240 frambromsar på amazon spindel????

Moderatorer
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

240 frambromsar på amazon spindel????

Post by Lothigius »

tjena ja e ny här på forumet.... och undrar om det är någon av er som vet eller har erfarenhet vad man behöver göra för att få på 240 skivor på amazonens spindel skriv gärna tips och hur Tacksam för svar

MVH Pierre :?: :?: :?:
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

ingen aning men vad skulle fördelen jämfört med amazonens skivor vara då ?
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Post by Lothigius »

om du inte vet svaret så svara för f#n inte nu till svaret på din fråga
om man anväder 240 s bromsar så så klarar bromsarna ca: 200 hk
och amazonens bromsar max 150 hk!!!!!!
:twisted:
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Lothigius wrote:om du inte vet svaret så svara för f#n inte nu till svaret på din fråga
om man anväder 240 s bromsar så så klarar bromsarna ca: 200 hk
och amazonens bromsar max 150 hk!!!!!!
:twisted:
Tagga ner lite grabben,inget att bli förbannad över.
Köp bättre bromsbelägg och slitsa skivorna så orkar Amazon skivorna med bra mycket mer.
Du kan ändå inte besikta amazonen med 200 hk och andra bromsar om du inte också bygger om drivlinan och besiktar som ombyggt fordon.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Post by Lothigius »

ja ja... ja var lite förbanad på allt men nu e de lugnt

jag hade faktiskt tänkt å besiktiga som ombyggt fordon hade tänkt å slänga i en b230et/b23et med 240 bakaxel och 240 bromssystem
tror du detta kan bli något???
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Volvo Amazon har faktiskt 700 hk bromseffekt, det har jag läst i Teknikens Värld... :roll:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Re:

Post by Lothigius »

Cpt Tuttle wrote:Volvo Amazon har faktiskt 700 hk bromseffekt, det har jag läst i Teknikens Värld... :roll:


va det låter lustigt :roll:
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Dessutom är Amazonens gamla skivor av högre kvalite´och nöts ner mindre fort än 240 skivor. :)
AVG
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.

240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.

En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!

Mvh
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

TVR wrote:Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.

240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.

En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!

Mvh
Du råkar inte ha lite mer info om S80 bromsarna och lite byggbilder på bromsarna.Även lite annan info och bilder om den Amazonen är intressant.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Han monterade dem för flera år sedan så jag minns tyvärr inte exakt hur det var. Jag har inga bilder av dem själv men det finns massor av bilder av bilen och byggets gång på vårt garages hemsida:
http://www.kokos-racing.com
Kolla under \"Fredrik\" på medlemmar.
Där finns några bilder på framvagn med bromsar.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

TVR wrote:Han monterade dem för flera år sedan så jag minns tyvärr inte exakt hur det var. Jag har inga bilder av dem själv men det finns massor av bilder av bilen och byggets gång på vårt garages hemsida:
http://www.kokos-racing.com
Kolla under "Fredrik" på medlemmar.
Där finns några bilder på framvagn med bromsar.
Aha kokos racing den där sidan har man vart inne och dregglat på förr i tiden vet jag :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Inte dåligt bygge! :shock:
Amaroyce -64
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Re:

Post by Lothigius »

TVR wrote:Men Amazonskivorna är inte ventilerade och det är en klar nackdel.

240 har annat bultmönster så du får antingen borra om skivorna eller göra om naven. Du tänker sätta dit en 1031 axel också så är det väl rimligen vettigast att göra om naven, då får du ju samma bak som fram. Svetsa igen de gamla hålen i navet och borra nya. Du får använda en svarv eller fräs för att få till delningen samt även för att jämna till svetsarna.
Alternativt kanske du kan få fatt på nav till en sen 1800, de har samma bultmönster som 240, men det är knappast troligt för de växer ju inte på träd.

En kompis har monterat skivor från.... ....S80 tror jag det är. Till det bromsok från S80 vilka faktiskt passar med hjälp av små distanser. Ser förbluffande smidigt ut. Pallar för mycket effekt!

Mvh


hur har han gjort det da?
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

Lothigius wrote:hur har han gjort det da?
Vad menar du?

Hur man monterar skivorna har jag ju beskrivit ovan. Han har gjort om naven till 140/240/740/940/850/V70/S80 bultdelning och sen satt dit S80 skivor.
Hur oken sitter kan du ju se på bilderna...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply