Ljuddämpare och bränsletryck?

Moderatorer
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

sleeper wrote:Vid högt varv ,det mesta e ju relativt ,men har för mig de va vid ca 6500rpm som det började visa sig att soppan inte räckte till
, emulsionsrörsbyten mm hjälpte föga vid tillfället.

Jag har inte provat med org.pump och Filterking regulator,
någon som kör Filter king med mekanisk org.pump? är det idé att prova?

Vill inte ha ngn pump som surrar för mycket, då bilen är strikt original förutom motorn, iofs låter ju 2,5" lite he he.

/S
Jag har svårt att se att det skulle bli bättre av att koppla en filter king ihop med originalpumpen... Det blir ju inte mer bränsle av det! Om nu soppan verkligen tog slut för dig när du hade 40:or så var knappast trycket ett problem utan flödet.

Vill du ha en tyst pump så ska du nog absolut inte välja en Facet men en Carter är knappast tillräckligt tyst den heller. Eller så får du bygga en låda runt pumpen för att isolera bort ljudet. De låter högt!!


Mätte ni med lambdasond?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Post by luddig kaninfot »

Hej Göran kul att grejorna kom till användning men för att återgå till bränsle problemet vill jag bara nämna att i mitten på 80 talet var det en kille som hette kennet i gbg som körde med steg 3 topp och weber 45 or och med en r-kam och han monterade ett lustgas system som var bestyckat för 100 extra hk och allt han gjorde var att montera ett t -koppling på orginalpumpen.Bilen gick som fan men givetvis rasade det mesta som låda och bakaxel men motorn gick fint och rent utan att tappa effekt på höga varv men då skall ju sägas att bensin kvaliteten var mycket bättre än i dag men att bränslepumpen orkade att leverera soppa utan problem och om ett par 40 weber inte orkar mata soppa till en b20 med orginalpump så tror jag att problemet nog ligger i bestyckningen eller halsringar eller fel längd på insug och tänk oxå på att bränslet i dag är mycket styggt mot gummit i slangarna så att det lätt uppstår gummisläpp inuti slangen som då försämrar flödet och då är det lätt att tro att bränslepumpen inte räcker till
mvh pelle
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

[
Mätte ni med lambdasond?[/quote]

Hej!

Nej ingen lamdamätning, de va då de nu ere nya tag, kort sagt är det ngn idé överhuvudtaget att prova med org.pumpen eller är det en surrande pump som gäller och en regulator?

Ligger en typ Facet och pumpar hela tiden eller finns det nån form av relä-reglering på dom?

Är som ni förstår novis på elpump-området! :?
/S
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Elpumparna går hela tiden.


Om du monterar en elpump så är det ett bra läge att montera in en dold strömbrytare så du kan stänga av den. Blir som ett extra stöldskydd om du gömmer brytaren väl. Sen kan det ju vara bra att kunna stänga av pumpen om du t ex lyckats sura ner motorn av någon anledning.

EDIT: rättade stavfel
Last edited by TVR on Tue Mar 13, 2007 3:44 pm, edited 1 time in total.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
sleeper
Posts: 15
Joined: Tue Mar 06, 2007 2:52 pm

Re:

Post by sleeper »

TVR wrote:Elpumparna går hela tiden.


Om du monterar en elpump så är det ett bra läge att montera in en dold strömbrytare så du kan stänga av den. Blir som ett extra stöldskydd om du gömmer brytaren väl. Sen kan det ju vara bra att kunna stänga av pumpen om du t ex lyckats suta ner motorn av någon anledning.
Tack för det.

/S
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

TVR wrote:Elpumparna går hela tiden.
Men skall kopplas så att pumpen stannar vid motorstopp.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Ehh, du menar väl att man kopplar den så att den går när tändningen är på. Så som det är på alla bilar med elektrisk bränslepump.

Hur ska man kunna detektera motorstopp? Visst, man kan se på när generatorn slutar ladda men det blir ingen bra lösning. I så fall kommer den inte att pumpa något innan motorn startat heller. Blir ju inget bra! På en bil med likströmsgenerator finns dessutom risken att den skulle stängas av på tomgång (om man kopplar en ampere-mätare på en sån ser man nämligen att den bara laddar ur på låga varv).
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Alla bilar med elektrisk bränslepump ska ha en stötkänslig brytare som stänger pumpen om man smäller eller liknande, sitter en knapp på den som återställer den precis som på en automatsäkring.
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Post by Loke »

Hej Göran kul att grejorna kom till användning men för att återgå till bränsle problemet vill jag bara nämna att i mitten på 80 talet var det en kille som hette kennet i gbg som körde med steg 3 topp och weber 45 or och med en r-kam och han monterade ett lustgas system som var bestyckat för 100 extra hk och allt han gjorde var att montera ett t -koppling på orginalpumpen.Bilen gick som fan men givetvis rasade det mesta som låda och bakaxel men motorn gick fint och rent utan att tappa effekt på höga varv men då skall ju sägas att bensin kvaliteten var mycket bättre än i dag men att bränslepumpen orkade att leverera soppa utan problem och om ett par 40 weber inte orkar mata soppa till en b20 med orginalpump så tror jag att problemet nog ligger i bestyckningen eller halsringar eller fel längd på insug och tänk oxå på att bränslet i dag är mycket styggt mot gummit i slangarna så att det lätt uppstår gummisläpp inuti slangen som då försämrar flödet och då är det lätt att tro att bränslepumpen inte räcker till
mvh pelle
Med andra ord skulle en orginal B20 pump räcka till att leverera soppa för minst 150hk+100hk gas?Med andra ord lär det inte finnas nån sug B20 som går på bensin och inte lustgasmatas som skulle behöva nått annat än en standardsoppapump?Har själv haft trimmade B20in med Weber 45or mm. som har tappat effekt på höga varv på dom högre växlarna när det gått tungt (med isdäck), och utgått från att det varit för att soppapumpen inte räckt, fast det är ju ingen vetenskaplig undersjökning, så det skulle ju kunna bero på nått annat
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

Micke_932 wrote:Alla bilar med elektrisk bränslepump ska ha en stötkänslig brytare som stänger pumpen om man smäller eller liknande, sitter en knapp på den som återställer den precis som på en automatsäkring.
Nja, sanning med modifikation. Alla nyare bilar har någon form av sån utrustning men det finns definitivt många äldre bilar med elpump som inte har det.
Kontakten är en fjäderbelastad kula som är känslig för g-krafter, vid en krock hoppar kulan ur läge och kontakten bryter strömmen. Anordningen kallas för övrigt för "Fuel Inertia Switch".
Numera styrs denna funktion ofta av bilens airbagsensor istället.

Dock kan man väl konstatera att det är en ganska bra uppfinning och det är ju inget dumt tips att installera en.

EDIT: Jag stavar som en kratta....
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

TVR wrote:Ehh, du menar väl att man kopplar den så att den går när tändningen är på. Så som det är på alla bilar med elektrisk bränslepump.
Jag tror inte någon bil med originalmonterad elpump låter pumpen gå obegränsad tid om inte motorn går.
Tex b20E med elektroniskt insprut 70-73 låter pumpen gå 2-3 sek när motorn stannar eller tändningen vrids på.
Mekaniska insprutet har ett pumprelä som kräver impulser från tändningen för att förbli draget.

Tänk efter vad som kan hända vid en olycka och pumpen fortsätter att mata bränsle tills det är slut i tanken pga en trasig bränsleslang, kanske i närheten av ett glödhett grenrör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Det är möjligt att du inte tror det men det finns faktiskt såna!. Jag inte bara tror det, jag vet det! Jag har t o m en själv. En som inte är modifierad men som ändå saknar sån styrning....
Alla bilar med elpump har för övrigt inte insprutning utan det finns många förgasarbilar som har elpump! Dessa styrs ej av något sprut!

Oavsett hur det ligger till så är det kanske bättre om du förklarar hur sleeper ska kunna få sin bränslepump att stänga av sig istället, då kanske han kan göra en sån inkoppling!
Kan man plocka någon tryckkontakt från en sådan bil?



I och med att jag jobbar på bilsäkerhetsavdelningen på Sveriges största biltillverkare så vet jag för övrigt precis vilka följder läckande bränsle kan ha. Inget vidare alls.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ge gärna exempel på bilar med originalmonterad elpump som låter pumpen gå tills batteriet är slut om man har tändningen på.

Det kan vara lämpligt att utnyttja oljetryckskontakten till att få en brytande funktion på bränslepumpen om man inte tror på laddningslampan.
Pumpen ska då även gå när startmotorn arbetar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Här är den fullständiga lösningen (tror jag), ladda hem http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... rut_C1.pdf
på sid 14-15 finns elschemat för pumpstyrningen.
För att pumpen ska stanna jordas ett relä genom en kontakt i luftmängdmätaren (som inte finns i amazon) men använder man oljetryckskontakten istället borde det fungera lika bra.

Dessutom stannar motorn automatiskt vid oljetrycksbortfall.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

Lars Bd wrote:Ge gärna exempel på bilar med originalmonterad elpump som låter pumpen gå tills batteriet är slut om man har tändningen på.
Diverse japanska 80-tals bilar, ett exempel som jag själv har i min ägo är Mazda RX-7. Det finns garanterat fler exempel. Men det är det vi skulle komma fram till.

Lars Bd wrote:Det kan vara lämpligt att utnyttja oljetryckskontakten till att få en brytande funktion på bränslepumpen om man inte tror på laddningslampan.
Pumpen ska då även gå när startmotorn arbetar.
Att använda oljetryckskontakten låter som en mycket bra idé. Det kan visserligen bli en viss fördröjning innan den stannar i och med att trycket håller i sig ett litet tag men det förr eller senare så...! Elschemat i verstadshandboken borde mycket riktigt vara användbart!
Äntligen kommer vi någonstans.


Kombinerar man detta med att plocka en fuel inertia switch från någon modern bil så har man ett system som fungerar precis som på en ny bil och bryter både vid motorstopp och vid en krock.
Switchen brukar ofta sitta på insidan av någon av A-stolparna (t ex Ford) eller på torpenväggen i motorrummet (t ex Renault). Lite olika beroende på tillverkare. Det är en liten svart plastburk, ca 7x2x2 cm med ett "lock" i gummi. Locket är oftast svart, rött eller blått. Två eller tre anslutningar. En "jord" och en eller två "signalkablar". Skakar man på switchen så hoppar kulan loss. För att få den på plast igen så pumpen startar så trycker man på locket. Obs, tillverkarna rekomenderar inte att switchen fungerar om man gör det allt för många gånger. Troligen är det bara för att fria sig själva från eventuella problem, stämningar mm men det finns ju ingen anledning att leka med den.


När motorn går är pumpen inkopplad hela tiden (misstänker att sleeper undrade över det också). Normal har man alltså ingen tryckkontakt som först primar systemet och sen stänger av när den fått upp tryck i ett sånt här enkelt förgasarsystem. En bil med original insprutning brukar dock ha det.
Vissa bränsletrycksregulatorer är kopplade en slang till förgasaren och med en returledning till tanken där de "dumpar" överflödigt bränsle. Filter King har ingen sån. (Min RX-7 har returledning, antagligen är det därför de inte ansåg att de behövde koppla från pumpen, den pumpar bara runt soppa)


Dock kan vi vara säkra på att 99% av de som kopplat in en el-pump i en bil som haft mekanisk pump från början kopplar den direkt på tändningen... Jag säger inte att de gör rätt och att det är en bra metod men det är så folk gör!


OT: Alla seriösa biltillverkare tvångskör bränslepumpen efter krockprov (EuroNcap osv) för bygga tryck och se om det finns något läckage. Man vill alltså inte behöva lita på att inertia switchen fungerar. Förnuftigt!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply