Renovering av plåtfälgar

Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Renovering av plåtfälgar

Post by Amazon »

Har en uppsättning fälgar till Amazonen som jag håller på att renovera. De har varit inne på blästring men tyvärr så finns det lite småmärken på några av dem som jag hade tänkt åtgärda innan jag skickar in dem på pulverlack. Finns det någon bra firma i Göteborgsområdet som kan greja detta? Ringde till fälgfixar'n men de var skeptiska till att använda kemisk metall på plåtfälgar. Det bästa vore väl att svetsa i lite och slipa bort? Märkena finns bara på kanten och är inte jättestora men de kommer att synas om man bara lägger på lack. Någon som har tips på hur man ska gå till väga? Resultatet måste bli 100% perfekt, har precis köpt diagonaldäck med vit sida för över 8000:- :)
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Bör väl gå att putta dit lite gods med MIG svetsen och slipa plant om det inte går att spackla det med riktigt 2k spackel.
Väntar med spänning på att se resultatet på bilen =)
/Henrik
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Om du ska ha pulverlack kan du ju inte ha nåt spackel eller liknande iallafall.

Beroende på hur det nu ser ut så skulle jag prova med gassvets, då har man ju bra kontroll, men det beror ju även på vars på fälgen det är. Annars går ju Mag också, men det är så hört o slipa till sedan.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tenna kanske går?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hasse63 wrote:Tenna kanske går?
Beror på hur varmt det är i pulverlack ugnen.Tenn är ju väldigt,väldigt lättsmält.Smältpunkten är ca 232 grader celsius,sen beror det ju på vad det finns mer i tennet änn tenn.Karosseri tenn t.ex. innehåller mer bly änn tenn.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok..om det går att tenna så går ju det bra mycke fortare än att fylla upp alla gropar med svetsen, men svetsa är nog allra bäst, men svårast att få det snyggt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hasse63 wrote:Ok..om det går att tenna så går ju det bra mycke fortare än att fylla upp alla gropar med svetsen, men svetsa är nog allra bäst, men svårast att få det snyggt
det är ungefär lika smidigt att tenna som att göra det med MIG/MAG skulle jag tro.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Amazon_V8 wrote:
Hasse63 wrote:Ok..om det går att tenna så går ju det bra mycke fortare än att fylla upp alla gropar med svetsen, men svetsa är nog allra bäst, men svårast att få det snyggt
det är ungefär lika smidigt att tenna som att göra det med MIG/MAG skulle jag tro.

MVH Micke
Nja, Mag är väl det sämsta om man vill fylla ut o barbeta, fäster dåligt då det inte hinner bli nån värme med bara punkter (man kan slå bort dom lätt) samt att det är en väldigt hård svets att bearbeta. Tenna kan du ju kontrollera väldigt bra hur det blir.

Jag vidhåller att gassvets är bäst, du kontrollerar smältan och kan få det väldigt bra och det är lätt att efterbearbeta i jämförelse med Mag.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Amarace wrote:
Amazon_V8 wrote:
Hasse63 wrote:Ok..om det går att tenna så går ju det bra mycke fortare än att fylla upp alla gropar med svetsen, men svetsa är nog allra bäst, men svårast att få det snyggt
det är ungefär lika smidigt att tenna som att göra det med MIG/MAG skulle jag tro.

MVH Micke
Nja, Mag är väl det sämsta om man vill fylla ut o barbeta, fäster dåligt då det inte hinner bli nån värme med bara punkter (man kan slå bort dom lätt) samt att det är en väldigt hård svets att bearbeta. Tenna kan du ju kontrollera väldigt bra hur det blir.

Jag vidhåller att gassvets är bäst, du kontrollerar smältan och kan få det väldigt bra och det är lätt att efterbearbeta i jämförelse med Mag.
Eftersom fälgen är så pass solid och tjockt material så behöver man inte punkte svetsarna förmodligen,svårt att säga utan att ha sett fälgarna.Sen kan man alltid förvärma.Svetsen hårdhet spelar ju ingen som helst roll så länge inte det är extremt mycket att bearbeta,finns mycket bra slipskivor som bettar ned svetsen snabbt.
Hur varmt är det i en ungn där man härdar pulverlack??
Gassvets är förmodligen ett väldigt bra alternativ men det är inte alla som har varken gassvets eller kan tekniken.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det är främst en fälg som är dålig. Två av dem är perfekta och sen är det bara något litet märke på de andra. Här är lite bilder på den fälg som är sämst.

http://bildarkiv.hififorum.nu/arne/Falg1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/arne/Falg2.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/arne/Falg3.jpg
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok. Det var inte få mycket jag trodde det var betydligt mer än så typ rostkratsar. Ta mig/magen eller gas och lägg på lite. Slipa sen med rondellen och ev en vanlig fil och sen sandpapper.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Du var mig en pedantisk jäkel ;)
svetsa i och fila av... Använd en sån här:

Image
Post Reply