Lars Bd wrote:Ge gärna exempel på bilar med originalmonterad elpump som låter pumpen gå tills batteriet är slut om man har tändningen på.
Diverse japanska 80-tals bilar, ett exempel som jag själv har i min ägo är Mazda RX-7. Det finns garanterat fler exempel. Men det är det vi skulle komma fram till.
Lars Bd wrote:Det kan vara lämpligt att utnyttja oljetryckskontakten till att få en brytande funktion på bränslepumpen om man inte tror på laddningslampan.
Pumpen ska då även gå när startmotorn arbetar.
Att använda oljetryckskontakten låter som en mycket bra idé. Det kan visserligen bli en viss fördröjning innan den stannar i och med att trycket håller i sig ett litet tag men det förr eller senare så...! Elschemat i verstadshandboken borde mycket riktigt vara användbart!
Äntligen kommer vi någonstans.
Kombinerar man detta med att plocka en fuel inertia switch från någon modern bil så har man ett system som fungerar precis som på en ny bil och bryter både vid motorstopp och vid en krock.
Switchen brukar ofta sitta på insidan av någon av A-stolparna (t ex Ford) eller på torpenväggen i motorrummet (t ex Renault). Lite olika beroende på tillverkare. Det är en liten svart plastburk, ca 7x2x2 cm med ett "lock" i gummi. Locket är oftast svart, rött eller blått. Två eller tre anslutningar. En "jord" och en eller två "signalkablar". Skakar man på switchen så hoppar kulan loss. För att få den på plast igen så pumpen startar så trycker man på locket. Obs, tillverkarna rekomenderar inte att switchen fungerar om man gör det allt för många gånger. Troligen är det bara för att fria sig själva från eventuella problem, stämningar mm men det finns ju ingen anledning att leka med den.
När motorn går är pumpen inkopplad hela tiden (misstänker att sleeper undrade över det också). Normal har man alltså ingen tryckkontakt som först primar systemet och sen stänger av när den fått upp tryck i ett sånt här enkelt förgasarsystem. En bil med original insprutning brukar dock ha det.
Vissa bränsletrycksregulatorer är kopplade en slang till förgasaren och med en returledning till tanken där de "dumpar" överflödigt bränsle. Filter King har ingen sån. (Min RX-7 har returledning, antagligen är det därför de inte ansåg att de behövde koppla från pumpen, den pumpar bara runt soppa)
Dock kan vi vara säkra på att 99% av de som kopplat in en el-pump i en bil som haft mekanisk pump från början kopplar den direkt på tändningen... Jag säger inte att de gör rätt och att det är en bra metod men det är så folk gör!
OT: Alla seriösa biltillverkare tvångskör bränslepumpen efter krockprov (EuroNcap osv) för bygga tryck och se om det finns något läckage. Man vill alltså inte behöva lita på att inertia switchen fungerar. Förnuftigt!