Dålig gnista?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Dålig gnista?

Post by Anbra Haesl »

Tjena!

Jag kämpar med min Ama -62:a, den har stått i 15 år och jag lyckas inte starta den. Det är en B18A i originalutförande. Bensinpumpen renoverade jag igår så nu pumpar den den bensin men till min besvikelse startar den ändå inte. Tog ur ett stift och konstaterade ginsta. Det lustiga är att den startar på startgas men inte bensin. Den gamla bensinen har jag tappat ur så mycket det gick och fyllde på 20 liter ny med blyersättning. Kan det vara så att en motor med fel på förgasaren ändå startar med startgas? Pumpad med gas verkar den gå som en klocka.

Några idéer?

Anders
What could possible go wrong!?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Dålig gnista?

Post by TVR »

Anbra Haesl wrote: Kan det vara så att en motor med fel på förgasaren ändå startar med startgas? Pumpad med gas verkar den gå som en klocka.
JA. Det är ett tydligt tecken!

Plocka av förgasaren, ta isär den och gör rent. Det sitter troligen skräp någonstans. Inte ovanligt att det sker om en motor står länge. Eller så kan möjligen flottören ha låst sig i stängt läge eller liknande så att bensinen inte en kommer in i förgasaren. Kolla även eventuellt bränslefilter (om någon eftermonterat ett sånt) så inte det blivit helt tätt.

Efter en förgasaröversyn så ska du se att den hoppar igång direkt
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Post by Anbra Haesl »

Tack för det! å vet jag vad jag skall syssla med de närmsta dagarna.

Zenith 36a, finns det renoveringstips någonstans. Jag har köpt en renoveringssats med den kom helt utan instruktioner och det en en farlig massa pryttlar i påsen.

Anders
What could possible go wrong!?
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

En länk till en kortfattad beskrivning:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... r_B18A.pdf
Hoppas den kan hjälpa dig.
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Post by Anbra Haesl »

Jepp, det var förgasaren! Nu går den som en klocka! Tack för all värdefull hjälp!

MVH
Anders
What could possible go wrong!?
Post Reply