Trampar luft

Moderatorer
Post Reply
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Trampar luft

Post by tomik »

Verkar som frågan redan varit belyst här men det kan ju alltid finnas nån som vet ännu bättre. Har renoverat bromssystemet på min -67:a men det blir ALLTID kvar luft i systemet. Har bytt alla bromsrör, renoverat oken fram, nya hjulcylindrar bak, renoverat huvudcylindern men lik förbaskat finns det luft kvar. Pedalen sjunker till botten efter ca 1min. Inget läckage noterat någonstans. Vätskenivån sjunker inte. Har nu luftat 8 gånger men fortfarande ingen bromsverkan. Kan man månne ha monterat nån packning i huvudcylindern fel?? Tacksam för hjälp.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Problemet kan vara i huvudcylindern, du har inre läckage då förlorar du ingen bromsolja men den behåller inte trycket.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Luftade du huvubromscylindern innan du monterade den? Kör du med eller utan servo?
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Post by tomik »

Jag har ett bromsservo men vet ej om det fungerar. Har provat kopplat bort det med det är fortfarande luft kvar.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Luft?

Post by robbanA »

Jag har haft samma problem men det löste sig till slut! Jag läste någonstans här på forumet att det kunde stå lite luft kvar i bromscylindrarna bak och att det kunde hjälpa att knacka på bromscylindrarna? Jag gjorde det och efter en stund så kom det faktiskt luft ur dessa bak! Inte vet jag om det var just det som var felet men luft kom ju ut så... Annars så är det tydligen viktigt i vilken ordning man luftar! Luftar du i rätt ordning? Luftningsordningen en expert sade till mig är följande: Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram! och så får man gå runt bilen i denna ordning ett antal gånger!

Jag var oxå inne på att jag monterat något fel i min huvudcylinder eller att den läckte på något annat sätt, men det var som sagt luft i systemet!
Post Reply