rengöring av kyl kanalerna i motorn

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

rengöring av kyl kanalerna i motorn

Post by mikael »

vet någon ett bra sätt att få väck alla avlagringarna i kylkanalerna i motorn. motorn är komplett inte delad :?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

:!: JA .kun ved demontert motor.kam lager må åsså byttes etterpå. ved å ha blokket i varmt bad med kaustic soda.....minst 85gr bad.å svært mye soda. MÅ BRUKE VERNEUTSTYR :!: :!: :!:
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Post by mikael »

oj jag var inte så tydlig .motorn sitter i bilen och jag tänker inte ta ur den. tänkte rengöra med något med motorn i bilen :lol:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Caterpillar har ett bra medel som rengör kylsystemet under tiden man kör. Kolla med Engson maskin AB.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tänk dock på att det finns en uppenbar risk med att rengöra ett kylsystem under drift. Risken för att avlagringarna lossar i den grad att någon kylkanal täpps till finns alltid. Men har man bara koll på tempmätaren borde det gå bra? Jag vet dock inte om jag skulle våga prova.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

rengjøringsmedel kan INTE være etsende/fretende hete det vel på svensk :roll: aluminiumsvannpumpe tåler ikke det.soda må ikke brukes under kjøring :!: :!: tips: har brukt marskinoppvaskpulver med hell,har nesten samme kjemiske sammensettning som soda,men inte så sterk
Post Reply