Ta bort koppling från svänghjulet märkning?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

TVR wrote:Då kan det inte bli fel.
Det finns ingen lag om att det alltid sitter rätt monterat innan man plockar isär.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Precis. för att vara säker om det är rätt så tittar man i verkstadshandboken, och den länkar Lars Bd till i sina inlägg :wink:

Mina bromsbelägg var helt fel monterade men det \"funkade\" ändå, men nu är det korrekt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re:

Post by TVR »

Lars Bd wrote:
TVR wrote:Då kan det inte bli fel.
Det finns ingen lag om att det alltid sitter rätt monterat innan man plockar isär.
Nu utgick jag från att det var en fungerande motor man tog isär! Men visst, om det nu var fel innan så sätter man ihop det fel igen. Fast om det nu fungerade innan så kommer det att fungera igen om man sätter tillbaka det på samma sätt! Eller hur!?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om man behöver ta isär något så fungerade det inte riktigt före, eller hur?
Man ska inte förutsätta något utan själv noga kontrollera att man sätter ihop det rätt, det är inte ofta det är felmonterat men man ska veta att det kan förekomma.
Svaret som så gäller allting som man pillar med och inte bara tryckplattan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:Om man behöver ta isär något så fungerade det inte riktigt före, eller hur?
Man ska inte förutsätta något utan själv noga kontrollera att man sätter ihop det rätt, det är inte ofta det är felmonterat men man ska veta att det kan förekomma.
Svaret som så gäller allting som man pillar med och inte bara tryckplattan.
Men herregud Lars, du måste väl själv inse att det är bättre att märka upp och sätta dit det som det var än att chansa?

Och att ta isär, man är ju faktiskt tvungen ibland att ta isär det som fungerar för att åtgärda nåt annat. ELler du kanske byter ramlager, bakre vevaxeltätning, stödlagret i vevaxeln m.m. utan att ta isär kopplingen och ta loss svänghjulet? Du får gärna dela med dig av den informationen isåfall för då är det ju sensationell teknik du kommit med.

Det är ju faktiskt rätt så mycket större chans att det är rättmonterat innan om det fungerat bra än att det skulle vara felmonterat.

Nedan ett urklipp ur verkstadshandboken där det står att man SKA märka upp (på B16), men det håller inte du med om alltså? Trots att du nästan fantatiskt alltid hänvisar till dessa böcker?

TIll B18/B20 så behövs ingen uppmärkning, man kan alltså montera hur man vill, jag hävdar dock att om man kan så ska man montera som det satt då det ju fungerade.

(länk till PDF:en om koppling: http://volvo1800pictures.com/document/v ... ppling.pdf
Här är grundsidan som den är hämtad ifrån: http://volvo1800pictures.com )


B16:

Image


B18:

Image
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Det går inte att montera en koppling fel.
Amaroyce -64
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

en stor anledning till att man förr rekommenderade uppmärkning var att man gjorde mer service på komponenter då än nu. En koppling kunde mycket väl vara balanserad ihop med svänghjulet osv och för att undvika problem så märker man naturligtvis upp saker. Då renoverade man ju tryckplattor och lameller och förutsättningarna att balansera var helt andra. Idag balanseras allting separat till noggrannare toleranser än då och komponenter byts mer istället för renoveras, då spelar det liksom ingen roll hur det satt för hur många kan ledigt säga att original lamell och tryckplatta sitter kvar?

I gamla verkstadshandböcker står det även att framhjulslager ska tas isär och fettas in vid varje service, gör man det idag? näe............
Utveklingen går nämligen framåt i det flesta områden.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amarace wrote:Men herregud Lars, du måste väl själv inse att det är bättre att märka upp och sätta dit det som det var än att chansa?
Jag måste nog förtydliga att någon gud är jag inte.

Man ska heller inte chansa på att det är rätt monterat från början, men om man vid kontroll inte hittar något tecken på att det är felmonterat är det naturligtvis inte fel att återmontera lika.
Det som jag vill framföra är att man får inte förutsätta att det är rätt från början och att det automatiskt blir rätt om man märker upp allting utan att man måste själv förvissa sig om att det blir rätt.
Tex att skyddsbrickan på det annars öppna stödlagret i vevaxeln ligger på rätt sida, tryckplattan lamell och urtrampningslager hör ihop eller åtminstone kommer att fungera ihop samt att skruvarna som håller ihop det hela är av rätt kvalite/dimension och även att alla ingående detaljer är oskadade.
Sådant får man inte förutsätta om man ska få en väl fungerande koppling (bil) efteråt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re:

Post by Dukten JR »

Lars Bd wrote:[Jag måste nog förtydliga att någon gud är jag inte
Tja, varför inte? Nått måste man väll tro på :lol:
Herren, Allah eller Lars Bd spelar ingen roll.
Jag knäböjer på jobbet på måndag :wink:
//Niclas
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Post Reply