Valptryckplatta
Valptryckplatta
Har införsdkaafat en Valptryckplatta i hoppa om att det skulle funka bättre till min trimmande B20. Ca 150hk. Ska man satsa på en lite bättre lamell?
Med 150hk borde du klara dig med originallamellen. Vad satt det för tryckplatta i Valpen? Är det en Fichtel&Sachs eller Borg&Beck? Sachs Sporting lamellerna som satt i vissa 240 lär annars vara bra. De är lite tungtrampade bara. Jag hade en sådan till en trimmad maskin förut och den nöp grymt bra med ny originallamell. Men det blev ganska tungtrampat som sagt.
På gulingen i sign. ska det sitta nån slags Roverkoppling, och enligt föregående ägaren som satte i den var den ganska \"vass\" för han sa att han behövde det...
Den är dock invägd för att vara lätttrampad, och jag kan verkligen inte klaga på det!
Tyvärr kom han inte ihåg nåt mer om kopplingen, men någon annan på forumet kanske känner till denna typ av modifiering och kan ge några mer exakta tips?
Den är dock invägd för att vara lätttrampad, och jag kan verkligen inte klaga på det!
Tyvärr kom han inte ihåg nåt mer om kopplingen, men någon annan på forumet kanske känner till denna typ av modifiering och kan ge några mer exakta tips?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Angående invägning förstår jag inte riktigt hur det är gjort. Tanken med de \"grova\" kopplingarna är väl att fjädrarna är hårda och ger ett högt tryck mot lamellen? Och för att röra tryckplattan utåt så att kopplingen släpps upp borde ju samma kraft krävas? Är det längre hävarm eller någonting annat som är gjort?
Utveckla gärna det där med \"invägd\" koppling Johan...
Utveckla gärna det där med \"invägd\" koppling Johan...
Okej. Ja det borde ju kunna stämma. Den vinkel som manövercylindern trycker i är nog inte helt ultimat. När hävarmen har förflyttats lite och fjädern börjar spännas och det blir tungt, då trycker man ju i fel vinkel. Det ultimata borde ju vara 90-graders vinkel mot hävarmen när belastningen börjar bli hög?
Valptryckplattan!!
Jag tror att jag har 2st i ogr förpackning från volvo, den e tejpad med \"hägglunds\" tejp. Fabrikatet e Sach.
När jag köpte de sa killen nått om \"lavenderkoppling\".
Körde med 200hk/280nm sugis och funkade bra i början men den började slira efter en tid..?
Sitter själv o klurar med koppling för nya turbo motorn ca250 hk.
Min fråga e: -va det min lamel som va sliten eller för svag tryckplatta??
-va e de för koplingssatts ja har??
- hjälper de om ja köper sinter från dalhem??
- kan man köra med sinter i stan??
?
Jag tror att jag har 2st i ogr förpackning från volvo, den e tejpad med \"hägglunds\" tejp. Fabrikatet e Sach.
När jag köpte de sa killen nått om \"lavenderkoppling\".
Körde med 200hk/280nm sugis och funkade bra i början men den började slira efter en tid..?
Sitter själv o klurar med koppling för nya turbo motorn ca250 hk.
Min fråga e: -va det min lamel som va sliten eller för svag tryckplatta??
-va e de för koplingssatts ja har??
- hjälper de om ja köper sinter från dalhem??
- kan man köra med sinter i stan??
?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge