Problem renovering vattenpump B16

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Problem renovering vattenpump B16

Post by redheat »

Jag håller på och renoverar vattenpumpen till en B16 C motorsitter i en traktor BM Terrier, köpte renoveringsats hos volvo från GCP kostade 800 kronor

Gjorde som det stog i verkstadshandboken , pressade på ett lager på axeln och sen remskiva och distans mellan lager och ett lager till, sen mässingring och sen skulle jag pressa in tätningen och den sitter fast både i huset och axeln så jag försökte pressa på både innerring och ytterring men då knäppte det till i tätningen sitter väl nån keramiktätning inuti.

Och nu får man hoppas att tätningen går att köpas separat

Så nu söker jag efter mått på den dorn man skall ha för att montera tätning

Och då går det tydligen inte att mäta tätningen och svarva en dorn efter det för att tätning skall pressas ihop lite.
Last edited by redheat on Thu Mar 15, 2007 10:14 pm, edited 1 time in total.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

GCP säljer ej lös pumptätning endast kompletta satser a 800:-

Fick tag i en tätning till Volvo BM 650/700 hos lantmännen , exakt samma som renoveringsatsen innehöll, kostade 360:- och fick låna en dorn att pressa ned ringen i vattenpumphuset som pressade både på innerring och ytterring.

Pressade i tätningen och skulle montera skovelhjul men märker då att det ej får plats, kommer sticka ut 4mm från plan vattenpump.

Åker till volvo och påtalar detta, dom ringer till GCP dom fattar ej varför, dom säljer 30 st renoveringsatser per år, så det blev att ännu en gång plocka isär vattenpumpen och skicka tillbaka delarna till GCP.

Låter ganska otroligt att det är en speciel vattenpump till B16 C motorn.

Lämnade tillbaka dornen på lantmännen och passade på att fråga om tätning, och att jag hittade på Olsson på Ellös sida att det fanns två typer av tätningar till BM 650/700 en med inbygd koltätning och ganska hög (därför den ej fick plats) och en med koltätning som tätar mot baksida skovelhjul och är ägre.

Men den låga tätningen hade utgått hos VOLVO, och det är väl där GCP får delarna.

Jag misstänker att det var fel tätning i renoveringsatsen, därför att det ej passade i min vattenpump eller , är det olika vattenpumpar på B16 A motorn och B16 C.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

Är det inte bara en myt att motorerna skulle vara lika? Är inte BM motorn helt spegelvänd dessutom?
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re:

Post by redheat »

StefanM wrote:Är det inte bara en myt att motorerna skulle vara lika? Är

inte BM motorn helt spegelvänd dessutom?


Nu är ju inte B16 C motorn någon BM Motor.

Skillnad mellan B16 A och B16 C är väl kamaxeln, varvtal skall ju vara begränsat till 2800 varv och att det är varvtalsregulator.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

BM motor, traktor motor strunt samma. Har iallafall hört att mycket är annorlunda och det mest påtagliga som folk säger är just att den är spegelvänd gentemot personbilsmotorn. Jag kanske har fel men jag har hört folk som köpt nåt topplock på nån marknad och upptäckt att förgasaren och grenröret hamnar på fel sida...........Då är det tydligen delar till traktormotorn de fått med sig hem.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Om traktormotorer

Post by A-masen »

Här borde man väl kunna få fram fakta:
http://www.perlarssonsbil.cjb.net/

Men även här: http://www.drevia.se/ Gå in på Tips. Där finns uppgifter med mått m.m. på äldre båtmotorer, som ju är konverterade från bilmotorerna. Även där passar traktormotorerna in.

Även Volvo Penta har liknande sidor om sina båtmotorer, men deras sida är så svårnavigerad, så det är inget att rekommendera. För den som ändå gillar utmaningar kanske det ger något?
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Jag hittade nya vattenpump till B16 hos VP Autoparts veteranprodukter för 1101 kronor så en sådan har jag satt dit.

Enda skillnad mot den gamla var att den nya var ca 7 mm lägre.

Enligt verkstadshandboken är den lägre modellen den äldre, och ersatt av den högre vattenpumpen.

Bytte även grenrörspackningar och fick då planfräsa grenröret för att det hade vittrat bort materal i underkanten så att det läckte.
Krister
Posts: 7
Joined: Thu Mar 29, 2007 1:58 pm

Post by Krister »

Hej har precis råkat ut för samma problem vid ipressning av tätning och skovelhjul så bottnar tätningen innan skovelhjulet nått sitt rätta läge samt att de nya lagren är 1,5mm smalare vilket gör att när allt är korrekt ipressat enligt volvos handbok får man remskivan att sitta 3 mm för nära \"motorn\" vilket bidrar till felaktig spårning.Jag ska forska vidare med detta.Delarna kommer i detta fall också ifrån GCP./Krister
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

sen ska man ju komma ihåg att om det nångång i tiden funnits \"piratpumpar\" till dessa så är det ju inte alls säkert att volvos reservdelar passar till 100%
Lager/lagerenheter och tätningar är ju typiskt sånt som kan avvika från mått om pumpen härrör från annan tillverkare än volvo.
Krister
Posts: 7
Joined: Thu Mar 29, 2007 1:58 pm

Post by Krister »

I mitt fall så rör det sig om en originalpump./Krister
Krister
Posts: 7
Joined: Thu Mar 29, 2007 1:58 pm

Post by Krister »

Har hitintills kommit fram till att den pump som jag har blev ersatt någongång i slutet av 60 eller början av 70-talet till en pump med annat artikelnummer samt även en annan remskiva och denna \"nya\" pump är den som sedan fanns hos VOLVO tills den utgick .Och det är troligen till denna pump som repsatsen passar till.Till er som i dags läget ska renovera en pump ,och er pump har en axeltätning som består av en gummi tätning som sitter gjuten i en mässingshylsa PROVA DÅ EJ att pressa i den nya tätningen om den nya är en fjäder belastad tätning som är betydligt högre ,för då går det åt skogen.
Om det är nån annan som har information om detta skriv gärna en rad för jag kan ha fel.
Min pump är i dagsläget nersänd till GCP så får vi se vad de kommer fram till./Krister
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Som jag skrev tidigare i tråden så har nu nog GCP ersätt tätningen med den högre tätningen för den låga tätningen har utgått från volvo.
Krister
Posts: 7
Joined: Thu Mar 29, 2007 1:58 pm

Post by Krister »

Jag har nu fått tillbaka pumpen ifrån GCP och de lyckades få ihop pumpen med nya tätningen.Dock så provade jag med två olika tätningar som var av nya typen varvid en av dem låste pumpen helt.Och dessa båda kom ifrån GCP.Men jag var väl för feg på att pressa ihop pumpen vid andra försöket.Dock så kvarstår problemet med att pumpen fick en felaktig spårning på 3 mm pga av de nyare smalare lagren.Jag ska se hur \"illa\" det spårar när jag väl satt ihop motorn och monterat dit pump och generator .Eventuellt så får jag väl ta isär pumpen och montera dit en distans på 3 mm.
Krister
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Post by redheat »

Bättre köpa en tätning som den nedre länken hos ollson ellös för 76 kronor och lager hos Momentum eller annan lager försäljare.

Den nedre tätningen är Y-Ø: 36,5 mm I-Ø: 17,5 mm Höjd: 14,5-20,0 mm
Som orginaltätningen


http://www.olssonsiellos.se/Archive/Bil ... 629085.jpg



http://www.olssonsiellos.se/Archive/Bil ... 346188.jpg
Krister
Posts: 7
Joined: Thu Mar 29, 2007 1:58 pm

Post by Krister »

Hej igen.Vid montering av pump på motor så är det så illa att den ej spårade.Varvid jag tog isär pumpen igen och upptäckte att tätningen var ihop pressad så att tätningens mässing stomme var inpressad i själva koltätningen,och det förklarar varför pumpen gick så tungt och dra runt.Vid mätning av tätningsutrymmet i pumpen och sen jämföra höjden på en ny fullt ihoptryckt tätning så visade sig att tätningen var 1 mm högre än djupet/utrymmet i pumpen .Det förklarar att jag ej fick ihop pumpen och dessutom förklarar varför tätningen pressades ihop så den klämdes sönder när GCP monterade ihop den.Efter mycket funderande så lyckades jag hitta 2 st olika fräsar så att utrymmet i pumpen kunde ökas på ca 3mm.Pumpen frästes ur där tätningen är monterad så att tätningen fick plats samt att den nu ej är fullt ihop tryck utan den är k1,5mm-2mm ifrån fullt ihoptryckt så attden har extra utrymme för att expandera på vid ev.värme utvidgning.Efter detta så monterades pumpen ihop igen enligt volvos handbok (precis som första gången)och med stor glädje gick den att pressa ihop och gick att dra runt med normalt motstånd.MVH Krister
Post Reply