bromssystem

Moderatorer
Post Reply
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

bromssystem

Post by motsonfreak »

Har en 59 Amazon och skulle byta bromsbackarna. Behöver man verkligen en utdragare för att få ut baktrummorna? Problemet är att utdragaren kostar ca. 170 € i Finland alltså ca.1700 kr, skulle tillverka en själv men har inte nån svets. Alltså finns det nån billigt alternativ eller nån special teknik till jobbet?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag vet att Micro & Biltema har haft sådana avdragare till betydligt lägre priser. Kolla om de fortfarande har kvar dessa.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ta dig till en gammal volvoverkstad (ej bilia utan någon \"privat\") och fråga snällt om du inte kan få låna avdragaren? Annars måste det väl finnas nån annan entusiast nära dig som har en. Det är ju ett relativt vanligt SVO-verktyg bland amazon-meckare. :)
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

avdragaren från biltema måste man jobba lite grann på med rundfilen för att den skall passa...annars har den fungerat bra hitills för mig.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Post by CCB »

Sitter bromstrummorna verkligen så hårt för dig?
Då jag demonterade mina så skröv ja bara bort centrumbulten utan att ta loss fälgen sedan tog jag bara ett stadigt grepp om hjulet och slet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ett hett tips är att justera in bromsbackarna maximalt innan man börjar slita i trummorna med avdragare/hjul monterat. Förutsatt att du inte har sent utförande med självjusterande bromsbackar bak då förstås.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är tidigt utförande som har självjusterade bromsbackar. :wink:
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Okej, tidigare än 1962-1964 i så fall. För jag har då inga självjusterande backar på min bil. :)

Har du bromsjustering så justerar du i alla fall in dem innan du börjar kränga av trummorna. Annars blir det väldigt svårt att få av dem.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Justeringar

Post by robbanA »

Hmm jo visst är det bra att skruva in justeringen, men bli inte förvånad om justeringen pajar eller sitter stenhårt fast! Det gjorde den ena av mina iaf. Förmodligen hade inte föregående ägare ägnat någon tid eller omsorg åt dessa justeringar på ca. 20 år eller nåt. Bara att byta ut mot en bättre begagnad. Nya är visst väldigt dyra typ 250 kr st eller nåt sånt har jag för mig, men det kan vara bra att ha ett par fräscha liggandes när man ska renovera bromsarna bak. inte så kul att plocka dit allt nytt o fint och upptäcka att man inte har möjlighet att justera bromsarna...

Avdragaren från Biltema fungerade alldeles utmärkt efter att jag filat lite i hålen så att den passade! Den klarade av förvånansvärt mycket stryk då jag skulle få bort vänster bromstrumma! Värmde med gasol omkring centrum och bankade ganska rejält på skruvmojängen. Gängorna tog ganska mycket stryk men när jag även började banka rakt på så släppte trumman till slut!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote:Det är tidigt utförande som har självjusterade bromsbackar.
Och 69-70.
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

Post by motsonfreak »

Har faktiskt provat det där med att lämna fälgen till plats och sen försökt dra trumman ut. Funkade inte. Justeringskruven har troligen rostat fast. Det hade det i främre trummorna. (Bakbromssarna har sist renoverats 1992) Men vilka ändringar borde man göra om man köper en sån där universal avdragare, bör man borra nya hål, eller?
Post Reply