Återmontera sidolister - tätning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Återmontera sidolister - tätning

Post by Kybele »

Har inhandlat nya clips till sidolisterna via Amazonklubben.

Nu undrar jag vilken typ av tätning/tätningsmassa/kitt eller dylikt man bör använda. Tillverkare, produktnamn osv uppskattas.

Har inte fått tag på någon komplett verkstadhandbok, bara en gör-det-själv-bok och där finn noll info om sånt, och nuförtiden finns kanske bättre sorter än när bilen var sprajlans ny. :?
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Mina verkar vara tätade med en klick karosseri-kitt inifrån bagaget. Kanske inte strikt original, men det fungerar..
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Originaltätningen utfördes mha. sådan \"knådad\" tätdeg. Det finns att köpa än idag och fungerar alleles ypperligt. Se till att et är rent runt hålen där clipsen sitter. Man monterar listerna och sedan knådar man till en liten boll med tätdeg som man sedan pressar fast runt clipset och trycker åt så att det tränger in i hålet och klibbar sig ordentligt mot plåten runt om clipshålet.

Jag tjackade sån tätmassa hos mekomen för en billig slant. Det var en ny burk vars namn jag inte minns. Den där burken lär räcka till renovering av åtskilliga amazoner. Det var väl en 0,75L plastburk med en stor degklump inuti.

Får ta lite bilder när jag är i garaget nästa gång.

Det går ju lika bra att använda sig av nåt modernt tätningsmedel typ Sika 221 eller liknande. Tänk dock på att det skall vara ämnat för plåt, och därmed inte utsöndra syror vi härdning såsom silikonprodukter vanligtvis gör. Personligen ser jag dock inte fördelarna med att använda modern tätmassa på en gammal bil. Det är bara klibbigt och svårapplicerat. Mycket enklare att knåda till en degklump och sticka in armen i dörren, hitta clipset och trycka degklumpen ordentligt på plats. Tätt blir det garranterat sålänge man får dit degen ordentligt och har rengjort med T-sprit innan.
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Har jag förstått rätt att tätdegen endast appliceras från rengjord baksida (insida) av karossplåten och att tätdegen då ska komma ut genom hålet så att tätningen blir bra.

Då måste jag lossa på klädseln i innerdörrarna. Hur gör jag enklast det utan att skada klädel/masonit?

Kommer man åt att montera listerna längs skärmarna utan att problem?

Jag har bilen 13 mil härifrån och kommer bara åt att meka ibland, och där har jag ingen dator så då kan jag inte fråga :-)
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, du måste ta bort dörrsidorna för att komma åt listhålen. Det blir svårt att få det tätt när man tätar utifrån, även om man använder nån form av modern tätmassa.

Du måste ta bort den lackerade plåten högst upp på dörrarna. Det är lite knixigt då den gärna hakar fast vid dörr-rutan. Sedan får du ta bort dörrhandtaget och fönsterveven. De sitter fast med en slags låsring. Man trycker backelitdistansen mot dörrklädseln för att frigöra låsringen. Sedan letar man rätt på öppningen i handtaget/vevens axel där låsringen kan öppnas försiktigt med ett smalt föremål (AKTA KLÄDSELN!). Det är lätt att slinta och då har man en reva i den fina originalklädseln. Skydda gärna med en masonitbit, en tjock trasa el. så och var två personer.

Sedan sitter dörrsidan fasttryckt mot dörren med fjädrande plåtclips. Du känner dem nog när du stryker med handen mot dörrklädseln. Stick un ett plant brett föremål försiktigt intill clipsen och böj ut dörrsidan så att clipset lossnar. Gör så med alla clips du kan hitta, sedan är dörrsidan lös.

Att komma åt de bakersta listhålen i framskärmarna med framskärm och dörr monterad går inte. Försök täta från utsidan vi de hålen. I övrigt kommer man åt alla andra hål. Montera bort de bakre sidorklädslarna, och de bakersta hålen når man från bagagerummet mha. långa armar. Ta bort pappsidorna i bagagen också om de sitter där.

Jag hoppas att jag fick med allt. :)
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Tack D59471 för ditt otroligt utförliga svar!

Det blir till att printa ut och ta med instruktionerna.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

No probs.

Volvos sprängskiss kan säkert vara till lite hjälp.

Hoppas det går bra och att dörrsidorna i förardörr/baksäte klarar sig bra. Det är nästan så att du skulle smörja upp dem lite om det inte redan är gjort. 47 år gammal vinyl kan ju vara lite känslig. ;)
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Klädseln är sydd för ca 20 år sedan med nytt tyg och gammal vinyl. I alla fall de präglade styckena är gamla.

Jag ska vara väldigt försiktig. Vad smörjer man vinyl med?. Och vad tar man bort vitmögel från vinylen med? Den har stått i kallgarage.

Jag vet inte så mycket om Amazoner ännu, eftersom det inte är jag utan min pappa som renoverat bilen för tjugo år sedan. Det är därför jag frågar så mycket. Bilen ställde han undan efter renovering/lackering för att motorhuven slog upp under transport från lackeringen och han det blev väl aldrig av att återmontera lister och sånt. Höger huvgångjärn skadades och ska bytas. Det blir väl en fråga till här på Kaross :wink:
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vad tråkigt att huven slog upp under transport från lackeringen. Vilken rysare när man skall rulla hem en nylackerad bil. Man kan tappa sugen för mindre grejer. ;)

Till vinylen brukar jag prova div. vinylsprayer från bilfirmorna. Bäst resultat hittills ger en i en liten rund vit sprayflaska med svart/röd etikett. Jag tror faktisk att den är från SONAX. Tyvärr är den välparfymerad vilket gör att det luktar parfymaffär i bilen efteråt. ;)

Annars borde det gå att laborera med paraffinolja, vaxbaserade produkter för skinnklädslar/galon osv. Man skall väl helst passa sig för medel med rengörande verkan då de innehåller lösningsmedel som kan skada pigmentet och torka ut vinylen.

Har testat så många olika produkter att jag faktiskt inte minns namnet på alla. Vet bara att det som impregnerade och mjukade upp bäst var en bivaxbaserad produkt i gul rund platt plastburk som hette något med \"2000\". Ska se om vi har den på jobbet så jag kan se vad den heter.

Lycka till med listerna...
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Ang. att ta bort dörrklädseln: Jodå, det går nog att få loss låsringarna till handtag/fönstervevar med diverse hjälpmedel, men smidigast är förmodligen att köpa ett fönstervevsverktyg för 24:90 på Biltema (artikelnummer 19-2245), så går det som en dans och man slipper att riskera att skada klädseln om man slinter. Vet man inte hur låsringarna sitter kan man titta i verkstadshandboken avd. 8 (kaross).

Ang. behandling av vinylklädsel: Jag frågade en mycket erfaren gammal bilsadelmakare om detta, och han menade att man bara ska tvätta vinylen med mild tvål/såpa el dyl och inte behandla den alls; eftersom den inte suger åt sig någonting lägger sig allt man smörjer in med som en hinna ovanpå utan att göra någon nytta. Men andra kanske har andra erfarenheter.
P22134VD. Gyllengul.
Kybele
Posts: 12
Joined: Mon May 24, 2004 1:53 pm
Location: Luleå

Post by Kybele »

Tack för alla tipsen. De finns utprintade i min Amazon-pärm nu.
~~ Röd/vit amazon -57:a ~~
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

J-h:n

Jag visste inte att Biltema hade det verktyget. Måste införskaffas. Angående behandling av vinyl hörde jag mig också för i veteranbilskretsar, hos bilsadelmakare, hos rekondfirmor osv. De flesta tycktes vara ganska eniga om att medlen inte går in i vinylen och att de glansgivande medel som finns att köpa å mackar i regel innehåller lösningsmedel och annat för att ha rengörande verkan. Men något glansgivande kan vara ganska bra då det gör att smutsen stöts bort och att lystern blir fin. Men köp då altså något utan lösningsmedel för det är det sista en gammal vinylklädsel vill ha.

Man kan altså använda olika medel för att ge en fin yta åt vinylen som dels ser bra ut och dels stöter bort smuts bättre än obehandlad vinyl.
Post Reply