En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Dragkrok
Jo det skall man, dessa plåtar är standardmonterade från och med 63. Man skall även ha kåpor runt fjäderinfästningen bak (den övre) också denna modefiering är standard från 63-. Eftersom resevhjulspottan är förstärkt så skall den ochså vara fri från rosthåll för att gå igenom besiktningen. Det finns bilder på detta eller det gamla forumet om hur plåtarna sitter.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Så då har man gjort några timmar på bilen igen.
Är så gott som färdig med den \"akuta\" poleringen av bilen samt har börjat dubbelkolla att det inte finns några allvarliga missar innan besiktningen. Det har ju gott ett tag sedan man påbörjade monteringen.
Så i går fann jag att det saknades stötdämpare fram.... Hade helt glömt bort att dessa inte var fixade.
Även framvagnen hade en bult utan låsning, nämligen nedre spindelled.Detta vart emelertid snabbt åtgärdat med mutterdragare och en av dessa värdelösa \"leder\" som följde med hylsnyckelsattserna i börjag på 80 talet.
Sedan fick jag bekymmer med klamringen av hastighetsmätarvajern. Jag hade monterar en klammer och skruv i hål på karossen men nu när vajern kommer där så passar det inte? Klammern skulle passa till själva vajerhöljet men det som finns där klammern är, är vajer + skyddsspiral och detta klarar inte klammern av. Få se om jag finner någon bild detta montage någonstans.
Jordkabel mellan kaross och block vart monterad samt hela elsystemet i kupen. I dag kan det bli montering av batteri och provning att min koppling fungerar. Har nämligen bara kopplat enligt schema och inte gjort några \"praktiska övningar\" med inkopplat batteri ännu. Så eventuelt så behöver jag inte skjuta in bilen i garaget i kväll.
När jag kopplade elen i kupen så gick kabeln av till cigaretttändaren, typiskt eftersom den är så gott som oanvänd. så det vart en snabb rep med lödkolven.
I förgår skulle jag limma gummilisten till bakluckan hade 1,5 timme på mig innan klättringen skulle börja (är ledare för klättringen) så jag tyckte att det borde räcka, kort beskrivet så räckte det inte och limningen lämnade en del att önska när det gäller utförandet.
Igår var det dags för limning av instrumentbräda.
Även detta gick inte riktigt som önskat.
Limmning på Amazon är tydligen inte min starka sida.
/Janne
Är så gott som färdig med den \"akuta\" poleringen av bilen samt har börjat dubbelkolla att det inte finns några allvarliga missar innan besiktningen. Det har ju gott ett tag sedan man påbörjade monteringen.
Så i går fann jag att det saknades stötdämpare fram.... Hade helt glömt bort att dessa inte var fixade.
Även framvagnen hade en bult utan låsning, nämligen nedre spindelled.Detta vart emelertid snabbt åtgärdat med mutterdragare och en av dessa värdelösa \"leder\" som följde med hylsnyckelsattserna i börjag på 80 talet.
Sedan fick jag bekymmer med klamringen av hastighetsmätarvajern. Jag hade monterar en klammer och skruv i hål på karossen men nu när vajern kommer där så passar det inte? Klammern skulle passa till själva vajerhöljet men det som finns där klammern är, är vajer + skyddsspiral och detta klarar inte klammern av. Få se om jag finner någon bild detta montage någonstans.
Jordkabel mellan kaross och block vart monterad samt hela elsystemet i kupen. I dag kan det bli montering av batteri och provning att min koppling fungerar. Har nämligen bara kopplat enligt schema och inte gjort några \"praktiska övningar\" med inkopplat batteri ännu. Så eventuelt så behöver jag inte skjuta in bilen i garaget i kväll.
När jag kopplade elen i kupen så gick kabeln av till cigaretttändaren, typiskt eftersom den är så gott som oanvänd. så det vart en snabb rep med lödkolven.
I förgår skulle jag limma gummilisten till bakluckan hade 1,5 timme på mig innan klättringen skulle börja (är ledare för klättringen) så jag tyckte att det borde räcka, kort beskrivet så räckte det inte och limningen lämnade en del att önska när det gäller utförandet.
Igår var det dags för limning av instrumentbräda.
Även detta gick inte riktigt som önskat.
Limmning på Amazon är tydligen inte min starka sida.
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:24 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ny list köpt via annonstorget här på amazonklubben.
Nu börjar det bli klart för besiktning.
http://www.malartorp.com/amazon/div/mvi_0143.avi
/Janne
Nu börjar det bli klart för besiktning.
http://www.malartorp.com/amazon/div/mvi_0143.avi
/Janne
Last edited by QV on Thu May 03, 2007 11:11 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Efter en stunds varmkörning så börjar avgassystemet slammra. Dett är köpt på raka rör och vart vid monteringen lite väl nära en tvärbalk ovanför bakaxeln. Ringde och frågade men de hade inte fått några klagomål på detta system. Nåväll när det vart varmt vart det längre och plötsligt har man inget utrymme mellan kaross och avgassystem. När motorn kallnat så gjorde jag en extra koll och kom fram till att om man kapar röret efter första dämparen 10 mm så blir det bättre. Sagt och nummera gjort.
Motorn lät inget vidare så jag har gjort en ny grundjustering av ventilerna.
Lånade ut SxxBen så jag vart kort på batterier, därför har jag inte kollat hur ventiljusteringen och avgasjusteringen uppför sig i verkligheten.
Gick på elsystemet istället. Detta går ju köra på en batteriladdare.
Fotomkopplaren tänder höger helljus och ljustutan tänder vänster helljus? Felet satt i skarvstycket framme vid kylaren. I skarvstycket sitter en plåtbleck som skall kortsluta mellan vänster och höger hejljus. Bort med stiften fram med autosol och börja polera, på med antioxid salva och sedan ihop med allt igen. Klart funkar kanon. Bak fungerade bara höger positionsljus, vänster positionsljus samt nummerplåtsbelysningen kopplas in via ett korslutningsbleck...... Så det vart till att bära fram autosol och pasta igen...
Oljetrycksgivaren fungerade inte så jag fick snabbmontera en annan givare tillfälligt, 5,5 kg vid 2000 varv.
Spolarmotorn fungerar inte samt att givaren i bensintanken spökar.
Även justeringen av instrumentbelysningen glappar. Men man skall ju ha ett liv efter besiktningen också
Har iallafall grovjusterat halvljusbilden, så nu borde man inte blända någon under provkörningen. Helförsäkringen kostade 1350:- /helår
I morgon skall ja ställa på den.
Det bli nog besiktning den 18
Ännu inga rutor i bilen, men jag har funnit VOLVOs beskrivning på hur man gör.
/Janne
Motorn lät inget vidare så jag har gjort en ny grundjustering av ventilerna.
Lånade ut SxxBen så jag vart kort på batterier, därför har jag inte kollat hur ventiljusteringen och avgasjusteringen uppför sig i verkligheten.
Gick på elsystemet istället. Detta går ju köra på en batteriladdare.
Fotomkopplaren tänder höger helljus och ljustutan tänder vänster helljus? Felet satt i skarvstycket framme vid kylaren. I skarvstycket sitter en plåtbleck som skall kortsluta mellan vänster och höger hejljus. Bort med stiften fram med autosol och börja polera, på med antioxid salva och sedan ihop med allt igen. Klart funkar kanon. Bak fungerade bara höger positionsljus, vänster positionsljus samt nummerplåtsbelysningen kopplas in via ett korslutningsbleck...... Så det vart till att bära fram autosol och pasta igen...
Oljetrycksgivaren fungerade inte så jag fick snabbmontera en annan givare tillfälligt, 5,5 kg vid 2000 varv.
Spolarmotorn fungerar inte samt att givaren i bensintanken spökar.
Även justeringen av instrumentbelysningen glappar. Men man skall ju ha ett liv efter besiktningen också
Har iallafall grovjusterat halvljusbilden, så nu borde man inte blända någon under provkörningen. Helförsäkringen kostade 1350:- /helår
I morgon skall ja ställa på den.
Det bli nog besiktning den 18
Ännu inga rutor i bilen, men jag har funnit VOLVOs beskrivning på hur man gör.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kul men en filmsnutt när du tog ett steg tillbaka så kom amazonljudet
Janne om du har vägarna förbi bagaget med kameran i handen så skulle jag bli glad över en bild på förstärkningsplåten i reservhjulsbaljan.
Janne om du har vägarna förbi bagaget med kameran i handen så skulle jag bli glad över en bild på förstärkningsplåten i reservhjulsbaljan.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
I dag har jag bara bytt en lampa (bakljus). Var i Södertälj (för tredje gången) för att hämta min färg.
Första gången hade de ingen vit brytbas
Andra gången hade de slut på den gula brytfärgen (två dagar senare)
Tredje gången så är färgen fortfarande inte färdig (en vecka senare) för den gula brytfärgen är slut hos leverantören sedan en eller flare månader!
Man blir trött
Beställde iallafall stötdämpare fram
Kom på att jag måste ha slang till spolarpumpen också (när jag kom hem från butiken) så jag MÅSTE lära mig att skriva listor innan jag åker.
Har fortfarande inte löst problemet med montering av rutorna men det ger sig nog.
Så idag har man avverkat den sociala närvaron med familj och vänner så i morgon kan man grotta in sig i garaget igen.....
/Janne
Första gången hade de ingen vit brytbas
Andra gången hade de slut på den gula brytfärgen (två dagar senare)
Tredje gången så är färgen fortfarande inte färdig (en vecka senare) för den gula brytfärgen är slut hos leverantören sedan en eller flare månader!
Man blir trött
Beställde iallafall stötdämpare fram
Kom på att jag måste ha slang till spolarpumpen också (när jag kom hem från butiken) så jag MÅSTE lära mig att skriva listor innan jag åker.
Har fortfarande inte löst problemet med montering av rutorna men det ger sig nog.
Så idag har man avverkat den sociala närvaron med familj och vänner så i morgon kan man grotta in sig i garaget igen.....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Det man inte har i huvudet, får man ha i gasfoten! Jag har lite av samma problem. Jag skriver listor ibland, men sen glömmer jag var listan finns. Lika illa!QV wrote:MÅSTE lära mig att skriva listor innan jag åker.
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Hasse63: glömde ta bild på plåten i dag, fixar det i morgon.
Eftersom jag av en händelse kollade på väderprognosen för nästa vecka och den visade på regn så vart det blästerjobb idag. Tar nämligen ut det helt värdelösa blästerskåpet eftersom det dammar en hel del om det.
Det vart blästring av detaljer till ventilationsrutan. De omkrommade ramarna kommer nog snart och då vore det bra om resten av detaljerna är elförsinkade och klara. Slaktade ner ytterligare två ramar så nu har man fina vertikala lister också. Måste ta en tur till thepolishman för att kompletera med puts för metall också. Att riva ur en komplett ventilationsram ur en bildörr samt att borra ur alla nitar går fort nu.....
Efter detta så skulle jag se varför inte spolarmotorn gick runt. Denna gång var det inte kugghjulen som hade ärjat fast utan motorn som inte ville gå. För att göra en lång historia kort så gick det åt tre pumpar för att få en fräsch.
Gick på vernisage i dag (så jag var lite social iallafall) på hemvägen stannade jag till hos den lokala glasmästaren för att diskutera montering av rutorna. När jag sa att det är OK om han bara lägger i rutorna och inte kromlisten vart han interserad av jobbet. Jag har hört rykten om dessa lister att dom inte är kul att montera. Men det får bli ett senare bekymmer. Kromlister behövs inte för besiktning.
/Janne
Eftersom jag av en händelse kollade på väderprognosen för nästa vecka och den visade på regn så vart det blästerjobb idag. Tar nämligen ut det helt värdelösa blästerskåpet eftersom det dammar en hel del om det.
Det vart blästring av detaljer till ventilationsrutan. De omkrommade ramarna kommer nog snart och då vore det bra om resten av detaljerna är elförsinkade och klara. Slaktade ner ytterligare två ramar så nu har man fina vertikala lister också. Måste ta en tur till thepolishman för att kompletera med puts för metall också. Att riva ur en komplett ventilationsram ur en bildörr samt att borra ur alla nitar går fort nu.....
Efter detta så skulle jag se varför inte spolarmotorn gick runt. Denna gång var det inte kugghjulen som hade ärjat fast utan motorn som inte ville gå. För att göra en lång historia kort så gick det åt tre pumpar för att få en fräsch.
Gick på vernisage i dag (så jag var lite social iallafall) på hemvägen stannade jag till hos den lokala glasmästaren för att diskutera montering av rutorna. När jag sa att det är OK om han bara lägger i rutorna och inte kromlisten vart han interserad av jobbet. Jag har hört rykten om dessa lister att dom inte är kul att montera. Men det får bli ett senare bekymmer. Kromlister behövs inte för besiktning.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Så då är det kväll igen, ytterligare en dag i garaget. Om någon av Er läsare har dåligt samvete för att det inte händer så mycket på Era bilar kan jag meddela att nu är min tjänsledighet på tre veckor SLUT så mitt tempo kommer att sjunka mycket. Börjar förövrigt bli lite mätt på att stå i garaget dag efter dag. Men skall den bli rullande så går det åt timmar.
Hasse63, här är bilden på förstärkningsplåten
Jag skrev om spolarmotorn som inte ville fungera, så här såg det ut
Och så skulle nummerskylten på fram, kom fram till att det är nog lättast att montera stötfångaren fram så att man får upp sylten där den skall vara. Så först måste man skydda insidan på allt
för att sedan motera det på bilen.
Gjorde minförsta provtur idag Hade jämt göra att lämna gårdsplan svängradie som ett 24 meters ekipage Felet var ........ att jag hade klantat mig när jag monterade krängningshämmaren den satt upp och ner så styrarmen tog i. Detta var iochförsig lätt åtgärdat men allt tar tid.
Kom på att jag inte har fixat kåporna till refelxerna bak så dessa vart slipade, grundade och lackade idag.
Fixade även den sista icke fungerade lampan idag, så nu är all belysning fungerande. Sökte efter ett fel som inte fanns förövrigt. I dag fungerade inte backlamporna, vilket var underlig eftersom dessa fungerade igår Kollade alla sladar och allt satt där de skulle, men ingen spänning fram till relät. hummm kollade schemat och se på fan. Man MÅSTE ha ljuset PÅ för att backlampan skall fungera. Då var den helt plötsligt inte trasig längre.
Kopplade sista elen till tutan och inte f?n fungerar den. Det första man tänker på är tutringen men försäkerhets skull kollade jag med voltmätaren först (johan kom förbi och hjälpt till med att tuta). Spänning fanns till den vänstra och högra tutan. Två trasiga tutor och dessa som behövs för besiktning. Nåvä jag kan inte låta bli att skruva ner saker så hä är felet på tutorna
Oxid på brytaren i tutan, vart rengjort medels skrapning med kniv...
För övriga nördar på tutor så kommer två bilder på inkromet
Jag tror det var allt för idag. Så här ser bilen ut för tillfället
/Janne
Hasse63, här är bilden på förstärkningsplåten
Jag skrev om spolarmotorn som inte ville fungera, så här såg det ut
Och så skulle nummerskylten på fram, kom fram till att det är nog lättast att montera stötfångaren fram så att man får upp sylten där den skall vara. Så först måste man skydda insidan på allt
för att sedan motera det på bilen.
Gjorde minförsta provtur idag Hade jämt göra att lämna gårdsplan svängradie som ett 24 meters ekipage Felet var ........ att jag hade klantat mig när jag monterade krängningshämmaren den satt upp och ner så styrarmen tog i. Detta var iochförsig lätt åtgärdat men allt tar tid.
Kom på att jag inte har fixat kåporna till refelxerna bak så dessa vart slipade, grundade och lackade idag.
Fixade även den sista icke fungerade lampan idag, så nu är all belysning fungerande. Sökte efter ett fel som inte fanns förövrigt. I dag fungerade inte backlamporna, vilket var underlig eftersom dessa fungerade igår Kollade alla sladar och allt satt där de skulle, men ingen spänning fram till relät. hummm kollade schemat och se på fan. Man MÅSTE ha ljuset PÅ för att backlampan skall fungera. Då var den helt plötsligt inte trasig längre.
Kopplade sista elen till tutan och inte f?n fungerar den. Det första man tänker på är tutringen men försäkerhets skull kollade jag med voltmätaren först (johan kom förbi och hjälpt till med att tuta). Spänning fanns till den vänstra och högra tutan. Två trasiga tutor och dessa som behövs för besiktning. Nåvä jag kan inte låta bli att skruva ner saker så hä är felet på tutorna
Oxid på brytaren i tutan, vart rengjort medels skrapning med kniv...
För övriga nördar på tutor så kommer två bilder på inkromet
Jag tror det var allt för idag. Så här ser bilen ut för tillfället
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:22 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tackar för berömet. Besiktningen närmar sig. På Fredag skall det \"vara klart\"
Har iallafall monterat stötdämpare idag, och så kan ni se på det nummera rätvända krängningshämaren (det vita \"dammet\" på bilderna är troligtvis slipgrund från lackeringen. Detta syns inte så mycket i verkligheten men på bilderna lyser det...)
När ni monterar krängningshämmaren se till att hållaren inte glipar i den änden som inte har en skruv...
Har ju kört 2-3 km med bilen så nu finns det olja under.... får söka efter läckan senare
Även slangen till spolarmotorn vart fixad
Frågade förut hur kablarna till färdljus och blinkers skall sitta. Kollade upp på några bilar och så här vart det.
tyvärr så skulle de lösa kablarna gå under elstamen men det får jag fixa senare.
Även eluttaget till kroken vart fixat idag (endast utsidan inte inne i skuffen för dom kollar inte att det fungerar, bara att luckan på dosan stänger....)
Och så försökte jag mig på att montera bakrutan (själv utan hjälp) och jag har aldrig moterat någon ruta.....
Och hit gick det bra, men jag fick aldrig ner sista hörnet. Troligtvis måste man få in första hörnet \"ända in\" men efter tre försök så gav jag upp.
Måste visa en bild ur samlingarna. Ålder +20 år, drifttid mindre än 1 timme...
Det var allt för i kväll 106 timmar kvar
/Janne
Har iallafall monterat stötdämpare idag, och så kan ni se på det nummera rätvända krängningshämaren (det vita \"dammet\" på bilderna är troligtvis slipgrund från lackeringen. Detta syns inte så mycket i verkligheten men på bilderna lyser det...)
När ni monterar krängningshämmaren se till att hållaren inte glipar i den änden som inte har en skruv...
Har ju kört 2-3 km med bilen så nu finns det olja under.... får söka efter läckan senare
Även slangen till spolarmotorn vart fixad
Frågade förut hur kablarna till färdljus och blinkers skall sitta. Kollade upp på några bilar och så här vart det.
tyvärr så skulle de lösa kablarna gå under elstamen men det får jag fixa senare.
Även eluttaget till kroken vart fixat idag (endast utsidan inte inne i skuffen för dom kollar inte att det fungerar, bara att luckan på dosan stänger....)
Och så försökte jag mig på att montera bakrutan (själv utan hjälp) och jag har aldrig moterat någon ruta.....
Och hit gick det bra, men jag fick aldrig ner sista hörnet. Troligtvis måste man få in första hörnet \"ända in\" men efter tre försök så gav jag upp.
Måste visa en bild ur samlingarna. Ålder +20 år, drifttid mindre än 1 timme...
Det var allt för i kväll 106 timmar kvar
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:19 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Så här tyckte jag det blev snyggt monterat i skuffen och ungefär som det borde sett ut från början med en mellanbit i originalskarven.QV wrote:Även eluttaget till kroken vart fixat idag (endast utsidan inte inne i skuffen
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Har funderat på den där lösningen.
Det är ju så det ser ut i en \"modern\" bil.
I min var det en röd sockerbit model \"volvo\" som satt men just nu är det i \"orginal\" som det var utan dragkrok.
Troligtvis gör jag som på bilden för varken \"strömtjuvar\" eller \"sockerbitar\" är någon höjdare. Men inte heller dubbla kontakter är kul.......
Man kanske skall löda in dragkrokskablaget i kabelstammen.
Är det någon som har sett den lösningen?
/Janne
Det är ju så det ser ut i en \"modern\" bil.
I min var det en röd sockerbit model \"volvo\" som satt men just nu är det i \"orginal\" som det var utan dragkrok.
Troligtvis gör jag som på bilden för varken \"strömtjuvar\" eller \"sockerbitar\" är någon höjdare. Men inte heller dubbla kontakter är kul.......
Man kanske skall löda in dragkrokskablaget i kabelstammen.
Är det någon som har sett den lösningen?
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.