Vandrande varv, avgaser.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
thomaswahlqvist
Posts: 9
Joined: Wed Jun 16, 2004 9:58 pm
Location: Thomas

Vandrande varv, avgaser.

Post by thomaswahlqvist »

Min amiz varvar lite hur den vill och när varvtalet sjunker så får jag riktigt svarta avgaser. Jag har en zenith förgasare.
Hur jag än skruvar på luftskruven (den i mässing som är randig och har ett spår för mejsel) så förändras ingenting.
Fick tipps att byta brytare men kan det vara dom?
Kan problemet över huvudtaget ha något med tändsystemet att göra?
Bytte bensinpump till en från biltema i fjol, kan det vara den som ger förgasaren för högt tryck på soppan så att allt spökar?
Är det någon ide att bara byta luftskruven?
:oops:
Lycklig ägare av en fin 62a i bruksskick med LITE rost.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Problemet verkar vara förgasarrelaterat. Kolla flottörnivå/nål. Kolla även det lilla membranet som sitter på tre skruvar vid sidan av förgasaren.
AVG
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

en ting er sikkert :flottørnivå er fOR HØYT,burde finnes på forum hær :evil:
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

Post by motsonfreak »

Alltså man borde byta den där lilla membranen om baksidan är våt, annars borde den vara ok. Det skulle kanske vara lättast och köpa en packningssats och rengöra hela förgasararen.
Skulle också vara värt och byta slitdelarna i tändningssystemet, typ brytarspetsarna, kondensator etc.
thomaswahlqvist
Posts: 9
Joined: Wed Jun 16, 2004 9:58 pm
Location: Thomas

Post by thomaswahlqvist »

Jag har kollat membranet, ser fint ut.
Efter detta så går den jämnare i varvtalet, kan det vara en slump.
Sen var det flotörnivån, hur kollar man den?
Jag vet hur förgasaren ser ut inuti för jag har en risig som jag demonterat i studie syfte.
Hur ser man att nålen är fräsch?
Vad är det för skruv som sitter med en sån där vikhistoria till bricka, alltså på den sidan som är på baksidan (frammifrån sett).
Hur skall nålen stå för fet respektive mager blandning?
Helt inne ger..mager eller fet blandning.
Många frågor men nån som vet?
Jag mår illa av avgaserna dom e hemska.
Lycklig ägare av en fin 62a i bruksskick med LITE rost.
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

Post by motsonfreak »

Skruva nålen in och då får du mager blandning. Jag minns att basjustering för zenith förgasare är att man skruvar nålen in så långt det går med hand och så lossar man två varv. Förgasaren har även vinter och sommar slagslängd, alltså det finns en sånt där litet bricka som man kan justera slagslängden med. Längre slangslängd ger fetare blandning.
Litet bättre instruktioner kan hitta från olika gör det själv handböcker som man kan låna från biblioteket. Uppsala stadsbibliotek hade även original volvo verkstads handböcker, som man kunde tyvärr inte låna ut, men man kan ju ta kopier.
Post Reply