Det finns ingen lag om att det alltid sitter rätt monterat innan man plockar isär.TVR wrote:Då kan det inte bli fel.
Ta bort koppling från svänghjulet märkning?
Re:
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Precis. för att vara säker om det är rätt så tittar man i verkstadshandboken, och den länkar Lars Bd till i sina inlägg
Mina bromsbelägg var helt fel monterade men det \"funkade\" ändå, men nu är det korrekt.
Mina bromsbelägg var helt fel monterade men det \"funkade\" ändå, men nu är det korrekt.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
Nu utgick jag från att det var en fungerande motor man tog isär! Men visst, om det nu var fel innan så sätter man ihop det fel igen. Fast om det nu fungerade innan så kommer det att fungera igen om man sätter tillbaka det på samma sätt! Eller hur!?Lars Bd wrote:Det finns ingen lag om att det alltid sitter rätt monterat innan man plockar isär.TVR wrote:Då kan det inte bli fel.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Om man behöver ta isär något så fungerade det inte riktigt före, eller hur?
Man ska inte förutsätta något utan själv noga kontrollera att man sätter ihop det rätt, det är inte ofta det är felmonterat men man ska veta att det kan förekomma.
Svaret som så gäller allting som man pillar med och inte bara tryckplattan.
Man ska inte förutsätta något utan själv noga kontrollera att man sätter ihop det rätt, det är inte ofta det är felmonterat men man ska veta att det kan förekomma.
Svaret som så gäller allting som man pillar med och inte bara tryckplattan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Men herregud Lars, du måste väl själv inse att det är bättre att märka upp och sätta dit det som det var än att chansa?Lars Bd wrote:Om man behöver ta isär något så fungerade det inte riktigt före, eller hur?
Man ska inte förutsätta något utan själv noga kontrollera att man sätter ihop det rätt, det är inte ofta det är felmonterat men man ska veta att det kan förekomma.
Svaret som så gäller allting som man pillar med och inte bara tryckplattan.
Och att ta isär, man är ju faktiskt tvungen ibland att ta isär det som fungerar för att åtgärda nåt annat. ELler du kanske byter ramlager, bakre vevaxeltätning, stödlagret i vevaxeln m.m. utan att ta isär kopplingen och ta loss svänghjulet? Du får gärna dela med dig av den informationen isåfall för då är det ju sensationell teknik du kommit med.
Det är ju faktiskt rätt så mycket större chans att det är rättmonterat innan om det fungerat bra än att det skulle vara felmonterat.
Nedan ett urklipp ur verkstadshandboken där det står att man SKA märka upp (på B16), men det håller inte du med om alltså? Trots att du nästan fantatiskt alltid hänvisar till dessa böcker?
TIll B18/B20 så behövs ingen uppmärkning, man kan alltså montera hur man vill, jag hävdar dock att om man kan så ska man montera som det satt då det ju fungerade.
(länk till PDF:en om koppling: http://volvo1800pictures.com/document/v ... ppling.pdf
Här är grundsidan som den är hämtad ifrån: http://volvo1800pictures.com )
B16:
B18:
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
-
- Posts: 206
- Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
- Location: Luleå
en stor anledning till att man förr rekommenderade uppmärkning var att man gjorde mer service på komponenter då än nu. En koppling kunde mycket väl vara balanserad ihop med svänghjulet osv och för att undvika problem så märker man naturligtvis upp saker. Då renoverade man ju tryckplattor och lameller och förutsättningarna att balansera var helt andra. Idag balanseras allting separat till noggrannare toleranser än då och komponenter byts mer istället för renoveras, då spelar det liksom ingen roll hur det satt för hur många kan ledigt säga att original lamell och tryckplatta sitter kvar?
I gamla verkstadshandböcker står det även att framhjulslager ska tas isär och fettas in vid varje service, gör man det idag? näe............
Utveklingen går nämligen framåt i det flesta områden.
I gamla verkstadshandböcker står det även att framhjulslager ska tas isär och fettas in vid varje service, gör man det idag? näe............
Utveklingen går nämligen framåt i det flesta områden.
Re:
Jag måste nog förtydliga att någon gud är jag inte.Amarace wrote:Men herregud Lars, du måste väl själv inse att det är bättre att märka upp och sätta dit det som det var än att chansa?
Man ska heller inte chansa på att det är rätt monterat från början, men om man vid kontroll inte hittar något tecken på att det är felmonterat är det naturligtvis inte fel att återmontera lika.
Det som jag vill framföra är att man får inte förutsätta att det är rätt från början och att det automatiskt blir rätt om man märker upp allting utan att man måste själv förvissa sig om att det blir rätt.
Tex att skyddsbrickan på det annars öppna stödlagret i vevaxeln ligger på rätt sida, tryckplattan lamell och urtrampningslager hör ihop eller åtminstone kommer att fungera ihop samt att skruvarna som håller ihop det hela är av rätt kvalite/dimension och även att alla ingående detaljer är oskadade.
Sådant får man inte förutsätta om man ska få en väl fungerande koppling (bil) efteråt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Tja, varför inte? Nått måste man väll tro påLars Bd wrote:[Jag måste nog förtydliga att någon gud är jag inte
Herren, Allah eller Lars Bd spelar ingen roll.
Jag knäböjer på jobbet på måndag
//Niclas
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"