inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Blommen
Posts: 12
Joined: Wed Jan 31, 2007 9:25 pm

inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by Blommen »

hallå!

nu har de uppstått ännu ett dilemma med min b20:
skulle till och montera drevaxeln som sitter mellan oljepumpen och fördelaren, men blev osäker på hur vinkeln på den skulle vara.
på b20A motorn ska den ju vara ca 35 grader viklad åt \"höger\" om man står bakom motorn.
men på b20B så ska den endast vara ca 5grader.
jag ha K-kam i min motor med diverse trimgrejer och undrar nu hur jag ska ställa in min motor?
ska jag ställa den efter B20A, eller B20B?

MVH och tack för en mycket bra sida!
Simon
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Tryckfel eller?

Tror inte ett smack på att denna inställning skall skilja mellan kammar.
Tändningen skall komma några grader före ÖDP oasett vilken kam man använder. Dessa \"några grader\" är mellan 5-30 och detta kan man uppnå med att ställa drevet i grundposition.

Nu kommer jag inte ihåg \"vinkeln\" på drevet men det finns beskriver i någon tråd här på forumet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Post by TVR »

Det låter lite lustigt att det ska vara skillnad mellan de olika kamarna men jag vet inte.
Om det nu är så blir den bästa lösningen på problemet att du tittar i verkstadshandboken på hur drevet ska monteras på en B20E (sena modellen, 73-74 är det väl?). De har K-kam som standard.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag trodde också på tryckfel men så va inte fallet. Jag få ändra drevet ser jag :D

Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Men det har väl inte med kammen att göra utan fördelaren?
Tändförställning och hur vakumklockan är placerad, jag har för mig att tändförställningen är annorlunda o att vakumklockan inte sitter likadant på en E som på en A t.ex? Eller minns jag helt fel? Ska kolla om ja kommer ihåg inatt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Ja en B/D-motor har väll inte ens vakumreglerad tändning (saknar klocka) nu när du säger det...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja precis..fördelarna är annorlunda. Kan ta kort på mina A, 085, och en E om ni vill.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Att det kan skilja beroende på fördelare, är helt naturligt.
Men jag har inte lager av fördelare att testa med. Var insnöad på torkararmar och torkarblad i dag istället.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
KillerBoo
Posts: 37
Joined: Mon Oct 02, 2006 9:31 pm

Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by KillerBoo »

Oj, den här tråden måste jag låna :)

Håller på att renovera en B20A som ska få nytt hem i båten. Det här med drevaxeln hade jag inte öht tänkt på att jag ska anpassa efter fördelare. Nu ska jag inte använda originalfördelaren (som har vacuumklocka) utan flyttar över fördelaren från min befintliga motor, som inte har klocka (Marinversion av B18). Marinkammen åker med fr B18-motorn, men tills vidare kör jag med en enkel CD175-gasare eftersom jag inte fått tag på ett dubbelförgasararrangemang till vettig peng.
Så min fråga till alla er gurus därute:
Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x (vet inte vilken version av B18 som sitter i båten, fr 1966 är den iaf)

Motorn lär väl bli en B20A-B-C efteråt med tanke på alla grejer som flyttats hit och dit så jag plockar in en OT-fråga samtidigt: Jag tänkte använda den tunna blockpackningen från B20B, för att därmed få åtm något lite högre komp. Passar den utan modifikationer, eller bör jag använda den tjockare "A-packningen"?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by Lars Bd »

KillerBoo wrote:Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x
Om det är en bilmotor skulle svaret ha varit ja men jag vet inte hur det är med en marinmotor.
Mitt råd är därför att montera drevet som det satt under fördelaren som du tänker använda.


Anledningen till att svaret på den citerade frågan är ja beror på att alla B18 (A,B,D) bilmotorer samt B20A har samma inställningsvärde på drevaxeln.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
KillerBoo
Posts: 37
Joined: Mon Oct 02, 2006 9:31 pm

Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by KillerBoo »

Lars Bd wrote:
KillerBoo wrote:Monterar jag drevet enligt B20A eller B18x
Om det är en bilmotor skulle svaret ha varit ja men jag vet inte hur det är med en marinmotor.
Mitt råd är därför att montera drevet som det satt under fördelaren som du tänker använda.


Anledningen till att svaret på den citerade frågan är ja beror på att alla B18 (A,B,D) bilmotorer samt B20A har samma inställningsvärde på drevaxeln.

Aha, ok. Med lite eftertanke kanske jag skulle kunnat lista ut detta själv, m tanke på att såväl kamaxel som tändfördelare kommer fr B18-motorn.... Antar att själva tändinställningen ska vara enligt marinspec på befintlig B18-motor också? Eller?

Tack för hjälpen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by Lars Bd »

Det är nog bara att prova, eftersom du bygger en egen motor med en salig blandning av delar är förmodligen inte den 40 år gamla specifikationen på en motor du inte har det mest optimala du kan få på den motorn du nu har.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: inställning av drevaxel mellan fördelare och oljepump

Post by TVR »

Du kan ju börja med den inställning som marinmotorn (B18) ska ha. Men eftersom din fördelare ju inte är ny utan rimligen är utsatt för någon form av slitage så är det ju inte säkert att tändkurvan är exakt likadan längre.
Är bara att testa och kontrollera med tändinställningslampa så att den verkar bete sig vettigt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply