Hjälp, Bakre tätning vevaxel vs. Bilprovningen

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Hjälp, Bakre tätning vevaxel vs. Bilprovningen

Post by Jonas P »

Det lättaste sättet att byta bakre tätning vevaxel (filtringen)?

Går det att göra utan att lossa flänsen? Då kan man ge sig fan på att alla andra packningar måste bytas.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du måste plocka ner växellådan och svänghjulet. När du ändå byter passa på att ersätta filtringen med en stefatätning, då ska du ha en modifierad kåpa eller från en -75 års B20, alt. B21:a. Glöm ej att rengöra vevhusventilationen och oljepåfyllningslocket också så att inte problemet återupprepas på en gång. :wink:
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hjälp, Bakre tätning vevaxel vs. Bilprovningen

Post by Lars Bd »

Jonas P wrote:Går det att göra utan att lossa flänsen?
Om man förutsätter att filtringen har suttit där sedan motorn var ny så behöver man inte lossa flänsen utan bara pilla loss låsringen, brickan och peta ut resterna av filtringen.
Den nya filtringen ska vara helt genomdränkt med motorolja innan montering sker i omvänd ordning.
Om filtringen nyss är bytt och ändå börjat läcka så kan man misstänka att kåpan ej är centrerad då är det säkrast att lossa kåpan och centrera om den.

Filtringen är en utmärkt tätning som inte sliter på tätningsytorna och det finns ingen anledning att byta ut den till något annat.
Förutom
Åker man valp eller liknande och riskerar att få motorn under vatten då är nog radialtätning (stefatätning eller annat fabrikat) att föredra.
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Post by Jonas P »

Tack för svar. Provar på fredag.
Post Reply