240 frambromsar på amazon spindel????
240 frambromsar på amazon spindel????
tjena ja e ny här på forumet.... och undrar om det är någon av er som vet eller har erfarenhet vad man behöver göra för att få på 240 skivor på amazonens spindel skriv gärna tips och hur Tacksam för svar
MVH Pierre
MVH Pierre
amazon -64
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Re:
Tagga ner lite grabben,inget att bli förbannad över.Lothigius wrote:om du inte vet svaret så svara för f#n inte nu till svaret på din fråga
om man anväder 240 s bromsar så så klarar bromsarna ca: 200 hk
och amazonens bromsar max 150 hk!!!!!!
Köp bättre bromsbelägg och slitsa skivorna så orkar Amazon skivorna med bra mycket mer.
Du kan ändå inte besikta amazonen med 200 hk och andra bromsar om du inte också bygger om drivlinan och besiktar som ombyggt fordon.
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.
240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.
En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!
Mvh
240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.
En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!
Mvh
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Du råkar inte ha lite mer info om S80 bromsarna och lite byggbilder på bromsarna.Även lite annan info och bilder om den Amazonen är intressant.TVR wrote:Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.
240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.
En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!
Mvh
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Han monterade dem för flera år sedan så jag minns tyvärr inte exakt hur det var. Jag har inga bilder av dem själv men det finns massor av bilder av bilen och byggets gång på vårt garages hemsida:
http://www.kokos-racing.com
Kolla under \"Fredrik\" på medlemmar.
Där finns några bilder på framvagn med bromsar.
http://www.kokos-racing.com
Kolla under \"Fredrik\" på medlemmar.
Där finns några bilder på framvagn med bromsar.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re:
Aha kokos racing den där sidan har man vart inne och dregglat på förr i tiden vet jagTVR wrote:Han monterade dem för flera år sedan så jag minns tyvärr inte exakt hur det var. Jag har inga bilder av dem själv men det finns massor av bilder av bilen och byggets gång på vårt garages hemsida:
http://www.kokos-racing.com
Kolla under "Fredrik" på medlemmar.
Där finns några bilder på framvagn med bromsar.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
-
- Posts: 206
- Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
- Location: Luleå
Re:
TVR wrote:Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.
240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.
En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!
Mvh
hur har han gjort det da?
amazon -64
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Re:
Vad menar du?Lothigius wrote:hur har han gjort det da?
Hur man monterar skivorna har jag ju beskrivit ovan. Han har gjort om naven till 140/240/740/940/850/V70/S80 bultdelning och sen satt dit S80 skivor.
Hur oken sitter kan du ju se på bilderna...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969