Bakre hjulhus, repplåt? [Bilder!]

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Bakre hjulhus, repplåt? [Bilder!]

Post by anton! »

På min högra bakre innerskärm är falsen som ska sluta tätt mot skärmkanten på insidan (hänger du med?) avkapad och lite halvhjärtat utbankad mot skärmkanten och fäst med några loppor. Eftersom jag är allergisk mot att täta hål med underredsmassa tänkte jag göra det hela rätt och riktigt och byta ut plåten i hjulhuset.

Motoroldies ville ha 1590 spänn för en hjulhushalva, men egentligen behöver jag ju bara falsen på insidan och några centimeter upp. Kan jag köpa en skärmkant för 3-400 och modifiera lite för att sedan svetsa fast på insidan? Någon som gjort den operationen eller har någon bättre lösning?

Tack!
Last edited by anton! on Fri Apr 27, 2007 10:09 pm, edited 1 time in total.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Jag har tänkt göra något liknande - skall bli intressant att se hur det går för dig - tag gärna bilder och lägg upp om du har möjlighet.
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Jodå om jag väljer den lösningen ska jag knäppa några kort :)
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

det går fint, men tar lång tid ! åtminstonde om jag förstod din förklaring..


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

du får nog allt modifera hela kanten på skärmkanten isåfall, för att lägga samma skärmkant på varandra går inte.
skärmkanten som du använder bör alltså ha mindre rundning.

känner du någon med krymp och sträck maskin så kan du göra din egna innerskärm på några minuter :wink:
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Hmm jo lite modifieringar behöver man ju självklart göra... Jag ska fanimej testa imorrn när det är löning. Och tyvärr har jag inte tillgång till en krymp och sträckmaskin :(
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hammare och såg kan man göra mycket med + lite mothål, städ och 3-4 plåtsaxar :wink:

Krymp med sågen/saxen i form av ett/några /flera V som sedan viks till ett I och sträck med hammaren, är den mycket så ta sågen/saxen, som med V:et fast trärt om, sen så tar man migen i glipan som blir.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Jepp det är ju metoderna man får använda... Jag tar några kort så får ni se hur det blev :)
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Okej, först iväg till autoherba som fått in skärmkanten som ska få agera innerskärm. Sedan iväg till ica maxi för ett fyrpack mariestads och en påse salt och blandat.

Till att börja med rensade jag lite färg och svetsloppor i hjulhuset så man får en ren yta att jobba med. Sedan kom jag på att skärmkanten skulle bli väldigt opraktisk att hantera i sin fulla längd, så jag kapade den i två.

Efter det klippte jag några jack i den så att den skulle gå att böja i samma form som hjulhuset. Sedan stack jag upp den emellan ytterskärmen och innerskärmen så att den kom upp i bakluckan.

Image

Detta är alltså bakre delen av hjulhuset. Det röda är \"skärmkantsinnerskärmen\" och det svarta till vänster är yttre skärmkanten

Sedan gjorde jag rätt form på den:

Image

Stora mejslar är bra att bända med.

Nu när den låg dikt an mot skärmkanten och den stympade innerskärmen, ritsade jag av innerskärmen och klippte den efter markeringen.

Image
Efter det var det bara att slipa bort färgen, stoppa den på plats, se till att den sluter tätt mot skärmkanten och att den ligger kant i kant mot innerskärmen och punkta den på plats.

Image

Klart med den bakre delen! imorrn tar jag främre och sedan helsvetsar. Och så ska jag täppa igen hålet längst ner i hjulhuset. Ska svetsa dit en bit kant i kant istället för den blaffiga plåtbit som satt där innan. Angående att två likadana skärmkanter inte går att lägga på varann, så verkar det gå bra ändå. Det går att klämma ihop dom om det skulle uppstå någon glipa, det är ju inte rocket science hehe

Hoppas någon har nytta av detta :wink:
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Jo det var helt klart kul att se bilder - får se hur jag skall göra, beroende på hur mycket rost det är.
Tack
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser ju onekligen ut att ska funka rätt vettigt.

Skulle dock vilja tipsa om att lägga svetsprimer på dom ställena där det blir dubbelplåt då det ju inte går att komma åt att lägga annat än rostskyddsolja där senare när allt sitter på plats.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

svetsprimer

Post by Blomquist »

parbring: vilken typ ? 1 eller 2komp? Var köper du?
210 -64, 223 -68
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: svetsprimer

Post by parbring »

Blomquist wrote:parbring: vilken typ ? 1 eller 2komp? Var köper du?
Jag har köpt Volvos blå svetsprimer 1 komp.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Post Reply