Prisuppskattning

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Prisuppskattning

Post by Templar-122 »

Hej allesammans :D

Jag har nu till min stora glädje hittat en gamal Amazon som en dag kanske kan bli min...

Jag var och tittade på bilen idag för ett litet tag sedan och behöver nu lite hjälp att bilda mig en uppfattning av vad som kan vara rimligt att ge för amman.

Den är av är 1960 års modell och har originallacken (gråbeige med svart tak) kvar. Om lacken kan sägas att den svarta färgen på taket är ganska okej men lite matt, den har inga större rostfläckar (den största, enligt vad jag kunde se, var i storleksordning som en tumnagel ungefär) men är fläckvis täckt av gröna alger. Kromet på stötfångarna var det inget direkt fel på men bakluckehandtaget är lite knottrigt. Fronten är bytt mot den från 65-66 men original breda lyktsargar sitter kvar. Enligt ägaren skulle ingen alvarlig rost finnas men dock lite grand i skuffen (inte så farligt) och skärmar, trösklar mm. såg hyffsade ut. Inuti är klädseln ganska sprucken och innertaket behöver bytas men stoppningen på instrumentbrädan såg felfri ut och så även resten av instrumentbrädan. Gummimattorna var tyvärr ganska obefintliga, men golvet därunder såg okej ut :wink:. Listerna såg ganska felfria ut och samtliga var på plats. Motorn såg hel och fin ut och enligt ägaren var det inget fel på varken drivlinan eller bromsarna. Kan också tilläggas att bilen alltid varit besiktigad med blanka papper samt att den bara gått drygt 10 000 mil men den har dock stått ute obrukad i ett par år.

Nå vad tror ni man kan räkna med för pris? 8)

En fråga till bara: Kan man fortfarande få tag på ny klädsel till de gamla bilarna och vad kostar den i så fall?
Amazonic
Posts: 138
Joined: Mon Jul 18, 2005 6:13 pm
Location: Örebro

Post by Amazonic »

väldigt svårt o säga,men det låter ju endå som att det är ett objekt,som det är en del o göra på,och som har stått ute?och inte körd med på några år.så allt för mkt tycker jag inte man ska betala.
sen är mina erfarenheter att när man börjar lossa skärmar,lyfta mattor m.m så hittar man MER rost=)
Amazon -65
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Jo jag skulle nog kalla bilen för ett renoveringsobjekt då den har stått ute ett tag och inte blivit körd. Mattorna var ju ganska genomskinliga :wink: så jag är i alla fall ganska säker på att golvet är hyffsat rostfritt på insidan åtminstone.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Prisuppskattning

Post by Cpt Tuttle »

Templar-122 wrote: Fronten är bytt mot den från 65-66 men original breda lyktsargar sitter kvar.
Där kan du ha lite prutmån, originalfronten är svår som fan att hitta, fick 1700 spänn för min beggade...
Men 60an ska väl inte ha breda lyktsargar? Eller?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Jo de byttes faktiskt inte ut mot den nyare smala sorten fören vid chassinummer 42 294, dvs. mitt i modellåret.

Hade väll tänkt å pruta så mycket som möjligt men har inte fått nåt förslag på priset än 8)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Vad är det för typ av inredning i den?

Image
Image

Är det den nedre typen så kanske den är värd marginellt mer. Den är i alla fall snyggare. Amazoner med tvåfärgad lack och B16 motor brukar väl ligga aningen högre i pris än t.ex. 65/66 i och med att de inte är lika vanliga, speciellt de tidiga med delat skuffhandtag. Den uppfattningen har i alla fall jag fått när jag har varit runt och tittat på Amazoner. Det är mycket lättare att hitta nyare Amazoner i fint skick. Väldigt svårt att avgöra hur mycket en bil kan vara värd utan att ha sett den men ska den vara i någorlunda fint skick utan en massa rost och med hyfsat hel inredning så får man nog räkna med att slanta upp i alla fall en 20 lakan. För 30 lakan så får man heller ingen perfekt bil. Jag var och tittade på en tidig röd/gråbeige 59a för något år sedan. Den hade inte alls gått särskilt långt och var i riktigt fint skick, men inte perfekt. Golvmattan var sprucken på något ställe, bilen var delvis omlackerad och ytrost gick att hitta om man letade och en och annan skavank. Jag bjöd 40 för den men det kom en annan snubbe och köpte den för 52. Man sen så kan man ju ha tur också :)
Volvo P1200VB 1958
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Det är den äldre typen av inredning, den sorten som visas på den undre bilden. Går det fortfarande att få tag på klädsel till den sortens inredning?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

Templar-122 wrote:Det är den äldre typen av inredning, den sorten som visas på den undre bilden. Går det fortfarande att få tag på klädsel till den sortens inredning?
Ja det gör det, fast det beror nog på vilken klädselkode det är. Kan vara värt att kolla innan man köper bil. Mattor finns dock ej nytillverkade.
Post Reply