Lack för aluminium

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Lack för aluminium

Post by fredand44 »

Hej!

Jag putsdae upp huset till styrsnäckan med stålborste på vinkelslip och fick fram en väldigt fin yta under all smuts. Så nu är frågan om någon vet någon bra lack för att bevara metallytan utan att aluminiumen oxiderar vilket jag antar att det lär göra om ytan inte behandlas.
Mvh
Fredrik Andersson
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Klarlack?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Styrsnäckans hus skall vara målat med svart halvmatt (40 glans) färg enligt original. Men vill du hellre ha den blank är ju klarlack ett alternativ. Svårt att hitta någon klarlack som biter bra på aluminium bara och som är oljeresistent.

Skall du måla den svart gäller det att man börjar med en etsande grundfärg före den riktiga grundfärgen. Att spruta med 2k är nog att rekommendera om man vill ha lång livslängd.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Färg

Post by Fredde_F »

Hej!
På min helt original Amazon -69 så är styrsnäckan i obehandlad aluminium. Kan det vara så att det beror på årsmodell om den är lackerad eller inte?

/Fredrik
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Tackar

Post by fredand44 »

Tackar för tipsen!

Min tanke är att den skulle vara snyggast i metall. Så jag gissar att man får kolla runt efter bra klarlack.
Mvh
Fredrik Andersson
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Lackerad styrväxel

Post by Hasse »

Vad jag vet så var ALLA styrväxlar svartlackerade, men då det inte fanns någon grundfärg innan lackering så ser många ut att vara olackerade (färgen släppte direkt), tittar man lite närmare på baksidan av styrväxeln (infästningen) eller på locket som kabeln till tutan kommer ut igenom så brukar där finnas kvar lite färgrester.
Jag jobbar själv på Volvo Aero och vi tillverkade dessa styrväxlar på licens från ZF under många år (Styrväxlar märkta med \"Flygmotor\"), alla dessa var svartlackerade enl. far min som var chef där, sedan kan det ju finnas vissa styrväxlar från ZF som var olackerade.
När produktionen upphörde av styrväxlarna till Amazon så skrotades det 100-tals med nya styrväxlar, dessa skulle varit fint att ha idag....

Vid demontering av styrväxeln byt ALLTID packboxar, det är ett rätt enkelt jobb och man blir bara irriterad när allt är monterat igen och det läcker olja, enda fördelen med dessa styväxlar är att det inte finns många framvagnsbalkar som är sönderrostade vid infästningen på vänster sida (på grund av allt oljeläckage), kontrollera även bussningar och att inte kuggflankerna är skadade på snäckskruven.
Vill man göra det riktigt ordentligt så ultraljudstvätta styväxelhuset +alla delar och sedan maskera alla ytor som inte skall lackas, blästra sedan dessa ytor och ultraljudstvätta igen, lacka med etsgrund och sedan med svart (40 glans), sedan är det ett nöje att montera ihop allt igen.
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Färg

Post by Fredde_F »

Jo, sedär. Det fanns visst flagnande färg på den. Du hade rätt, Hasse.

/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag kan inte mer än instämma. Hade lite ont om tid för ett utförligt inlägg.

Men visst är det ju så att färg alltid återfinns på något ställe och att de flagnade fort pga. att aluminiumen lackerades utan någon form av etsande grundfärg eller annan grund.

Jag har faktiskt inte målat min egen styrsnäcka ännu då jag hade brått att få bilen körbar förra sommaren när allt i motorrummet skulle på plats. Man borde dock kunna använda samma typ av etsande grundfärg på aluminium som används till vanlig plåt. Sådan handlar man enklast av sin lokala billackerare. Passa även på att köp 2-komponent epoxygrund (ej slipgrund utan ren epoxygrund) samt svart halvmatt 2-komponent färg av dem. Och se för guds skull till att tvätta snäckan pedantiskt innan du får för dig att måla. Det är extremt lätt att fett/oljerester sitter kvar i skrymlsena. Har du tillgång till infraljudstvätt så är det ju extremt bra. Annars får du väl prova Aceton-bad/tvätt eller T-sprit tvätt osv.
Post Reply