Ta bort koppling från svänghjulet märkning?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Ta bort koppling från svänghjulet märkning?

Post by saabvol »

Hej igen

Nu när jag lyckats dela motor och koppling tänker jag ta den kopplingen från svänghjulet. Bör man märka upp svänghjulet och kopplingen så man vet hur de satt vid en eventuell återmontering. Eller behövs inte det?

Mvh

Micke
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Köper du en ny koppling så finns ingen rekomendation om vilket styrstift som ska i vilket hål på tryckplattan, därför så kan man utgå från att det saknar betydelse.
Undantaget från detta är om vevaxel med svänghjul och tryckplatta är sambalanserade men på en originalmotor är det inte så.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag skulle göra det, för att vara på säkra sidan. Sätt en klick färg bara
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Micke_ed wrote:Jag skulle göra det, för att vara på säkra sidan. Sätt en klick färg bara
Tack

Mvh
Micke
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

omdiskuterat ämne men jag tror knappast att ens originaldelarna är balanserade ihop så att varför man egentligen ska hålla det på samma ställe är för mig en gåta.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Därför grejjerna fungerade bra på det sättet det satt. Sätter man ihop det \"fel\" så finns det en prosentuell risk att det inte fungerar lika bra!
Det är ju inte så jobbigt att sätta ett litet merke med en märkpenna heller. Kostar liksom inget extra...
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

vet ej men jag bytte koppling på min pv o då va det en blå markering på tryck plattan men jag hitta ingen markering på svänghjulet o jag hadde inte tänkt på o kolla innan jag plocka loss den gammla .. men jag satte bara dit den o ignorera den lilla blåa pricken o det funkar bra hitils i allafall
Livet börjar där mätaren slutar

Det du inte vet lider du inte av
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

på den nya plattan jag köpte va det en blå markering glömmde jag o sejja
Livet börjar där mätaren slutar

Det du inte vet lider du inte av
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Kan inte svara på var det betyder. Kanske är den tyngsta sidan på den? Observera att det bara är en terori.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Eftersom svänghjulet saknar märkning har en blå markering på tryckplattan ingen betydelse.
Den blåa markeringen kan betyda montör7, tisdag eller vad som helst tex kontrollerad och godkänd.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Därför grejjerna fungerade bra på det sättet det satt. Sätter man ihop det \"fel\" så finns det en prosentuell risk att det inte fungerar lika bra!
har aldrig hört talas om att det inte skulle funka att montera tryckplattan med en cirkulär förskjutning mot vad den satt innan om det inte är balancerat. det står ju inte på nya tryckplattor att de måste sitta på ett visst sätt. de gamla slits ju knappast in och balancerar sig med tiden...
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det kommer fungera, med all säkerhet! Men jag har varit med om att det har blivit vibbrationer när man inte har satt det på det sättet det satt innan.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

de blir inga vibationer sätt den hur du vill.... du kan även lossa svänghjulet å vrida de ett halv varv de blir ingen skillnad... de kan ja lova..
b20 power....
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Om motorn är original spelar det ingen roll hur du monterar grejorna.

Är vevpartiet SERIÖST balanserat så är alla delar som t ex svänghjul och tryckplatta separatbalanserade och även då kan du montera grejorna hur du vill.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Här lyfts det gamla trådar...

Ibland kan det vara märkt med ett körnslag på svänghjul respektive koppling istället för färg. Det gäller alltså när vev/svänghjul/koppling balanserats om.

Precis som alla redan skrivit så ska det inte spela någon roll på en motor som är i original men varför inte ta vanan att alltid märka upp det. Då kan det inte bli fel. Har lite svårt att se varför man inte skulle kunna göra sig det lilla extra arbetet, det kostar inget! Noggrannhet är en dygd!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply