Fylla motorn med disel

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
thomaswahlqvist
Posts: 9
Joined: Wed Jun 16, 2004 9:58 pm
Location: Thomas

Fylla motorn med disel

Post by thomaswahlqvist »

Jag har fått tippset av en kille från Ohio USA att fylla motorn med disel.
Då blir den ordentligt ren invändigt.
Kan det här utföras utan biverkningar? :idea:
Lycklig ägare av en fin 62a i bruksskick med LITE rost.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

I vilket sammanhang, har du motorn demonterad ur bilen? Ämnar du renovera motorn? :?:
AVG
thomaswahlqvist
Posts: 9
Joined: Wed Jun 16, 2004 9:58 pm
Location: Thomas

Post by thomaswahlqvist »

Motorn sitter i och oljan skulle ut först, sen i med disel dra runt utan stift i och låt stå nån dag, oljekanaler mm skulle bli rena och fina.
Sen ut med diseln och i med olja, köra lite och sen ett nytt oljebyte.
Detta skulle vara bra som rengörning rent allmänt.
Men finns det några risker med förfarandet? :oops:
Lycklig ägare av en fin 62a i bruksskick med LITE rost.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det fungerar säkert, faror finns alltid med en gammal motor att det släpper beläggningar och fastnar i oljekanaler. Om motorn stått i flera år och körts med en dålig olja som dessutom nästan aldrig har bytts då skulle du göra en seriösare genomgång av motorn, men är det inte fallet så kan du mycket väl pröva att göra så som du beskrivit.
AVG
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

MMmm torr att du kan slänga i nån halvliter i full tank för då renar diseln en del oxå!! Men dock ej svar på din fråga men ett tips!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Sådana experiment skall man nog undvika om man är rädd om sin motor. I så fall är det bättre att byta till halvsyntetisk motorolja. Shell's olja som heter något med Super 100 lär ha en hög renande effekt på motorn. Byt olja och filter och kör många mil med det. Det lär lösa upp det mesta, även oljeklegg runt vipparmsbrygga och inuti ventilkåpan. Sedan kan du ju byta tillbaka till mineralolja om det är vad du använder idag. Kör man bilen på vinterhalvåret är väl dock inte mineraloljan nån hit.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Man ska nog absolut passa sig för att hälla diesel i bränsletanken! Var det så du menade Rally? Diesel är något helt annat än bensin, jämför bara kompressionen i en dielselbil med en bensinare. Det brukar sluta med att man får byta hela bränslesystemet med tank, rör, pump o fugg.

thomaswahlqvist: I England rekommenderade några att hälla \"diesel oil\" i motorn, men efter en del diskuterande så verkade den personen menade en speciell motorolja för dieselbilar. Jag har inte forskat vidare i ämnet och vet inte om det finns sådan, men oavsett vad så kommer ju 40 år gammal smuts lösas upp och åka runt i kanaler och oljepump för att sedan nå fram till storändan och vevstakslagret. Hmm, inte bra. Jag personligen skulle bara göra rent motorn på ett sätt, ta isär och sedan göra rent med fotogen eller liknande. Då vet man vart smutsen tar vägen. Annars skulle jag låta det vara. Intressant tanke dock, ingen som har en gammal B18 som vill testa? Övning ger färdighet.
-anglofil-
rally-amazon
Posts: 128
Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm

Post by rally-amazon »

Mmm vet inte snackade med en som jobbar med volvo bilar o han sa att man kan hälla disel för att rensa insprutningssystem i allafall kommer ej i håg om man kan det med förgasare!! för disel funkar lika bra om insprutningsrengörare men tror även att jag kan minnas att en kompis alltid häller lite disel i tabnken på sin 745?? vet ej 100%
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men frågan är vad man är ute efter att rena? Är det förbränningsrummen/insuget/förgasaren? Eller är det motorns smörjsystem (oljekanaler osv.) ?
Post Reply