåt,den är pressad i ett formverktyg till den formen den har.Det är två plåtar som pressas till den form de ska ha,en ytterplåt (den du ser) och en innerplåt (insidan av kåpan) som sedan fogas ihop.Förmodar att det är så här de gjort på Volvo.Sedan så har ju naturligtvis kåpan ytbehandlats med nån metod(vet att det nämts här på forumet) vilket ger den en glansigare mer kromlik yta men ändå långt ifrån en snygg kromad/polerad yta,det går säkert att få upp en viss glans i denna ytbehandlingen om det är det du syftar på.
Plåten som används vid tillverkning är helt vanlig plåt,precis som den plåt du har i karossen fast något tunnare.Denna plåten är den vanligaste plåten i bilsammanhang och kallas rent allmänt för svartplåt av vanliga hobbymekare,verkstäder,plåtslagare m.fl.
Om man ska göra en liknelse.När du jobbar utan att betala skatt tjänar du så kallade svarta pengar men inte är sedlarna svarta när du får dom i handen men ändå kallas det för svarta pengar,hänger du med
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
nu börjar det klarna. Undrar fortfarande egentligen varför den kallas för svart! vad va det för en blind idiot rent ut sagt som kom på det? för inte gör väl plåtslagarna sitt jobb svart rätt så dålig jämförelse tycker jag, ingen riktig förklaring men jag får väl finna mej i att en del kallar den kåpan för nåt den inte är jag kommer inte ändra mig men nu är det här utrett tycker jag, fortsätt snacka om den där fina vita bilen nu....Amazon_V8 wrote:Jo det var nog detRaggarn wrote:högglans va väl kanske å ta i men det kan bli bra mycke bättre än hur många VENTILkåpor ser ut.
Är det så att en svartplåt kåpa kallas det för att den är svart? min är inte svart...ska kanske inte lägga mej i vad alla amazonfantaster kallar sina kåpor, heligt????:D min kåpa heter ventilkåpa och kommer fortsätta heta det, om jag inte döper honom till Leif förståss.
Nej så här är det ventilkåpan är alltså gjord i plåt,den är pressad i ett formverktyg till den formen den har.Det är två plåtar som pressas till den form de ska ha,en ytterplåt (den du ser) och en innerplåt (insidan av kåpan) som sedan fogas ihop.Förmodar att det är så här de gjort på Volvo.Sedan så har ju naturligtvis kåpan ytbehandlats med nån metod(vet att det nämts här på forumet) vilket ger den en glansigare mer kromlik yta men ändå långt ifrån en snygg kromad/polerad yta,det går säkert att få upp en viss glans i denna ytbehandlingen om det är det du syftar på.
Plåten som används vid tillverkning är helt vanlig plåt,precis som den plåt du har i karossen fast något tunnare.Denna plåten är den vanligaste plåten i bilsammanhang och kallas rent allmänt för svartplåt av vanliga hobbymekare,verkstäder,plåtslagare m.fl.
Om man ska göra en liknelse.När du jobbar utan att betala skatt tjänar du så kallade svarta pengar men inte är sedlarna svarta när du får dom i handen men ändå kallas det för svarta pengar,hänger du med
-
- Posts: 46
- Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
- Location: Tumba/stockholm
shittt vilken sjuk tråd detta var, klart att det går att polera en vanlig plåt så att den blir kanonblank men den börjar att rosta på en gång utan någon ytbehandling som tex. målning eller förnickling/kromning
Innan man kromar något som ska bli blankt så måste man slipa och polera upp plåten till max om resultatet ska bli blankt.
Innan man kromar något som ska bli blankt så måste man slipa och polera upp plåten till max om resultatet ska bli blankt.
svartstål=kolstål kol=svart, är jag på rätt spår?
klart att vanligt svartstål går att polera som Kenneth här skriver måste man det om man vill ha finish på det, men det håller sig inte utan måste ytbehandlas.
klart att vanligt svartstål går att polera som Kenneth här skriver måste man det om man vill ha finish på det, men det håller sig inte utan måste ytbehandlas.
/fredrik @ http://www.swecars.com