Ljud från bakaxeln

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Ljud från bakaxeln

Post by tomik »

Har på min 66:a besvärats av ett morrande ljud bakifrån. Påminner om när avgassystemet ligger emot nånstans. Tyvärr så var inte detta felet, inte heller stötdämparna (har satt dit nya), bytte även den bakersta karadnknuten (som var uppglappad). Ljudet består dock (och blev t.o.m. lite värre efter kardanknutsbytet)
Det är ju en liten procedur att byta bakaxel, skulle vara pinsamt att byta hela i onödan ifall det går att rätta till utan byte.
Nu misstänker jag alltså att det är nåt fuffens med bakaxeln, hur kollar jag lämpligast efter missljud i den??
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

om pinjonglageret ikke lekker olje,julager på høyre side kaputt :oops:
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Post by tomik »

Har nu bytt bakaxel och gummibussningar, men det morrande ljudet består tyvärr.
Mig veterligt återstår bara att byta stödlagret för kardan om det har skurit eller så har gummikudden på växellådsbalken gått av.
Vibrationerna fortplantar sig i karossen när jag kör men minskar drastiskt när jag trampar ner frikopplingen.
Om gummikudde vid vxllådan och stödlagret verkar OK, kan då kardanaxeln vara felmonterad???
Enligt uppgift ska ju gafflarna för respektive del sitta i 90 graders vinkel för att undvika vibrationer pga obalans.
Nån som haft problem med ovanstående?????
tomik
Posts: 13
Joined: Sun Jun 06, 2004 11:31 am

Post by tomik »

ta-daa! Lösningen var enkel. Den monterade bakre kardanen hade ett defekt knutkors. Något som inte gick att upptäcka förrän det belastades.
Numera njuter jag av vindbruset från rutorna.
Post Reply