Valptryckplatta

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Valptryckplatta

Post by Hanse »

Har införsdkaafat en Valptryckplatta i hoppa om att det skulle funka bättre till min trimmande B20. Ca 150hk. Ska man satsa på en lite bättre lamell?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Med 150hk borde du klara dig med originallamellen. Vad satt det för tryckplatta i Valpen? Är det en Fichtel&Sachs eller Borg&Beck? Sachs Sporting lamellerna som satt i vissa 240 lär annars vara bra. De är lite tungtrampade bara. Jag hade en sådan till en trimmad maskin förut och den nöp grymt bra med ny originallamell. Men det blev ganska tungtrampat som sagt.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror det är Borg & Beck, men det finns säkert olika, ringen som sitter i mitten har jag hört olika om, visa säger att man måste ta bort den, andra säger att man skall ha den kvar! Nån som vet vad som gäller?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Är ganskla säker på att det är en borg&beck. Jo den blir väldigt trögtrampad med den tryckplattan men det biter ju tag betydligt bättre. Trögheten är väl inget att göra åt.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

På gulingen i sign. ska det sitta nån slags Roverkoppling, och enligt föregående ägaren som satte i den var den ganska \"vass\" för han sa att han behövde det...

Den är dock invägd för att vara lätttrampad, och jag kan verkligen inte klaga på det!


Tyvärr kom han inte ihåg nåt mer om kopplingen, men någon annan på forumet kanske känner till denna typ av modifiering och kan ge några mer exakta tips?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Angående invägning förstår jag inte riktigt hur det är gjort. Tanken med de \"grova\" kopplingarna är väl att fjädrarna är hårda och ger ett högt tryck mot lamellen? Och för att röra tryckplattan utåt så att kopplingen släpps upp borde ju samma kraft krävas? Är det längre hävarm eller någonting annat som är gjort?

Utveckla gärna det där med \"invägd\" koppling Johan... :roll:
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Enligt ett tips från 1800 tidningen för några år sedan så kan man flytta huvudcylinderns infästning på kopplingspedalen något högre upp och justera lutningen på cylindern med brickor mellan torpeden och huvudcylinderns fästöra för att få kopplingen mer lättrampad.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Okej. Ja det borde ju kunna stämma. Den vinkel som manövercylindern trycker i är nog inte helt ultimat. När hävarmen har förflyttats lite och fjädern börjar spännas och det blir tungt, då trycker man ju i fel vinkel. Det ultimata borde ju vara 90-graders vinkel mot hävarmen när belastningen börjar bli hög?
Hanse
Posts: 64
Joined: Fri Feb 06, 2004 7:46 pm
Location: Småland
Contact:

Post by Hanse »

Har en 69:a. Vajerkoppling. Då borde det ju vara väldigt enkelt att förlänga hävarmen
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Post by robbanama »

Valptryckplattan!!
Jag tror att jag har 2st i ogr förpackning från volvo, den e tejpad med \"hägglunds\" tejp. Fabrikatet e Sach.
När jag köpte de sa killen nått om \"lavenderkoppling\".
Körde med 200hk/280nm sugis och funkade bra i början men den började slira efter en tid..?

Sitter själv o klurar med koppling för nya turbo motorn ca250 hk.

Min fråga e: -va det min lamel som va sliten eller för svag tryckplatta??
-va e de för koplingssatts ja har??
- hjälper de om ja köper sinter från dalhem??
- kan man köra med sinter i stan??

?







JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Laplander :)

Jag har nån sån ny lamell och tryckplatta som kommer från försvaret, men de är från Borg&Beck!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

bruk en turboclutch til 240.....finnes grovtannet....sinter går å kjøre i staden med.....ja den finnes med fjærer i navet å :roll:
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Den där 240 turbokopplingen (Sachs Sporting) var riktigt tungtrampad men den lär klara rejält med vridmoment. Jag körde en stiftad sådan med originallamell och den tog rejält. Men man fick ju lite träningsverk i vänsterbenet av att köra stadstrafik. ;)
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Hemlis...

Post by robbanama »

Förstärkt 240 tryckplatta som tex kg`s säljer är en sdt koppling från
en TR6....passar rakt på.
Post Reply