Avgassystem - ljuddämpare

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
monica
Posts: 2
Joined: Sat Jun 05, 2004 8:42 pm

Avgassystem - ljuddämpare

Post by monica »

har precis monterat mitt nya avgassystem (orginal) och upptäcker att ljuddämparen ligger och slår mot karossen, eller rättare sagt, mot gummiploppen som skyddar karossen (?). hmm... detta gör mig en aning förbryllad. kan någon svara på om det verkligen är tänkt att det ska vara så här? istället för lycka för min nya ljuddämpare blir jag bara irriterad över det dova ljudet som blir när dämparen slår mot karossen. hjälp snälla..?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Är det veteranprodukters avgassystem eller GCP's system du har köpt? Aluminiserat system i originalutförande?

Det krävs ju en del justerande för att få systemet helt rätt. Man får vrida och justera alla bitar tills man tycker att det ligger rätt över allt. En liten vridning av någon del kan göra stor skillnad på systemets placering under bilen. Jag har själv ett sådant nytillverkat \"originalsystem\" och tycker att det ligger bra under bilen. Men jag ägnade ganska mycket tid åt injusteringen av delarna.

Det är svårt att ge konkreta råd, men vridning av kardankröken brukar ju göra en hel del på systemets placering både före och efter bakaxeln. För det är väl inte så att motorkuddarna är tokslut? Det gör ju att motorn rör sig mer under gång, och därmed även avgassystemet.

Enda problemet jag har är att det läcker något trots en hel del mil sedan monteringen. Men då använde jag inte tätmassa när jag monterade delarna. Förhoppningsvis sotar det igen lite mer och slutar läcka snart.
monica
Posts: 2
Joined: Sat Jun 05, 2004 8:42 pm

Post by monica »

det är ett nytillverkat orginalsystem - ej rostfritt. problemet är att gummiringarna som håller uppe ljuddämparen spänner för tight mot karossen så att ljuddämparen ligger direkt mot gummiploppen (som sitter på karossen - det verkar finnas en tanke bakom den där gummiploppen...). därför hjälper det inte så mkt att justera de nedre rören, eftersom gummiringarna inte släpper ned ljuddämparen tillräckligt i \"luften\" under karossen. känns problemet igen?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du skulle ju kunna testa med något större gummiringar så att ljuddämparen får lite mer spelrum. Jag använde ringarna som följde med den nytillverkade \"originalsatsen\" och har inga problem med att dämparen ligger emot. Men jag tror inte att det är särskilt mycket spelrum till gummiplutten i karossen.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Dum fråga, kan det inte vara änd-röret som slår i kofångarn bak? Precis som D59471 skrev så måste man lirka runt med delarna ett tag innan det blir bra. Helst innan de suttit på förlänge, för sedan sitter de ganska hårt.
-anglofil-
Post Reply