inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
hallå!
nu har de uppstått ännu ett dilemma med min b20:
skulle till och montera drevaxeln som sitter mellan oljepumpen och fördelaren, men blev osäker på hur vinkeln på den skulle vara.
på b20A motorn ska den ju vara ca 35 grader viklad åt \"höger\" om man står bakom motorn.
men på b20B så ska den endast vara ca 5grader.
jag ha K-kam i min motor med diverse trimgrejer och undrar nu hur jag ska ställa in min motor?
ska jag ställa den efter B20A, eller B20B?
MVH och tack för en mycket bra sida!
Simon
nu har de uppstått ännu ett dilemma med min b20:
skulle till och montera drevaxeln som sitter mellan oljepumpen och fördelaren, men blev osäker på hur vinkeln på den skulle vara.
på b20A motorn ska den ju vara ca 35 grader viklad åt \"höger\" om man står bakom motorn.
men på b20B så ska den endast vara ca 5grader.
jag ha K-kam i min motor med diverse trimgrejer och undrar nu hur jag ska ställa in min motor?
ska jag ställa den efter B20A, eller B20B?
MVH och tack för en mycket bra sida!
Simon
Tryckfel eller?
Tror inte ett smack på att denna inställning skall skilja mellan kammar.
Tändningen skall komma några grader före ÖDP oasett vilken kam man använder. Dessa \"några grader\" är mellan 5-30 och detta kan man uppnå med att ställa drevet i grundposition.
Nu kommer jag inte ihåg \"vinkeln\" på drevet men det finns beskriver i någon tråd här på forumet.
/Janne
Tror inte ett smack på att denna inställning skall skilja mellan kammar.
Tändningen skall komma några grader före ÖDP oasett vilken kam man använder. Dessa \"några grader\" är mellan 5-30 och detta kan man uppnå med att ställa drevet i grundposition.
Nu kommer jag inte ihåg \"vinkeln\" på drevet men det finns beskriver i någon tråd här på forumet.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Det låter lite lustigt att det ska vara skillnad mellan de olika kamarna men jag vet inte.
Om det nu är så blir den bästa lösningen på problemet att du tittar i verkstadshandboken på hur drevet ska monteras på en B20E (sena modellen, 73-74 är det väl?). De har K-kam som standard.
Om det nu är så blir den bästa lösningen på problemet att du tittar i verkstadshandboken på hur drevet ska monteras på en B20E (sena modellen, 73-74 är det väl?). De har K-kam som standard.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Jag trodde också på tryckfel men så va inte fallet. Jag få ändra drevet ser jag
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Men det har väl inte med kammen att göra utan fördelaren?
Tändförställning och hur vakumklockan är placerad, jag har för mig att tändförställningen är annorlunda o att vakumklockan inte sitter likadant på en E som på en A t.ex? Eller minns jag helt fel? Ska kolla om ja kommer ihåg inatt.
Tändförställning och hur vakumklockan är placerad, jag har för mig att tändförställningen är annorlunda o att vakumklockan inte sitter likadant på en E som på en A t.ex? Eller minns jag helt fel? Ska kolla om ja kommer ihåg inatt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
-
- Posts: 183
- Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
- Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland
Ja precis..fördelarna är annorlunda. Kan ta kort på mina A, 085, och en E om ni vill.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
Oj, den här tråden måste jag låna
Håller på att renovera en B20A som ska få nytt hem i båten. Det här med drevaxeln hade jag inte öht tänkt på att jag ska anpassa efter fördelare. Nu ska jag inte använda originalfördelaren (som har vacuumklocka) utan flyttar över fördelaren från min befintliga motor, som inte har klocka (Marinversion av B18). Marinkammen åker med fr B18-motorn, men tills vidare kör jag med en enkel CD175-gasare eftersom jag inte fått tag på ett dubbelförgasararrangemang till vettig peng.
Så min fråga till alla er gurus därute:
Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x (vet inte vilken version av B18 som sitter i båten, fr 1966 är den iaf)
Motorn lär väl bli en B20A-B-C efteråt med tanke på alla grejer som flyttats hit och dit så jag plockar in en OT-fråga samtidigt: Jag tänkte använda den tunna blockpackningen från B20B, för att därmed få åtm något lite högre komp. Passar den utan modifikationer, eller bör jag använda den tjockare "A-packningen"?
Håller på att renovera en B20A som ska få nytt hem i båten. Det här med drevaxeln hade jag inte öht tänkt på att jag ska anpassa efter fördelare. Nu ska jag inte använda originalfördelaren (som har vacuumklocka) utan flyttar över fördelaren från min befintliga motor, som inte har klocka (Marinversion av B18). Marinkammen åker med fr B18-motorn, men tills vidare kör jag med en enkel CD175-gasare eftersom jag inte fått tag på ett dubbelförgasararrangemang till vettig peng.
Så min fråga till alla er gurus därute:
Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x (vet inte vilken version av B18 som sitter i båten, fr 1966 är den iaf)
Motorn lär väl bli en B20A-B-C efteråt med tanke på alla grejer som flyttats hit och dit så jag plockar in en OT-fråga samtidigt: Jag tänkte använda den tunna blockpackningen från B20B, för att därmed få åtm något lite högre komp. Passar den utan modifikationer, eller bör jag använda den tjockare "A-packningen"?
Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
Om det är en bilmotor skulle svaret ha varit ja men jag vet inte hur det är med en marinmotor.KillerBoo wrote:Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x
Mitt råd är därför att montera drevet som det satt under fördelaren som du tänker använda.
Anledningen till att svaret på den citerade frågan är ja beror på att alla B18 (A,B,D) bilmotorer samt B20A har samma inställningsvärde på drevaxeln.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
Lars Bd wrote:Om det är en bilmotor skulle svaret ha varit ja men jag vet inte hur det är med en marinmotor.KillerBoo wrote:Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x
Mitt råd är därför att montera drevet som det satt under fördelaren som du tänker använda.
Anledningen till att svaret på den citerade frågan är ja beror på att alla B18 (A,B,D) bilmotorer samt B20A har samma inställningsvärde på drevaxeln.
Aha, ok. Med lite eftertanke kanske jag skulle kunnat lista ut detta själv, m tanke på att såväl kamaxel som tändfördelare kommer fr B18-motorn.... Antar att själva tändinställningen ska vara enligt marinspec på befintlig B18-motor också? Eller?
Tack för hjälpen
Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
Det är nog bara att prova, eftersom du bygger en egen motor med en salig blandning av delar är förmodligen inte den 40 år gamla specifikationen på en motor du inte har det mest optimala du kan få på den motorn du nu har.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump
Du kan ju börja med den inställning som marinmotorn (B18) ska ha. Men eftersom din fördelare ju inte är ny utan rimligen är utsatt för någon form av slitage så är det ju inte säkert att tändkurvan är exakt likadan längre.
Är bara att testa och kontrollera med tändinställningslampa så att den verkar bete sig vettigt.
Är bara att testa och kontrollera med tändinställningslampa så att den verkar bete sig vettigt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969