Trög-rullande bil!

Moderatorer
Post Reply
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Trög-rullande bil!

Post by Anbra Haesl »

Hej!

Jag blir knäpp! Min bilrackare rullar inte...

Jag har en Ama -62:a och har nu renoverat bromsarna, gjort rundsmörjningen och bytt olja på växellåda och bakväxel.

Jag försöker nu ställa in bromsarna på det enda sätt som jag kan, dvs ut o bromsa och försöka känna efter vilket håll det drar åt. MEN det som förbryllar mig är att bilen inte rullar fritt. Den bromsar lite hela tiden. Jag tog av alla trummorna igen för att kolla så allt var rätt, det såg rätt ut. Sen lossade jag påbackarna så trummorna gick fria. På bakhjulen är det lite svårare eftersom där sitter en bakväxel med diffbroms. Jag vet inte hur trög den skall vara, jag kan inte avgöra om den funkar som den skall. Jag vet att detta ämne tangerar transmission. Men så vitt jag kan avgöra ligger inte bromsbackarna till. Kan det vara så att backarna inte går tillbaka som de ska. Eller är det någon som känner igen detta och har tips om vad man kan kolla. Jag har ingen erfarenhet av diffbromsar så jag känner mig lite lost just nu.

Anders
What could possible go wrong!?
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Tag en flat skruvmejsel, montera bort det ovala gummit längts ner på bromsskölden.
Om du nu petar \"kughjulet\" åt rätt håll så kommer du spänna ut bromsbanden så att hjulet låser.
Backa nu \"kughjulet\" så att hjulet snurrar \"hyfsat\" lätt (c:a 4 kugg)
När du gör detta på bakaxeln så måste du hissa i klumpen så att båda hjulen är fria.
Jag hade inte en chans att dra runt ett hjul med handkraft. Min axel är iochför sig nyrenoverad men ändå...
så det var till att vrida på kardan för att få hjulet (hjulen) till och snurra, och även det gick tungt.
Men för övrigt gjorde jag lika bak som fram.
Nu kan du åka någon mil och bromsa sedan är det bara hem och göra om samma sak igen och då blir det bra.

/Janne

lägger in en länk till \"min\" renovering eftersom jag har en 63'a med diffbroms så finner du lite länkar i denna som även gäller din bil. De flesta länkarna hamnar i första inlägget. vilket chasinummer har du?
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4070
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Post by Anbra Haesl »

Jag har chassi nummer 108728.

Jag kan visserligen dra runt bakhjulet då snurrar det andra med. Men jag kan inte dra på trumman det är för trögt och kardanen har jag inte testat. Jag har trimmat trumbromsar förr men jag känner inte riktig igen mig. Nu är ju allt nytt, till och med rören men det verkar som om backarna inte släpper efter några bromsprov. Jag tror inte att jag monterat någon fel, det kanske bara är lite segt att få till det.

Anders
What could possible go wrong!?
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Du vet väl att främre och bakre bromsbelägg i en trumma inte har samma storlek och placering samt att det bara finns ett rätt monterings sätt.

en fyrdörrars sedan

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Post by Anbra Haesl »

Ja, jag köpte nya backar och jämförde med de gamla och de stämde. Sen kollade jag på bilder om hur de skulle sitta. Beläggen sitter ju olika högt på backarna så jag är rätt säker på att de är på rätt håll. Kan diffbromsen göra att bilen rullar trögt? Borde väl inte vara så?

Anders
What could possible go wrong!?
Anbra Haesl
Posts: 18
Joined: Thu Apr 05, 2007 5:30 pm
Location: Malmö

Post by Anbra Haesl »

Tjena Janne!
Jag kollade bilderna på dina länkar från lackeringen, rackrans gott om plats du har. Blir avundsjuk som 17. Jag har ett 50-tals garage på 20 m2 som bilen nätt och jämt går in i så jag slår mig som fan hela tiden. Men detta är den andra bilen som blir renoverad där. Det gäller att ha viljan... :wink:

Anders
What could possible go wrong!?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Handbromswiren, behöver den kanske släppas på lite ?
Post Reply